2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy mikrosúlyú német bizjet

JETfly  |  2007-03-22 05:25:41

A 2006-os berlini ILA látogatói tanúi lehettek egy kettős premiernek: először mutatkozott be német földön egy teljesen forradalmi építésű német mikrojet, a Grob SPn, amelynek ez volt egyúttal az első közönség előtti repülése is.

Azok, akik nemcsak az ILA-n, de előtte évben a párizsi légi világkiállításon is részt vehettek, immár másodszor láthatták ezt a kis, teljes egészében különféle kompozitokból – de elsősorban szénszálas müanyagból – épített üzleti sugárhajtású gépet. Csakhogy a Grob SPn 2005 júniusában még csak közúton juthatott el Párizsba, hiszen első próbarepülését egy hónappal később, július 20-án hajtotta végre. Akkor és ott persze nagy szenzáció volt a statikus példány is, amely meglepetésszerüen, előre nem bejelentve szerepelt a tavalyi Le Bourget-n.

De Berlinben már mindennap repült is ez a kis szerkezet, német konstruktőrei és leendő svájci üzemeltetői nem kis büszkeségére.A Grob Aerospace korábban müanyagból épült kiváló teljesítmény-vitorlázógépeiről – Cirrus, Strato –, a Twin III-as motoros vitorlázógépről és egy légcsavaros üzleti gépről, a Grob Ranger G160-asról volt közismert, s ezekkel a termékeivel mindig komoly elismerést is aratott. Pedig nem valami hatalmas repülőgépgyárról, hanem egy kis németországi manufaktúráról van szó, amelyet 1971-ben alapított egy lelkes és tehetséges pilóta és repülőgép-tervező, dr. Burkhart Grob egy kis délnémet településen, Tussenhausen-Mattsiesben.

Csakhogy a hetvenes évek eleje-közepe óta nagyot változott a repülőgép-építés technikai háttere, s ma már nemcsak kis sportgépeket, hanem sok száz személyes nagy utasszállítókat – pontosabban azok egyes részegységeit – is képesek az alumíniumnál könnyebb, de ugyanakkor strapabíróbb, s mindenekelőtt kevésbé korrózióérzékeny müanyagokból, illetve új fémötvözetekből megépíteni. A Grob repülőgépgyárat korábbi ipari tapasztalatai szinte predesztinálták arra, hogy elsőként lépjen ki a piacra egy teljesen müanyag, szénszál-erősítésü repülőgéppel, alkalmasint éppen egy kis üzleti jettel. A gép tervezését és kivitelezését hathatósan segítette a zürichi székhelyü ExecuJet vállalat is, amely nemcsak az első megrendeléseket adta e géptípusra, de vállalta annak jövőbeni árusítását, sőt adott esetben egy harmadik személy (vagy vállalat) számára való üzemeltetését is. A svájciak ugyancsak részt vettek a tervezés kezdeti munkálataiban, amikor a gyári mérnökökkel együttmüködve közösen meghatározták a kis jet végleges méreteit, befogadóképességét és egyéb müszaki tulajdonságait. Minderre azért volt szükség, mert az ExecuJet jól ismeri az üzleti sugárhajtású gépek európai és amerikai piacát, s pontosan tudja, hogy milyen kisgépre mutatkozik jelenleg a legjelentősebb kereslet.

Végül a mérnökökkel közösen egyféle külső megjelenést és kétféle kabinberendezést határoztak el. Ez utóbbiak között a luxus fokában és az ülések számában van némi eltérés – de persze a magánmegrendelők kérésére a gyár másféle kabinbelsőt is hajlandó kiépíteni.

Az alapverzió 8-9 utasával szemben az úgynevezett Executive berendezésü utaskabin hat személy számára nyújt luxuskörülményeket. Erről a berlini ILA látogatói meggyőződhettek, ha felsétáltak a Grob pavilonja előtt kiállított életnagyságú mockup fedélzetére.

Az első elkészült gép mellett – amelyet a berlini nézők a levegőben is megcsodálhattak – a gyár szerelőcsarnokában még két másik SPn végszerelése folyik. Ez a három gép hajtja végre a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyek megszerzéséig lefolytatandó tesztprogramot. Ennek várhatóan 2007 második, illetve harmadik negyedévében lesz vége.

A német gyártó a típussal elsősorban azokat az üzleti utazókat, nagy- és közepes vállalatokat és magánembereket kívánja megcélozni, akik eddig légcsavaros üzleti gépet üzemeltettek vagy ilyennel utaztak, de szívesen áttérnének egy gyorsabb és rossz időjárási körülmények között is maradéktalanul biztonságos jet használatára – ha annak üzembentartási költségei ezt számukra is lehetővé tennék. A Grop SPn másik előnye a súlyosabb jetekkel szemben az, hogy a légcsavaros gépek számára épített szilárd talajú, de rövidebb pályákról is üzemeltethető, akár szélsőséges éghajlaton vagy nagy tengerszint feletti magasságban is. A gép hatótávolsága – hat utassal és egy pilótával – 3334 kilométeres, miközben két Williams FJ– 44-3A típusú hajtómüvének köszönhetően még legnagyobb terheléssel is képes le- és felszállni egy 900 méternél alig hosszabb pályán.

A 14,81 méter hosszú, 14,86 méteres fesztávolságú és 5,12 méter magas kis gépet egyelőre kétféle Honeywell APEX müszerezettséggel ajánlják a leendő vevőknek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
2017-02-03 09:53:37
Az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Northrop T-38 Talonok leváltására kiírt kiképző-repülőgép tenderén korábban több komoly cég is jelezte indulási szándékát, de az elmúlt napokban közülük többen is kiszálltak a programból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.