2017. 02. 23. csütörtök
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Negyven éves a szuperszonikus utasszállító repülés

JETfly  |  2009-01-07 12:17:00

1968. december 31-én emelkedett a magasba először az egykori Szovjetunió repülőiparának büszkesége, a Tupoljev tervezőiroda szuperszonikus sebességre tervezett utasszállító repülőgépe. A gép egy kiélezett politikai és technológiai versenyhelyzetben született, ennek minden előnyével és hártányával egyetemben, egy dolog azonban tény. A Tu-144-es a legendás Concorde-nál hamarabb emelkedett a levegőbe, ezáltal kiérdemelte a világ első, szuperszonikus utasszállító repülőgépe címet.

Az elmúlt év utolsó napján a Tupoljev repülőgépgyár fontos jubileumot ünnepelt. 1968. december 31-én került sor a világ első hangsebesség feletti utasszállító repülőgépének a Tu-144-nek a szüzfelszállására. Abban az időben a repülés terén is hatalmas versenyfutás zajlott a Szovjetunió vezette keleti és az USA befolyása allatt álló nyugat között. Egyik oldalon sem számított a pénz, csak az, ki nyeri  a versenyfutást. A versenyt - legalábbis ezen a téren - a Tupoljev tervezőiroda nyerte.

Korabeli propagandafotó a Tu-144-esről

A program 1963. július 16-ai hivatalos beindítása után csupán alig több mint öt év telt el, és a Tu-144 prototípusa levegőbe emelkedett. A Tupoljev tervezőiroda hangsebesség feletti repülőgépe két hónappal előzte meg legfőbb vetélytársát a Concorde-t, amely 1969. március 2-án szállt fel. A szovjet gép első repülése a híradások szerint mindössze 38 percig tartott, és különösebb probléma nélkül zárult. A repülőgép 1969-ben lépte át először a hangsebességet, és egy évvel később, 1970-ben már a hangsebesség kétszeresével repült. A kecses és elegáns Tu-144-es nagyközönség előtti bemutatkozására 1970-ben került sor, Moszkvában.

A nagyközönség 2007 augusztusában is láthatta a gépet a MAKS-on, Zsukovszkijban

A repülőgépet az évek során folyamatosan fejlesztették. Az NK-144A típusú hajtómüvel ellátott, már sorozatban gyártott Tu-144-es 1972. szeptember 20-án repült először. A későbbiekben a hajtómüveket RD36-51A típusú, utánégető nélküli hajtómüvekre cserélték, amelyek üzemeltetése gazdaságosabb volt.

Azonban már a kezdeti évek is tartogattak kellemetlen eseményeket a repülőgép történetében. 1973. június 3-án, az első sorozatban gyártott repülőgép a Párizsi Repülőszalon közönsége előtt Le Bourget-ban katasztrófát szenvedett. A repülőgép hatfőnyi legénysége életét vesztette, a szétrepülő roncsdarabok több nézőt megsebesítettek.

A Franciaországban bekövetkezett tragédia azonban nem jelentette a program leállítását, 1977. november 1-jén ugyanis az Aeroflot flottájába tartozó Tu-144 végrehajtotta első menetrendszerinti repülését Moszkva és Alma-Ata között.

A Tu-144 típus 1978 június elejéig, az utasszállítás befejezéséig mindössze 55 menetrendszerinti repülést teljesített, amely során 3284 utast repített a célállomásra. Vetélytársa a brit-francia Concorde jóval sikeresebb karriert futott be, de napjainkban már ezek a gépek is a múzeumok gyüjteményét gyarapítják csak...

Dicső múlt, szomorú jelen... A Tu-144LL a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren

A 80-as években néhány egykori utasszállító gépet átalakítottak és Tu-144LL típusjelzéssel repülő laboratóriumként folytattak velük kísérleti repüléseket. A repülő laboratóriumok adatait a hangsebesség feletti utasszállító repülőgépek második generációjának fejlesztésére használták (használják) fel. 1983 júliusában az egyik Tu-144D repülőgép több sebességi és magassági világrekordot állított fel különböző terhelésekkel.

Reméljük egyszer még újra láthatjuk a levegőben ezt a gyönyörü szerkezetet

A repülőgéppel kapcsolatban tartja magát egy olyan verzió, hogy a szovjetek megszerezték a Concorde terveinek egy késői fázisát. A kémkedéssel az Aeroflot párizsi irodájának vezetőjét és egyik munkatársát gyanúsították. Az ellopott tervek állítólag a Tupoljev irodához kerültek, hogy ezek alapján készítsék el a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét. A későbbiek során mindkét cég sokat módosított az eredeti terveken, amit jól tükröznek a két gép közötti eltérések. Egy tény: az ipari kémkedés abban az időben hatalmas méreteket öltött, így nem elképzelhetetlen a történet, azonban talán ennek az ellenkezője sem zárható ki teljesen. Az is tény viszont, hogy bár a Tu-144-es volt az első, levegőbe emelkedett szuperszonikus utasszállító repülőgép, a rivális Concorde lényegesen sikeresebb karriert futott be.

A lehajtható orr-rész le- és felszállásnál volt hasznos. A rivális Concorde-nál is hasonló megoldást alkalmaztak a tervezők

Legfontosabb müszaki adatok:

Max. sebesség: 2500 km/h

Hasznos teher: 140-167 utas

Utazómagasság: 17 000 m

Hatótáv: 6500 km (140 utas, 1.9 mach)

Tömeg: üres: 85 000 kg; max 180 000kg

Fesztáv: 28.8 mHossz: 65,7 mMagasság: 12,85 mSzárnyfelület: 438,0 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.