2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában

JETfly  |  2016-11-10 11:09:36

A „Gromov” Repülő-Kísérleti Intézet bemutatta a sajtónak egyik „repülő laboratóriumát”. A képeken az Intézet negyedik „repülő laborja” szerepel, melynek egy Tu-154 ad otthont – az első három a „Buran” űrsikló programban vett részt egyébként.

  • Bemutatta a sajtónak egyik "repülő laboratóriumát" a Gromov Repülő-Kísérleti Intézet
  • A sajtó képviselőinek részletesen bemutatták a különleges repülőgépet
  • Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt

A különlegességet Vlagyimir Rogozin, az Intézet kutatási részlegének a vezetője mutatta be a sajtó munkatársainak. Mint elmondta, az alap nem véletlenül lett egy szériagép – mivel nagy darabszámban és hosszú ideig gyártották, ez garanciát jelentett a megbízhatóságra és a könnyen kezelhetőségre. A 853117-es repülőgép a „B” szériáról az „M”-re történő váltáskor került ki a gyárból, ezért már eleve modernebb berendezéseket kapott, mint az elődjei.

Jelentősen javultak a repülési mutatói, köszönhetően a széria NK-8-2U hajtóművek D-30KU-154-esekre történő cseréjének. Az Intézet 1986-ben kapta meg a gépet és akkor alakították át „repülő laborrá”. Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt, ám ezen kívül fontos szerepe volt a különböző rendszerek továbbfejlesztésében is.

A személyzet létszáma maximum 10 fő lehet, mindenkinek van saját ejtőernyője. A repülőgép vészelhagyása a törzsből kicsit bonyolultabb, mint a pilótafülkéből. Erre a célra a jobb oldali ajtó szolgál, ám mivel az befelé nyílik, ezért vészelhagyáskor előbb a kabinnyomást kell „elengedni”, az ajtó csak ezután nyitható.

A kabin érdekességei: balra a mai, jobbra a hetvenes éveket idéző műszerezettség, többfunkciós kijelzők. Balra a klasszikus szarvkormány, hidraulikus rásegítőkkel még a régi, közvetlen kormányzást testesíti meg. Jobbra a botkormány már az elektronikus, fly-by-wire rendszer része. Ezen a gépen jobb oldalon a gépparancsnok ül, a másodpilóta van bal oldalt. Mögötte a navigátor, a fedélzeti mérnök és a kísérletvezető mérnök van, a műszereket ehhez a beosztáshoz méretezve helyezték el. Az üléscsészében ott az ejtőernyő, repülés közben ezen ül az ekipázs tagja.

A klasszikus munkahely egyébként pont a fordítottja ennek: a gépparancsnok helye bal oldalt szokott lenni, a másodpilóta pedig a jobb ülésben ül. A kísérleti repülések során úgy találták, hogy ez a felosztás akadályozza a pilótát és a kísérletvezetőt a kritikus üzemmódokon történő kísérleteknél, ezért felcserélték a két oldalt. Érdekes, hogy a német repülőgépkonstruktőrök az oroszoktól függetlenül szintén meglépték ezt a cserét.. A személyzet védősisakban, oxigénmaszkkal repül, felkészülve a váratlan kihermetizálásra akár. 

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Speciális kocsi szolgál a repülőgép fülkéjének a melegen tartására.

A „labor” 4 órán át képes repülni és 250 paramétert rögzíteni. Az adatokat merevlemezekre mentik. Ezen a repülőgépen 80 berepülő pilóta repült már, nem csak orosz, de német, indonéz és kínai is. A szériagépek költségeihez képest ezen a gépen jóval drágább egy repült óra, hiszen itt nem csak az üzemanyagköltség, de a műszeridő is pénzbe kerül.

A repülőgépet 40 évre, illetve 25 000 leszállásra tervezték. A speciális igyénybevételnek köszönhetően ez a leszállásszám még nagyon messze van, a kor szerinti korlát azonban 2020-ban elérkezik. Lehetőség van a további élettartam-hosszabbításra, ám ehhez a gyártó cégnél a szakemberek darabjaira szedik a gépet és mindent bevizsgálva döntenek az üzemidő hosszabbításról. A legutóbbi nagyjavítás során a szakemberek meglepően jó állapotúnak ítélték a repülőgépet – ez összefügg azzal, hogy az üzemeltetése során kerülték a szélsőséges klimatikus viszonyokat.

 

Forrás: vector-force.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.