2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CRJ-200 – a Malév-flotta legkisebb repülőgépe

JETfly  |  2007-05-28 07:00:00

Nemrégiben mutattuk be lapunk hasábjain a magyar légifuvarozó-vállalat gépparkjának legnagyobb utasszállító repülőgépét, a Boeing B767-est. Következzen most a legkisebb, a Bombardier cég által gyártott CRJ-200-as, melyből mindössze négy darab áll a Malév szolgálatában, így nemcsak a legkisebb, de a legkevesebb példányban rendszeresített típus is egyben.

A nagyméretü, akár több száz utas szállítására is alkalmas, interkontinentális járatokat teljesítő óriásgépek mellett igen fontos szerepet töltenek be a kisebb légcsavaros vagy sugárhajtású repülőgépek is a légitársaságoknál. Egyrészt az induló- és a célállomás közötti rövidebb távolságok, másrészt a kisebb utaslétszám esetén is célszerü gazdaságosan üzemeltethető, kisméretü repülőgépekkel kiszolgálni az igényeket. Könnyü például hazánk esetében belátni, hogy a szomszédos országok viszonylag közel eső városaiba indított járatokon adott esetben lényegesen kevesebb utas foglal helyet, mint a távolabb fekvő, ezért közúton vagy vasúton nehezebben elérhető célállomásokra indított repülőgépeken. Éppen ezeknek a regionális igényeknek a kielégítésére hozták létre a mindössze 40-50 személyes, de kellően gyors és megfelelően kényelmes géptípusokat a gyártó cégek. Ezek egyike a Bombardier cég CRJ (Canadair Regional Jet) típuscsaládja is, melyből a Malév a CRJ-200-ast használja.

A CRJ színre lép

A Canadair cég felvásárlásával egyidejüleg a Bombardier hozzájutott a népszerü Challenger üzleti gépcsalád (ún. business jet) gyártástechnológiájához. Ennek alapjain kezdődött meg 1987-ben a nagyobb méretü, két hajtómüves CRJ-100-as fejlesztése. A tervezés és a megépítés négy évig tartó folyamata után a prototípus az első repülését 1991 májusában végezte el. A gép kialakításánál törekedtek arra, hogy a viszonylag kis méretek ellenére a kabinbelső ne legyen túlzottan szükös, az ülések és a fedélzeti berendezések pedig igazodjanak a kis és közepes távolságú repülések igényeihez. A meghajtásról a General Electric cég CF34-3A1 típusú, 41 kN tolóerejü hajtómüvei gondoskodnak, az elektronikai rendszereket a Collins gyártotta. Alapesetben a szállítható utasok száma 50, szükség esetén azonban akár 52 szék is bezsúfolható a mindössze 26,7 méter hosszú törzsbe.

A pilótafülkében a két pilóta mellett lehajtható székeken még két megfigyelő vagy oktató/ellenőr is helyet foglalhat. A különféle tesztek lefolytatása és a szükséges engedélyek megszerzése után az első gépet 1992-ben szállították le a megrendelőnek, azóta összesen közel 1300 darab talált gazdára.

Típusváltozatok

A legelső, sorozatban gyártott CRJ-100-as szériát hamarosan követte a 20%-kal nagyobb hatótávolságú CRJ-100ER és a még messzebb repülni képes CRJ-100LR verzió. A szintén 50 személyes CRJ-200-ast már a modernizált GE CF34-3B1 hajtómüvekkel látták el. A CRJ-440-es típusnál csökkentették a maximális felszállósúlyt, és mindössze 40-44 üléssel szerelték fel. Ezt a változatot alkalmazza a Pinnacle Airlines és a Northwest Airlink. A luxuskivitelü Challenger 800 és 850 business jet típusokat a CRJ-200-as sárkányszerkezetének felhasználásával alakították ki.

A nagyobb kapacitás elérése érdekében hosszított törzsü változatokat is kifejlesztettek. A CRJ-700-as már 70-78 utas szállítására is alkalmas, megnövelt teljesítményü GE CF34-8C1 hajtómüvekkel és módosított szárnyakkal rendelkezik. Ilyeneket használ például a Lufthansa CityLine is. A törzs hossza a 700-as és a 90 utas szállítására alkalmas 900-as változatoknál egyaránt 36,4 méter.A némileg módosított fedélzeti rendszerekkel épülő, tovább nyújtott törzsü CRJ-1000-es típus már 100 férőhellyel rendelkezik.

Regionális jetek a Malév flottájában

A flotta megújításának és az új kihívásoknak való megfelelés érdekében a Malév szerződést kötött a kanadai Bombardier céggel két 50 fős CRJ-200ER típusú repülőgép megvásárlásáról. Ezenkívül további hat darab repülőgép vásárlására szóló opciót szerzett a légitársaság, melyből végül kettőt érvényesített. A vásárlást a Malév harminc százalékban saját forrásból finanszírozta. A fennmaradó hetven százalékra egy banki konzorcium adta a hitelt. A konzorcium tagjai a Magyar Export-Import Bank Rt., Kereskedelmi és Hitelbank Rt. és a KBC Finance Ireland. A hitelfinanszírozás időtartama 10 év. A hitel biztosítéka a repülőgépekre bejegyzett jelzálogjog lett.

A négy saját tulajdonú repülőgépet a légitársaság tulajdonában álló Malév Express nevü leányvállalatba apportálták be. A gépek lajstromjelei: HA-LNA, LNB, LNC, LND. A CRJ-k elsősorban a szomszéd országok nagyvárosaiba frissen indított járatokon teljesítenek szolgálatot.A szolgálatba állítást követő években azonban az derült ki, hogy a kanadai Bombardier által gyártott repülőgépek üzemeltetése nem számottevően olcsóbb, mint az utasok által állítólag jobban kedvelt Fokkereké. Ezért a Malév 2005-től megfontolás tárgyává tette a CRJ-k eladását.

Legfontosabb technikai adatok CRJ-200ER

Utasférőhely

50 fő Törzs hossza

26,8 m

Szárny fesztávolsága

21,2 m Utazósebesség

860-930 km/h

Utazómagasság

11 000 m Maximális hatótávolság

2978 km

Fotó: Bombardier és Malév

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
2017-02-03 09:53:37
Az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Northrop T-38 Talonok leváltására kiírt kiképző-repülőgép tenderén korábban több komoly cég is jelezte indulási szándékát, de az elmúlt napokban közülük többen is kiszálltak a programból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.