2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fokker Family Feeling

JETfly  |  2007-03-20 09:31:30

Az úgy volt, hogy kellett egy típus a kiöregedő Tu–134-esek helyett. De mi legyen az? – vetődött fel a kérdés. Egy olyan repülőgép, amely mintegy hetven utas befogadására alkalmas, és már a nyugati technológiát képviseli. Akkoriban ezen a piacon a Fokker által gyártott egyik típus bizonyult a legjobbnak. Méghozzá a család kisebbik tagja, a Fokker 70-es változat. Ez akkor már egy ideje repült, és igen jók voltak vele a tapasztalatok. Meg is született a döntés: ez kell a Malévnek. 1995. december 21-én pedig meg is érkezett a HA–LMA Ferihegyre.

 Leposa Attila típusfőpilótát az elmúlt évek tapasztalatairól, emlékeiről kérdeztük.– A pilóták szeretik a Fokker 70-est?– Nagyon is – kezdi a beszélgetést Leposa Attila főpilóta. – Ez a gép egy repülő csoda. Jó választásnak tünt akkoriban ez a Malév részéről, és úgy gondolom, hogy még ma is az. A Malév hálózatán belül a járatok jelentős részénél hetvenfős utaslétszám alatt repülnek a gépek, s erre ez a típus kiválóan megfelel. Jóval olcsóbb az üzemeltetése, mint a B 737-eseké, hiszen kisebbek az átrepülési, leszállási illetékek, hogy a kerozinfogyasztásról ne is beszéljek. Ma már ez is nagyon fontos szempont. A közelmúltban készítettünk egy felmérést a vállalatvezetés részére, amelyből kiderült, hogy ha azokat a járatokat, amelyeket a Fokker 70-es repül, B 737-essel teljesítették volna, az éves viszonylatban jóval többe került volna a vállalatnak. Azt hiszem, ez önmagáért beszél, és igazolja a típus fontosságát a Malév életében.– Pilótaszempontból miért kedvelt ez a típus?– Számos olyan tulajdonsága van a Fokkernek, amelyekért nagyon lehet szeretni. Könnyen vezethető, nagyon jóindulatú, halk és kényelmes repülőgép. Az utasok is nagyon szeretik, elsősorban a kényelmes ülések miatt. Akár 1500 méteres pályáról is tudunk üzemelni, a leszálláshoz pedig nem kell több, mint 150 méteres látástávolság. A pilótafülkét, amelyet a kilencvenes években terveztek, úgy találták ki, hogy az minden tekintetben a hajózók kényelmét szolgálja.

– Ez pontosan mit jelent?– A Fokker 70-es kabinjában hagyományos müszer mindössze három-négy található. Ha minden rendszer elszáll, ezekkel akkor is biztonságosan tovább lehet repülni. A kormányok mechanikusan is müködtethetőek, így akkor is vezethető a gép, ha nincs elektromosság és hidraulika a fedélzeten. Ugyanakkor normál esetben a repüléshez szükséges adatok és információk a hat nagy monitoron jelennek meg. Mi több, egy esetleges vészhelyzetben a fedélzeti számítógép azt is kiírja, hogy milyen eljárást kell követnünk az adott esetben. Ez nagymértékben megkönnyíti a munkánkat, és javítja a repülésbiztonságot. A Fokker 70-es tervezésénél az úgynevezett „dark cockpit” elvet alkalmazták. Ez azt jelenti, hogy ha minden rendben müködik, akkor csak azok a müszerek, berendezések világítanak, amelyekre szükség van. Meghibásodás esetén viszont az a kapcsoló is láthatóvá válik, amelyet a hiba elhárításának érdekében müködtetni kell. Ez jól átláthatóvá teszi az egész pilótakabint, és jelentős mértékben megkönnyíti a munkánkat. Nem véletlen, hogy a szívünk csücske ez a repülőgép. A közelmúltban járt nálunk egy British Airways-pilóta auditálni. Itt repült először ezzel a típussal. A látottak után azt mondta, hogy lenyügözte az a fajta egyszerüség, kezelhetőség és átláthatóság, amely ezt a típust jellemzi. Ugyanakkor azt a tényt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy meglévő gépparkunk összességében 15 és fél évet töltött a levegőben az elmúlt tíz év során, s ez idő alatt mindössze egy alkalommal fordult elő müszaki probléma miatti hajtómü-leállítás a levegőben! Ez is jól bizonyítja, mennyire jó repülőgép a Fokker 70-es, és hogy milyen megbízhatóak a Rolls-Royce Tay hajtómüvek.

– A Malév hálózatán belül milyen útvonalakon repülnek?– Szinte minden menetrendszerü járat teljesíthető a Fokkerrel – a hosszú távúak kivételével. Meglévő öt gépünk közül az LMF egy plusz centertankkal is rendelkezik, így azzal akár 3000 km-t is elmehetünk, s mintegy öt és fél órát tölthetünk a levegőben. De a többi géppel is járunk Dublinba, Lárnakába, Kairóba, Bejrútba, ha a menetrend úgy kívánja. A legrövidebb útvonalunk a temesvári, amely alig 25 perces. De jártunk már vele Gurjevben, Jekatyerinburgban és Bakuban is. A Fokker 70-essel számos kormányzati repülést is végrehajtottunk az elmúlt tíz év során. A típus érkezése óta minden miniszterelnök és államfő megfordult ezeknek a gépeknek a fedélzetén. A Fokkerekhez egyébként vásároltunk egy VIP-kitet, amellyel az utaskabint is átalakíthatjuk VIP-ülésesre.– Ugyanakkor ehhez a típushoz kapcsolódik a Malév első hölgypilótája is …– Igen, annak idején Czigány Ildikó is ezen a típuson kezdte maléves pályafutását mint másodpilóta. Azóta ő lett a Malév első női parancsnok pilótája, s Magyar Hajnalkának és Tóvári Editnek köszönhetően háromfősre nőtt a típuson a női csapat létszáma. Így ezen a téren is a Fokker 70-es a listavezető.

A kezdetektől, azaz az első Fokker 70-es átvételétől részt vett a típus üzemeltetésében Galvácsy Károly, a Malév főmérnöke. A tízéves évforduló kapcsán azt kérdeztük tőle, hogy müszaki szempontból hogyan értékelné a Fokker 70-esek egy évtizedes jelenlétét a Malévnél, illetve melyek voltak a meghatározó mérföldkövek a típus üzemeltetése kapcsán.

– Hogyan állt össze a Malév Fokker 70-es flottája?– A Fokker 70-es alapvetően nem számított új típusnak már a megjelenésekor sem, hiszen mind a mai napig F28MK70-es típusazonosítóval regisztrálják, ami azt jelenti, hogy ez a változat tulajdonképpen nem más, mint a Fokker 28-as továbbfejlesztett változata. Így a típusnak nem is kellett teljesen új légialkalmassági vizsgát tennie. További érdekessége ennek a változatnak, hogy a prototípusa egy hosszabb törzsü Foker 100-as volt – az eredeti F100-as második példánya –, amelyből a szárny előtt és mögött kivettek egy-egy részt a törzsből, amelyet így rövidítettek meg. Ugyanakkor az elektromos vezetékeket meghagyták az eredeti hosszúságnak megfelelően, s a feleslegessé vált részt egyszerüen összetekerték. A Fokker 70-es 1993-ban repült először. A gép első, immár hatósági engedélyekkel rendelkező példányát a Ford-gyár vette át s használta executive jetként. A Malév 1995-ben három darabot rendelt a típusból, amelyek közül az első 1995. december 21-én érkezett meg Budapestre. A második gép átadása 1996 februárjában zajlott, ám az átvételkor egy olyan müszaki problémára bukkantunk, amely miatt nem lehetett azonnal hazahozni a gépet. Érdekesség, hogy ezen a napon jelentett csődöt a hollandiai gyár. Emlékszem, miután ez elhangzott, teljesen kiürültek a szerelőcsarnokok: rajtam és a biztonsági őrökön kívül senki nem maradt az üzemben. Kísérteties érzés volt. Aztán a bejelentés ellenére a cég legyártotta a már megrendelt gépeket, köztük a mi harmadik Fokker 70-esünket is, amely 1996 márciusában készült el és került a Malévhez.

– Később újabb három géppel bővült a flotta…– Igen, sikerült a Malévnek a Debis lízingcéggel megállapodnia arról, hogy az olasz Avianova által visszaadott hat gépből hármat átveszünk. Ezek 1997-ben és 1998-ban érkeztek meg. Ezekkel a gépekkel együtt sikerült egy úgynevezett VIP-kithez is hozzájutnunk, amely lehetővé tette, hogy ezekkel a Fokker 70-esekkel kormányzati repüléseket is végrehajtsunk. Ezek a gépek is újnak számítottak, mivel egy évet sem repültek az olasz cégnél. Ezek közé tartozott az LMD is, amelyet 2004-ben visszaadtunk. Jellemző a típus sikerére, hogy mire a Malév akkori vezetése arra az elhatározásra jutott, hogy mégis megtartja a gépet, a tulajdonosa már el is adta másnak, mert túl sokáig haboztunk a döntéssel. Fokker 70-est pedig ma már szinte lehetetlen a piacon találni, annyira kelendő a légitársaságok körében.– Müszaki szempontból volt eltérés a gépek között?– Alapvetően nem, mindössze a kabin székezése volt különböző, de időközben ezt is sikerült egységesíteni, mivel tudtunk még további üléseket is venni a másik három Avianova-gépből. Így ma már ez is egyforma minden gépben.– Ezekben a gépekben telefon is volt az ülésekbe építve…– Igen, de a hozzá kapcsolódó szolgáltatást nem vettük igénybe, mert az már akkoriban is elavultnak számított.– Müszaki szempontból mennyire elégedett a típussal?– A Fokker 70-es nagyon egyszerü, jó konstrukció, és a Rolls-Royce Tay MK620-as hajtómüvek is nagyon megbízhatóak, szerelőbarátok, ha lehet ezt mondani. A fedélzeti Flight Warning Computer kezeli a hibajelzéseket, és a CFDU-val, ami egy karbantartást segítő adatgyüjtő és értékelő rendszer, segít nekünk a hibakeresésben és a karbantartásban. Problémát leggyakrabban azok a relék szoktak okozni, amelyek a különböző rendszereket kapcsolják össze a komputerekkel, mivel ezeknek a kisebb hibái is téves jelzést okoznak, s ez olykor megnehezíti a valóságos probléma megkeresését.– Komolyabb müszaki meghibásodás volt-e a típuson az elmúlt tíz év alatt?– Egy esetben fordult elő a tíz év alatt hajtómü-leállítás a levegőben, mivel az egyik hajtómünél az égőtér repedése miatt a kiáramló gáz hőmérséklete a megengedett érték fölé emelkedett. Egy esetben pedig a földön – javítás utáni ellenőrzéskor – történt egy olyan hiba, amely miatt az egyik gépnek mind a két hajtómüvét ki kellett cserélni. Egyszer pedig Münchenben sérült meg az egyik Fokker 70-es szárnya, mert nekimentek egy kiszolgálóautóval. Ezeken kívül komoly müszaki gond nem volt a típussal.– Milyen a Fokker 70-es rendelkezésre állási mutatója?– Jobb, mint a teljes Malév-flottáé. Tavaly novemberben például 98,5–99,5 százalék közötti volt, míg az áltag 98,5 százalékos volt a teljes flottára nézve. A típus gépei havonta átlagosan mintegy 200 órát repülnek, és mintegy 170 ciklust teljesítenek. Ami azt jelenti, hogy az elmúlt tíz év során gépenként mintegy 21 000–24 000 órát töltöttek eddig a levegőben, 14 000–17 000 fel- és leszállást lerepülve.

– Milyen karbantartásokat kellett az elmúlt tíz év során a gépeken végrehajtani?– Már valamennyi gép átesett a 12 ezer órás nagyjavításon és a 3C-checken.– A Malév hol áll a Fokker 70-est üzemeltető légitársaságok között?– A hat-, illetve ma már ötgépes flotta viszonylag nagynak számít, hiszen összesen 48 darab készült ebből a változatból. Külön érdekessége a típusnak, hogy a TCAS beépítése a Fokker 70-es típusba a Malév-gépeken történt meg először, és a sikeres tesztelést követően ez alapján kapta meg a többi légitársaság is a hatósági jóváhagyást.– A Fokker 70-eseket ma már nem gyártják. Nem jelent ez problémát az üzemeltetés, karbantartás és javítás szempontjából?– Mivel a gyártása leállt a Fokker 70-esnek, de a gépek még mindig forgalomban vannak, ezért a típust ophrannak (árvának) nevezik. A légialkalmasság fenntartásával, a légi és földi üzemeltetéssel, karbantartással kapcsolatos, a Típusalkalmassági Bizonyítvány tulajdonosára háruló feladatokat pedig a holland Fokker Service nevü cég vette át, amely a típust üzemeltető légitársaságokkal közösen hajtja végre mindazokat a munkákat, fejlesztéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a gépek minden új hatósági előírásnak megfeleljenek. De sem a javítás, sem pedig a karbantartás szempontjából nem okoz problémát a számunkra, hogy a gépet már nem gyártják, hiszen a hozzá való alkatrészekből nincs hiány a piacon. Az új fejlesztéseket pedig a már említett holland céggel közösen végezzük.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
2017-02-03 09:53:37
Az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Northrop T-38 Talonok leváltására kiírt kiképző-repülőgép tenderén korábban több komoly cég is jelezte indulási szándékát, de az elmúlt napokban közülük többen is kiszálltak a programból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.