2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sharkletes A321-esekkel szorítaná ki a piacról a B757-eseket az Airbus

JETfly  |  2010-06-15 15:10:34

A polgári légi közlekedésben az elmúlt évek talán egyik legsikeresebb fejlesztésének nevezhető a már számtalan repülőgép típuson látható szárnyvégi fülecske, melynek angol elnevezése már a magyarban is elterjedt, „winglet” vagy még pontosabban „blended winglet” néven. A washingtoni Aviation Partners cég által fejlesztett szárnyvégzárólap úttörőként először a Boeing repülőgépein debütált, melyek a gépek esztétikusabb megjelenésén túl hatótávolság növekedést és üzemanyagmegtakarítást is eredményeztek.

Az amerikai repülőgépgyártó az eszköz sikerességén felbuzdulva folyamatosan adta le megrendelését a wingleteket kifejlesztő Aviation Partners cégnek, ami utólag például a Boeing 757-200-asokra is felszereltette az égnek meredő, több mint két méter magas szárnyvégi füleket. Cikkünk apropóját is a Boeing 757-200-as típus adja, ezért az Airbus fejlesztéseit most erre vonatkozóan tárgyaljuk. A wingletek hatékonyságát természetesen az Airbus is tanulmányozta, és jellemzően a winglet egyik változatát („wingtip fence”) alkalmazza repülőgépein.            

"wingtip fence"

Az európai repülőgépgyártó korábban a Winglet Technology cég által, az A320-as repülőgépcsalád számára kifejlesztett wingleteket is tesztelte, ugyanakkor a próbák nem hozták a várt eredményeket. Az Airbus így az Aviation Partners cég tapasztalatait felhasználva újra nekilendült a szárnyvégi fülek kifejlesztésének, melynek eredménye a 2009-ben bemutatott „sharklet” lett. A gyártó továbbra is az A320-as repülőgépcsalád modelljeit kívánja elsőként felszerelni az új kialakítású fülekkel, sőt a család legnagyobb modelljét, az A321-es „sharkletes” változatától egyenesen azt várja, hogy folyamatosan kiszorítja a piacról a Boeing 757-200-asokat, melyből jelenleg még közel 700 darab szállítja az utasokat, legnagyobb darabszámban az amerikai légitársaságok, például az American Airlines, a Continental Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines üzemeltetik a típust.

Wingletes B757-es a United Airlines színeiben

A „sharklet”-nek köszönhetően az A321-es 3,7%-kal kevesebb üzemanyagot éget el, hatótávolsága pedig 220km-rel nőhet, komoly versenyhelyzetet teremtve a 757-eseknek, például az amerikai transzkontinentális útvonalakon.

Az új szárnyvégi sharklet, természetesen a légitársaságok érdeklődését is felkeltette, jó példa erre Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair, ami az Airbus új szárnyvégi fülekkel felszerelt A321-esének első üzemeltetője lesz. A finnek flottájában jelenleg hét darab A330-300-as repül, a nyolcadik pedig 2010 végén érkezik. A légitársaság a megrendelt nyolc darabon túl, opcióként további két darab nagy hatótávolságú A330-ast is rendelhetett volna, azonban opcionális lehetőségüket már nem használták ki, helyette inkább öt darab sharkletes A321-esre esett a választásuk.

Sharkletes A321, vagy más néven A321ER

Az A321ER névvel illetett sharkletes A321-esek leszállítását 2013-ban kezdi meg a gyártó, melyekkel már nagy távolságra is szállíthatnak majd utasokat. Az érkező A321ER gépekkel folyamatosan fogják leváltani a Finnair-nél még szolgálatban lévő 757-eseket.

A sharkletes szárnyvég az A320-as repülőgépcsaládon debütál

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.