2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Finnair választása az Airbus A350

JETfly  |  2007-04-21 09:03:00

Bár az Airbus vesztett A350-esével a B 787-essel szemben az ausztrál piacon, szép sikereket azért elért vele, többek között Európában. A Finnair kilenc A350-est rendelt, és a 2010-es években ez a típus lesz távol-keleti forgalmának alaptípusa.

A finn nemzeti légitársaság az A350-es hosszabb változatát, a 900-ast választotta, amely lehetővé teszi, hogy háromosztályos elrendezésben 314 utast szállítsanak 13 890 km-es hatótávolsággal. Ugyanakkor a Finnair januártól pozícióban lévő új vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az Airbusszal megkötött szerződés értelmében a már megállapodott feltételekkel joguk van arra, hogy a kisebb, A350-800-as repülőgépet hívják le, amely viszont 16 300 kilométer megtételére lenne képes. Ezen kívül opciós vételi lehetőségük van további négy A350-esre is. Az Airbus abba a feltételbe is belement, hogy a megrendelő a piaci szükségszerüség szerint késleltesse az egyes repülőgépek átvételét, anélkül, hogy késedelmi díjat kellene fizetnie. A pontos vételárat nem ismerjük, de a Finnair sajtótájékoztatója egymilliárd euró körüli összeget említett. A légitársaság 2011 és 2013 között veszi át kilenc A350-esét, de a gyártás megkezdéséig el kell döntenie, hogy milyen hajtómüvel szereljék fel a gépeket.

Az új repülőgépek forgalomba állításával párhuzamosan, 2012-től megkezdik a jelenleg hét gépből álló MD–11-es flotta felszámolását, annak ellenére, hogy az idén egy újabb MD–11-est is szolgálatba akarnak állítani, hogy lépést tarthassanak a növekvő forgalmi igényekkel. Az A350-esek megvételével nem csupán a nagy hatótávolságú gépek száma növekszik a Finnairnél, de az elszállítható utasok száma is. Az MD–11-eseket a Finnair ugyanis 42 üzleti és 245 turistaosztályú üléssel repüli, míg az A350-esre tervezett 314 utasüléssel a vállalat hosszú évtizedek után ismét bevezetheti az első osztályt, illetve – kereskedelmi döntés alapján – megnövelheti a jelenleg 314-es ülésszámot.

A kilencgépes A350-es flotta kiegészítéseként a Finnair három A340-300E modellt is megrendelt CFM International CFM56-5C4/P hajtómüvekkel. A modernizált felszereltségü, új utaskomfort-berendezésekkel ellátott A340-300E (Enhanced = fokozott kényelmi felszereltségü) repülőgépeket 303 utas szállítására rendezik be. Az A340-esek átadása már 2007 tavaszán megkezdődik. A gépek alapvető feladata lesz a meglévő MD–11-es flotta kapacitásának bővítése a vállalat egyre erősödő távol-keleti piacán. Úgy tünik, hogy a három A340-es megvétele ideiglenes kényszerlépés volt a Finnair részéről, mert egyrészt az utasszállító MD–11-esek beszerzése a piacról egyre több nehézséget okoz, másrészről pedig az A350-esek 2009 előtt – akkor kezdődik a sorozatgyártásuk – nem kerülnek tömegesen a piacra. Könnyen elképzelhető, hogy a flottaegységesítés érdekében a Finnair már most úgy gondolkodik, hogy a még le sem szállított A340-300E-ket viszonylag rövid időn belül lecserélik majd az új A350-esekre.

Bárhogy is legyen, a Finnair sikeres gazdálkodását jellemzi, hogy nem csupán nyereséges, de másfél éve hiteltartozása sincs, pedig óriási összeget kellett az elmúlt fél évtizedben a flottacserére költenie. A társaság flottamodernizációja 1999-ben kezdődött, amikor a közepes hatótávolságú MD-gépeket kezdték lecserélni az egyfolyosós A320-as repülőgépcsalád altípusaira. 1999 és 2004 között 29 új repülőgépet állítottak forgalomba: 11 A319-est, 12 A320-ast és hat A321-est. Ezek nagy részét saját repülőgép-lízingelő cégüktől, a Finnair Grouphoz tartozó Finnair Aircraft Finance-től bérlik, és csak kisebbik részük származik az ILFC-től, a Singapore Aircraft Leasingtől, illetve a Bouillon Aviation Service-től.

Az A320-as program 2004 áprilisában fejeződött be, amikor átvették az utolsó, 29. gépüket, egy A321-est. Ezzel egy időben született meg a döntés a regionális flotta modernizálásáról. Ezután 16 darab Embraer ERJ–175/190-es repülőgépre kötöttek szerződést. A brazil gépek a 76–100 utasüléses kategóriát képviselik, s folyamatosan állnak szolgálatba a cég regionális vonalain. Az európai útvonalon közlekedő gépek modernizálásával a Finnair 2002-ben elköszönhetett utolsó DC–9/51-esétől, és ez év nyarán típusselejtre ítélheti utolsó MD–80-asát is. Egyelőre nincs hír arról, hogy mi lesz a sorsa a jövőben három, az immár nagyrészt sikeresen harmonizált flottától idegen repülőgéptípussal, az ATR–72-esekkel, a Boeing 757-esekkel és az A300-asokkal. Ezek közül a legöregebbek az 1984-ben gyártott és 317 turistaosztályú üléssel felszerelt A300-asok, amelyeket 1986–87-től bérelnek, főként a mediterrán térségbe irányuló charterforgalomra. Ugyanilyen célt szolgál az ILFC tulajdonában lévő, de már 1997 és 2002 között gyártott hét Boeing 757-200-as, amelyeken 227 utast szállíthatnak, szintén egyosztályos elrendezésben. Ezt a kapacitást minden valószínüség szerint a hasonló nagyságrendü A321-esekkel lehet majd kiváltani. Más kérdés, hogy a mostoha finnországi időjárásban nagyszerüen bevált és a belföldi légi forgalom számára vásárolt hét ATR–72-est valóban le lehet-e cserélni a hasonló kapacitású, de mégsem a sarkvidékre tervezett Embraer-gépekkel. Ezt majd a napi gyakorlat fogja eldönteni. 

1999 nem csupán a vállalat flottájának modernizálását hozta, de új és mindmáig jól müködő kereskedelmi koncepciót is. Helsinkit nem lehetett gyüjtő-elosztó központtá fejleszteni az európai vagy az észak-amerikai átszálló forgalom számára, mert ebből a szempontból fekvése marginális. Más szempontból viszont az összes európai fővárosból innen vezet a legrövidebb út a Távol-Keletre az északi sarkkörön át, így logikus volt, hogy ezt a forgalmat kell a Finnairnek fejlesztenie. Korábban már három DC–10-esük is ebben az irányban repült Japánba és Thaiföldre, de 1999-től a térségbe irányuló járataik megsokszorozódtak. Ma már heti negyvennél több repülőgépük indul Ázsiába, és a vállalat összes bevételének mintegy egynegyede éppen ebből a forgalomból származik.

2004 szeptemberében új kínai célállomásuk lett Guangzhou, ahová heti három járatuk van, és ezzel már naponta két légi járatot üzemeltetnek Kínába. Bangkokba szintén kétszer repülnek naponta, Japánba pedig egyszer. Az idén nyáron nyitják meg új járatukat Nagoyába és az indiai Delhibe, így is kihasználva a Távol-Kelet által nyújtott óriási és egyre növekvő piaci lehetőséget.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.