2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sharkletes A321-esekkel szorítaná ki a piacról a B757-eseket az Airbus

JETfly  |  2010-06-15 15:10:34

A polgári légi közlekedésben az elmúlt évek talán egyik legsikeresebb fejlesztésének nevezhető a már számtalan repülőgép típuson látható szárnyvégi fülecske, melynek angol elnevezése már a magyarban is elterjedt, „winglet” vagy még pontosabban „blended winglet” néven. A washingtoni Aviation Partners cég által fejlesztett szárnyvégzárólap úttörőként először a Boeing repülőgépein debütált, melyek a gépek esztétikusabb megjelenésén túl hatótávolság növekedést és üzemanyagmegtakarítást is eredményeztek.

Az amerikai repülőgépgyártó az eszköz sikerességén felbuzdulva folyamatosan adta le megrendelését a wingleteket kifejlesztő Aviation Partners cégnek, ami utólag például a Boeing 757-200-asokra is felszereltette az égnek meredő, több mint két méter magas szárnyvégi füleket. Cikkünk apropóját is a Boeing 757-200-as típus adja, ezért az Airbus fejlesztéseit most erre vonatkozóan tárgyaljuk. A wingletek hatékonyságát természetesen az Airbus is tanulmányozta, és jellemzően a winglet egyik változatát („wingtip fence”) alkalmazza repülőgépein.            

"wingtip fence"

Az európai repülőgépgyártó korábban a Winglet Technology cég által, az A320-as repülőgépcsalád számára kifejlesztett wingleteket is tesztelte, ugyanakkor a próbák nem hozták a várt eredményeket. Az Airbus így az Aviation Partners cég tapasztalatait felhasználva újra nekilendült a szárnyvégi fülek kifejlesztésének, melynek eredménye a 2009-ben bemutatott „sharklet” lett. A gyártó továbbra is az A320-as repülőgépcsalád modelljeit kívánja elsőként felszerelni az új kialakítású fülekkel, sőt a család legnagyobb modelljét, az A321-es „sharkletes” változatától egyenesen azt várja, hogy folyamatosan kiszorítja a piacról a Boeing 757-200-asokat, melyből jelenleg még közel 700 darab szállítja az utasokat, legnagyobb darabszámban az amerikai légitársaságok, például az American Airlines, a Continental Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines üzemeltetik a típust.

Wingletes B757-es a United Airlines színeiben

A „sharklet”-nek köszönhetően az A321-es 3,7%-kal kevesebb üzemanyagot éget el, hatótávolsága pedig 220km-rel nőhet, komoly versenyhelyzetet teremtve a 757-eseknek, például az amerikai transzkontinentális útvonalakon.

Az új szárnyvégi sharklet, természetesen a légitársaságok érdeklődését is felkeltette, jó példa erre Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair, ami az Airbus új szárnyvégi fülekkel felszerelt A321-esének első üzemeltetője lesz. A finnek flottájában jelenleg hét darab A330-300-as repül, a nyolcadik pedig 2010 végén érkezik. A légitársaság a megrendelt nyolc darabon túl, opcióként további két darab nagy hatótávolságú A330-ast is rendelhetett volna, azonban opcionális lehetőségüket már nem használták ki, helyette inkább öt darab sharkletes A321-esre esett a választásuk.

Sharkletes A321, vagy más néven A321ER

Az A321ER névvel illetett sharkletes A321-esek leszállítását 2013-ban kezdi meg a gyártó, melyekkel már nagy távolságra is szállíthatnak majd utasokat. Az érkező A321ER gépekkel folyamatosan fogják leváltani a Finnair-nél még szolgálatban lévő 757-eseket.

A sharkletes szárnyvég az A320-as repülőgépcsaládon debütál

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.