2017. 02. 28. kedd
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Feljövőben a kínai polgári repülőgépgyártás

JETfly  |  2009-03-05 20:18:00

A kínai polgári repülőgépgyártás történelmi jelentőségű eseményt ünnepelt 2008. november 28-án. Nyolc év munkájának eredményeként a levegőbe emelkedett az első teljesen hazai fejlesztésű regionális jet, az ARJ–21-700-as „Repülő Főnix”, és Sanghaj Zhabei nevű negyede fölött hatvanperces sikeres próbautat tett.

Az elmúlt nyolc évben bizonyára elegendő tapasztalatra tettek szert az ARJ–21-700-as kifejlesztésén és megépítésén dolgozó kínai mérnökök, mert bár anyagi jellegü gondok nem hátráltatták a munkájukat, azért szép számmal akadtak megoldandó technikai problémák.

A program menetrendjét például már az induláskor teljesen felborította, hogy az ukrajnai Antonov gyárban kifejlesztett szuperkritikus szárny aerodinamikai tesztjeit négy intézet szélcsatornájában is el kellett végezni (Kínában, Oroszországban és Hollandiában). Tudniillik a kínai légügyi hatóság (a CAAC) a pártatlan repülőkísérleti laboratóriumok szakvéleményétől tette függővé a gyártás engedélyezését. Emiatt természetesen többször is át kellett tervezni a szárnyszerkezetet, s ezzel együtt a sárkány más komponenseit is, ami behozhatatlan csúszást eredményezett.

Pedig a sanghaji repülőgépgyár vezérigazgatója 2001-ben még magabiztosan úgy nyilatkozott, hogy a 78–98 személyes gépcsalád Benjáminja, a rövid hatótávolságú ARJ–21-700-as a pekingi olimpiai játékok évében forgalomba áll. Nyilvánvalóan más jellegü problémák is adódhattak az évek során, mert a 001-es számú prototípus csak 2007. december 21-én készült el, utána pedig, ki tudja miért, majdnem egy évet kellett várni a B–970L első felszállására. Furcsa módon egyetlen külföldi tudósítót sem hívtak meg a tavaly őszi szüzrepülésre, sőt előtte a Xiang Feng látványos bemutatási ceremóniájára sem.

Végül aztán lehullott a lepel a titokról. A divatos köntösbe öltöztetett presztízsgép november 28-án elhagyta a sanghaji repülőgépgyár kísérleti telepének hangárját. A forgatókönyv szerint először tisztelgett a gurulóút mentén felsorakozott állami és tartományi pártvezetőknek, majd ráfordult a pályára, és ezerméteres nekifutás után 12 óra 23 perckor a magasba emelkedett.

Azon a pénteki napon az ország lakossága először az esti tv híradóból értesülhetett a történelmi jelentőségünek nevezett eseményről, vagyis hogy Sanghajban felszállt a kínai repülőgépipar büszkesége, a kilencvenszemélyes, sugárhajtású „Repülő Főnix”. És persze az ilyenkor szokásos propaganda sem hiányzott a kommentárból, amely azzal folytatódott, hogy ez csak az első lépés a siker felé, ugyanis a konstruktőrök már dolgoznak az AR–21-es gépcsalád többi változatának kifejlesztésén.

Másnap a programot felügyelő konzorcium vezérigazgatója nyilatkozott a sajtónak, de az első kísérleti repülés részleteiről csak annyi derült ki, hogy az sikeres volt. A gép 900 méteren repülve hajtotta végre az előírt feladatokat, s ezzel elkezdődött a százhetvenkét kötelező tesztre kiterjedő engedélyeztetési program, amelynek során az eddig összeszerelt hat példány közül három vesz részt. Azt viszont már most tudni lehet, hogy a konfigurációtól függően 78–90 férőhelyes ARJ–21-700-as időben megkapja a hatósági engedélyeket, mivel a szokatlanul hosszúra nyúlt fejlesztési periódusban valamennyi kritikus müszaki problémát megoldották.

Most már, hogy a sikeres premierrel az utolsó akadály is elhárult a 776 millió dollárt felemésztő program útjából, óramüpontossággal müködik a gépezet. A megrendelők garantáltan hozzájutnak a vállalt határidőre a gépekhez, mert a részegységek gyártói és a külföldi beszállítók felkészültek az igények teljesítésére. Csakúgy, mint az AVIC sanghaji központi repülőgépgyára, ahol az első évben tizenöt darabot tudnak összeszerelni, 2015-ig pedig az igényektől függően akár évi ötvengépesre is növelhetik a kapacitást.

A bevezető légitársaság – amely a legújabb hírek szerint a Joy Air lesz – így bizton számíthat arra, hogy 2010 márciusában átveheti az első forgalomképes ARJ–21-700-ast.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 16:45
Már rendelhetőek a legújabb Alpha Industries pólók a JETfly Webáruházban! Kínálatunkat folyamatosan frissítjük!
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.