2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

JETfly  |  2015-10-15 11:02:43

Hatvannyolc évvel ezelőtt, 1947. október 14-én lépte át Charles „Chuck” Yeager híres Bell X-1-es, „Glamorous Glennis” nevű kísérleti repülőgépével a hangsebességet. Ezzel megdőlt a hangfalként is emlegetett Mach 1 áttörhetetlenségének mítosza.

Nem akármilyen feladatra vállalkozott Charles Elwood „Chuck” Yeager, az amerikai légierő (USAF) századosa, hiszen hetven évvel ezelőtt a hangsebességet ugyanolyan misztikus köd vette körül, mint ma a fénysebességet. Ez nem véletlen, hiszen a repülés technológiai fejlettsége sokáig nem tette lehetővé az 1 Mach átlépését. Bár történtek ilyen irányú kísérletek, ezek rendre kudarccal, rosszabb esetben katasztrófával végződtek. Akadt olyan pilóta, aki légcsavaros gépével zuhanás közben akart a megfelelő sebességre gyorsulni, de mivel gépét lassabb „mozgásra” tervezték, a fellépő rezonancia miatt a géptörzs kettétört. A második világháború után már sugár és rakétahajtómüvekkel folytak a kísérletek. 

Az Egyesült Államokban a Bell repülőgépgyár mérnökei 1943-ban kezdtek foglalkozni egy nagy sebességü repülőgép megtervezésével, így született meg az MX-524 projekt. A később csak X-1-ként emlegetett XS-1-et 1945 márciusában kezdték tető alá hozni. A nem mindennapi gép a Reaction Motors Inc.-nél kifejlesztett csaknem hét kilonewton tolóerőt biztosító XLR-11 rakétahajtómüvet kapta meg, emellett a mérnökök a legjobb aerodinamikai tulajdonságok eléréséhez a Browning 50 kaliberes géppuska lőszeréhez fordultak ihletért.

A prototípussal egy évvel később kezdték el a vitorlázórepüléseket Floridában, a Pinecastle-i repülőtéren. Ezután tértek át a nagy tesztre, azaz a hangsebesség áttörésének kísérletére, ám ehhez meg kellett találni a megfelelő pilótát. Bár a Bell cégnek volt szerződtetett berepülőpilótája, az csak a korabeli viszonylatban óriási összegnek számító százötvenezer dollárért vállalta volna, hogy nekivág a kockázatos útnak. Így esett a választás végül a háborús hős Chuck Yeager-re, aki a szerényebb havi fizetés fejében elvállalta az úttörő repülést. 

Közismert tény, hogy Yeager a repülés előtt lovagolni ment repülőgépe névadójával, azaz Glenissel, a feleségével, és eközben balesetet szenvedett, emiatt pedig eltörött néhány bordája. Mivel nem akart lemaradni a páratlan lehetőségről (sérülten nem engedték volna repülni), ezért titokban tartotta a balesetet, bár indulás előtt csak egy seprünyélből eszkábált szerkezet segítségével tudta becsukni a kabintetőt. Ha a kísérlet balul sül el, biztosan nagyobb hangsúlyt kap ez az epizód, de szerencsére nem így lett. 

A nagy napon az X-1-es egy B-29-es bombázó alá rögzítve emelkedett a levegőbe, amely a megfelelő magasságban útjára bocsájtotta a szuperszonikus repülőgépet. Ezután Yeager beindította a rakétahajtómüvet, az pedig egészen 1,06 Machig, vagyis több mint ezerszáz kilométeres óránkénti sebességig gyorsította fel a gépet. Akik a földről szemlélték a repülést, ijesztő élményben volt részük – a történelem során először ők hallhatták a hangsebesség átlépését kísérő hangrobbanást. A „zajos sikert” az koronázta meg, hogy a tapasztalt pilóta komplikáció nélkül hozta le a gépet, miután elégette a maradék üzemanyagot. 

A légierő vezetése először titokban akarta tartani a sikert a hidegháborús helyzet miatt, de ez nem sikerült, így a közvélemény is tudomást szerezhetett arról, hogy a hangsebesség nem korlát többé. Yeagerből sztár lett, könyveket írtak és filmeket forgattak róla, az amerikaiak pedig hamar a szívükbe zárták a bátor pilótát, aki a repülés történetében először lépte át a hangsebességet. 

Galéria: Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.