2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Haditengerészeti pilóta a Légierő B-2-esén

JETfly  |  2004-01-26 09:03:47

Számos mérföldkőhöz érkezett már el a B-2 bombázó az első évtizedében, de a 349. Harckiképző repülőszázad csak most képzi a program első haditengerészeti pilótáját, aki első felszállását a Whidbey-szigeti Haditengerészeti légitámaszponton fogja végrehajtani ebben a hónapban.

A kaliforniai származású Michael Orr hadnagy 1998-óta EA-6B Prowleren repül, és B-2 kiképzését áprilisban kezdte a 349-eseknél.A Prowler az egyetlen olyan repülőgép, amely képes megtéveszteni, megzavarni és gyengíteni az ellenséges lokátorokat, így más haderőnemek támogatása is feladatuk. Mivel a Prowlerek bevetéseik során a B-2-eseket is segítik elkerülni a radar felserítésüket, az 509. Müvelettámogató Repülőszázad (OSS) elhatározta, hallgatókat hoz a Whidbey-szigeteki Haditengerészeti légitámaszpontról a Whiteman Légibázisra, hogy megismertesse őket a B-2-es hadmüveletekkel. Orr a második csoport hallgatójaként látogatott el a Whitemanre, és ekkor kezdett alakot ölteni B-2-es karrierje az 509. Bombázó repülőezrednél.

Michael Orr hadnagy

 „Amíg ott voltam, beszélgettem néhány sráccal az OSS-nél, és arról faggattam őket, hogy hogyan lehet valakiből B-2-es pilóta,” meséli Orr. „És akkor véletlenül megkérdeztem, hogy volt-e már valaha haditengerészeti B-2 pilóta.” A kapott válasz nem az volt, amire Orr számított, mert az OSS tagjai korábban azt mondták, hogy szeretnék, ha lenne egy haditengerészeti pilóta a programban, különösen, ha az egy Prowler pilóta, aki elvégezte a Prowler Elektronikai Hadviselési Iskolát. A válasz egy kérdés volt, ami arra irányult, hogy Orr mivel szándékozik foglalkozni az elkövetkező néhány évben.

 Orr csak nevetett a kérdésen. Azonban öt hónappal később, miközben a következő küldetésére készült a USS Abraham Lincoln (CVN 72) fedélzetén, hogy részt vegyen az Enduring Freedom hadmüveletben, egy hívást kapott az 509. Bombázó Repülőezred illetékeseitől. Eszerint komoly szándékaik vannak, hogy az ezredhez vezényeljék repülni. Azonban egy haditengerészeti pilótát egy légierős bázisra vezényelni, hogy repülni tanuljon nem egy egyszerü folyamat. „Ez talán a legnagyszerübb személyügyi történet, ami valaha is megesett,” meséli Orr. „Nem csak azért, mert nem csak a személyügyi részlegünk teljes támogatását kaptam meg ehhez, hanem a Prowler közösségét is.” Küldetése végén Orrt kiszemelték a Flotta Utánpótlás Repülőszázada (FRS), ami hasonló a 394. CTS-hez, egyik oktatói beosztásába. A Prowler közösség azonban nem hagyta, hogy ez hátráltassa, hogy az 509. Bombázóezred tagja lehessen. „Alapvetően egyetértettek abban, hogy a szakmai tapasztalatom fokozására kapott lehetőség kihasználása a Prowler közösség legnagyobb érdeke is,” mondja a hadnagy. „Szerencsére az FRS parancsnoka hajlandó volt ehhez egy pilótájáról lemondani.” Amint befejeződött Orr kiképzése a 394-eseknél, át fog kerülni az 509. OSS-hez az ezred elektronikai hadviselési tiszti beosztásába, és az lesz a feladata, hogy a B-2 lopakodó képességének maximalizálására irányuló projektekben dolgozzon. „Tudtam, ha elvállalom ezt a munkát, képes leszek a B-2-essel kapcsolatos érdekes projektekben dolgozni, ami talán a legnagyobb vonzerőt jelentette a számomra,” mondja Orr.

 Brian O’Rear alezredes, az 509. OSS parancsnoka szerint számtalan előnyük fog származni abból, hogy Orrt bevonták a B-2-es programba. „Általában EA-6B támogatással indulunk bevetésre, és kapcsolataink erősítés a Prowler közösséggel, kölcsönös előnyökkel jár. Ez az egész csapatot erősíti,” mondja O’Rear. Orr vezénylésének egy másik előnye az ő és az 509. OSS számára, hogy megfigyelhetik, hogyan dolgozik egy másik haderőnem. „A B-2-esen repülő tengerész segít tovább fokoznunk az interoperabilitást társ haderőnemünkkel,” fejti ki az alezredes. „Egyetlen haderőnem sem megy egyedül a háborúba. Ez közös erőfeszítéseket igényel. Bobby egy kicsit különböző távlatot hozott a programba, ami még halálosabb harci erővé alakít minket.”

 Orr azonban azt is bevallja, büszke rá, hogy itt lehet és, hogy ő az első haditengerészeti pilóta, aki B-2-est repülhetett. „Nem ez a legfőbb érv, de egyfajta jóérzést kelt,” mondja Orr. „Remélem, amikor mindennek vége és az 509-esek visszatekintenek, azt mondhatják el, hogy határozottan megérte és azt kapták tőlem. Amire számítottak. És viszont remélem, a Prowler közösség is úgy fogja találni, hogy megérte, mert ha nem, megbuktam.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin