2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szuper repülőgép nem csak szuper gazdagoknak

JETfly  |  2008-12-22 12:37:00

Az amerikai General Electrics leányvállalata, a Gulfstream Aerospace Corporation a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy kifejlesztett egy versenyképes szupermodellt, amelynek egyes számú kísérleti példánya a jövő év nyarán emelkedik a levegőbe, sorozatgyártása pedig 2011-ben kezdődik el. A kiváló tulajdonságokkal rendelkező új generációs Gulfstream G250-es a szakemberek szerint komoly sikerre számíthat a közepes méretű üzleti jetek szegmensében.

A világszerte ismert Gulfstream Aerospace arra alapozta a standard változatban nyolc-tíz férőhelyes szupergép fejlesztési koncepcióját, hogy piacfelmérése szerint e kategóriában folytonosan nő a kereslet a komfortos, hosszú távú repülésre alkalmas és gazdaságos üzleti jetek iránt. A Gulfstream G250-es mindezen feltételeknek maradéktalanul megfelel, sőt, a sebesség, a hatótáv és a fajlagos üzemköltség tekintetében felül is múlja hasonló befogadóképességü versenytársait, vagyis a Dassault Falcon 50-est, a Bombardier Challenger 300-ast, illetve a Raytheon Hawker 4000-est. Az 1958-ban alapított cég felismerve egy függetlenségre törekvő ügyfélkör igényeit, üzleti gépek gyártására szakosodott, s az évtizedek során tizenegy korszerü típust fejlesztett ki multinacionális nagyvállalatok, kormányok, állami ügynökségek és gazdag magánszemélyek részére. A Georgia állambeli Savannah repülőterén összeszerelt mintegy ezernyolcszáz bizjet azóta Észak-Amerikától Ausztráliáig gyakorlatilag a földkerekség valamennyi tájára eljutott.

A kereskedelmi részleg nyilvántartásából ugyanakkor az is kiderül, hogy a megbízható Gulfstreamek legnagyobb felvevőpiaca mind a mai napig az Egyesült Államok, ahol a végszerelő csarnokot elhagyó gépek negyedét a Forbes 500-as toplistáján szereplő óriásvállalatok vásárolják meg. De saját értékesítési hálózatukon keresztül csaknem kétszer ennyi üzleti gép kerül a lízingcégekhez és más nagybani üzemeltetőkhöz. Fontossági sorrendben, ami az eladott gépek számát illeti, ezután Európa és Ázsia következik, viszont újabban a gazdag Öbölmenti olajsejkségekben is mind több, elsősorban luxusváltozatú Gulfstream talál gazdára. A repülőgépgyár a fentiek figyelembevételével döntött az új generációs G250-es megépítéséről, hogy a választék bővítésével megszilárdíthassa pozícióit az üzleti jetek nemzetközi piacán. 

A sikeresen zárult fejlesztési program hivatalos bejelentését hároméves laboratóriumi kísérletsorozat előzte meg, mivel a sok tekintetben újdonságokkal szolgáló G250-est alapvetően interkontinentális üzemelésre szánják. A program 2005-ben azzal indult, hogy a gyár mérnökei nagy szilárdságú kompozitanyagokból elkészítették a hétpecsétes titokként kezelt szupergép két darab, egyenként három méter hosszú méretarányos makettjét. Utána ezeket Izraelbe, illetve Hollandiába küldték, ahol szélcsatornában vizsgálták különböző szubszonikus sebességfokozatokon a sárkány aerodinamikai viselkedését, mielőtt véglegesítették volna a terveket. Ahhoz viszont, hogy a G250-es valóban szuper legyen, növelni kellett a sebességét és a hatótávolságát, következésképpen a munka dandárját a speciális gyorsmegmunkálási eljárással gyártott szuperkritikus szárny tesztelése jelentette. A kísérleteket mindaddig folytatták, amíg sikerült kialakítaniuk egy, a légellenállást jelentős mértékben csökkentő, egyszersmind az utazómagasság gyors eléréséhez optimális felhajtóerőt biztosító szárnyprofilt. Ezzel a konstruktőrök voltaképpen az utolsó akadályon is túljutottak, és hozzáláthattak az elképzelés konkrét megvalósításához. A gép minden egyes alkatrészét és berendezését számítógépes programmal tervezték meg, pontosabban azt a korszerü módszert alkalmazták, hogy a francia Dassault Systems által kifejlesztett CATIA V5-ös szoftverrel megszerkesztették a sárkány háromdimenziós virtuális makettjét.    

A nemzetközi kooperációban megépítendő G250-es minden tekintetben csúcstechnológiát képvisel, így jogos az a vélemény, hogy kategóriájában a legjobb lesz. Versenyképességét az is alátámasztja, hogy a konkurens típusokhoz képes harminchét százalékkal nagyobb utasterének alapterülete, amely a luxusváltozatú elrendezésben akár tíz személy számára is a legnagyobb kényelmet nyújtja. Abban az esetben pedig, ha a majdani tulajdonos nem kifejezetten reprezentatív célra szeretné használni a gépet, a kabin két oldalán kilenc-kilenc ülés helyezhető el, méghozzá úgy, hogy minden utas ablak mellett ülhet. Ezt a megoldást általában azok a multinacionális cégek választják, amelyek rendszeresen szállítják alkalmazottaikat a különböző földrészek között.A belső berendezők arra is gondoltak, hogy a hét-nyolc órás repülőúton egyesek pihenni, míg mások kikapcsolódni vagy dolgozni szeretnének, ezért a kényelmi szempontokat praktikus megoldásokkal ötvözték. A gyár a 7,87 méter hosszú és 2,18 méter széles kabint a megrendelő kívánságára ruhatárral, büfépulttal, hálóhellyé átalakítható pamlaggal, akár nagyméretü étkező- vagy tárgyalóasztallal is berendezi. Ám annak sincs akadálya, hogy a tágas utastérben kialakítsanak egy laptoppal felszerelt munkahelyet, így a menedzserek és más fontos személyek e-mail útján tarthatják a kapcsolatot a levegőből földi partnereikkel. Akik viszont lazító kikapcsolódásra vágynak, azok a harminccsatornás modern elektronikus szórakoztató-rendszer érintőképernyőjén tetszésük szerint választhatnak a többféle alternatívát kínáló programok közül. Ráadásul az új generációs G250-es kabinját olyan nyomáskiegyenlítő berendezéssel szerelik fel, amely a repülés teljes időtartama alatt kétezer méteres magasságnak megfelelő szinten tartja a belső légnyomást. Tekintve, hogy a levegő minősége szintén befolyásolja a komfortérzetet, a légkondicionáló rendszer automatikusan szabályozza a páratartalmat, egy speciális szürőberendezés pedig minimálisra csökkenti a baktériumfertőzés veszélyét. Amúgy az is újdonságnak számít, hogy a kabin végében elhelyezett mosdó nemcsak tágas és kényelmes, de barátságos is. A felfrissülésre is módot nyújtó helyiség ugyanis két nagyméretü ablakon át természetes megvilágítást kap.

A potenciális megrendelők bizonyára azt is értékelni fogják, hogy a legfejlettebb repülőelektronikával és vezérlőrendszerrel, valamint gazdaságos, környezetbarát hajtómüvekkel felszerelt G250-es konkurenseinél húsz százalékkal kevesebb kerozint fogyaszt. Ugyanakkor az is jelentős mértékben csökkenti a fajlagos üzemköltséget, hogy a számítógépes 4D Navigator programmal végzett karbantartás és javítás kevesebb ráfordítást igényel.

Az új generációs bizjet úgynevezett PlaneView 250 berendezésü pilótafülkéjét a legmodernebb digitális rendszerekkel szerelik fel, amelyeket a gyártó cégek a Gulfstream Aerospace mérnökeivel közösen fejlesztettek ki. A fly-by-wire vezérlésü gép Pro Line Fusion repülőelektronikáját a Rockwell Collins szállítja. Az integrált digitális rendszer számítógépében tárolt információk a müszerfalon egymás mellett elhelyezett három nagyméretü – egyenként 38 cm átmérőjü – folyadékkristályos képernyőn jelennek meg. A G250-es hajtására szolgáló HTF7250G jelü erőforrásokat pedig a Honeywell gyártja. Ezeket elsősorban azért választották, mert túl azon, hogy gazdaságosak, már a megbízhatóságukat is bebizonyították az eddig teljesített mintegy 450 ezer üzemóra során. Az egyenként 33 kN tolóerejü hajtómüvek segítségével a gép 1512 méteres nekifutás után a levegőbe emelkedik, majd tizenhat perc alatt éri el a 13 715 méteres utazómagasságot. Ugyanakkor az új generációs üzleti jet hatótávolsága is figyelemre méltó, hiszen óránként 850 km-es sebességgel képes leszállás nélkül megtenni egy 6300 kilométeres utat. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy 6600 kg üzemanyaggal feltöltve leszállás nélkül repülhet New Yorkból Londonba vagy mondjuk Londonból Dubaiba.

A nemzetközi kooperációban megépítendő G250-es fő egységei, mint például a törzs, a T elrendezésü vezérsíkok és a futómüvek Izraelben készülnek, míg a szárnyat az amerikai Spirit Aerosystems gyártja. A szériagépeket az Israel Aerospace Industries (IAI) fogja központi gyártelepén, Tel-Avivban összeszerelni. Utána ezeket átrepülik a texasi Dallasba, a Gulfstream Aerospace müszaki bázisára, ahol először a festőmühelybe kerülnek, utána pedig az utastér berendezése következik, s ezzel elnyerik végső formájukat. 

A Gulfstream Aerospace vezérigazgatója az idén októberben Orlandóban rendezett szakmai bemutatón arról is tájékoztatta az iparág és a média képviselőit, hogy három prototípus vesz részt a jövő év júliusában induló 1300 órás kísérleti programban. Így a G250-es 2011 januárjában megkaphatja az amerikai FAA-tól, s ezzel egyidejüleg az európai EASA-tól is a forgalmazásához és forgalomba állításához szükséges engedélyeket. A vállalat bízik abban, hogy a 2010 tavaszától 24 millió dolláros listaáron megrendelhető új generációs üzleti jet legalább olyan sikeres lesz, mint világszerte népszerü elődei.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin