2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy mikrosúlyú német bizjet

JETfly  |  2007-03-22 05:25:41

A 2006-os berlini ILA látogatói tanúi lehettek egy kettős premiernek: először mutatkozott be német földön egy teljesen forradalmi építésű német mikrojet, a Grob SPn, amelynek ez volt egyúttal az első közönség előtti repülése is.

Azok, akik nemcsak az ILA-n, de előtte évben a párizsi légi világkiállításon is részt vehettek, immár másodszor láthatták ezt a kis, teljes egészében különféle kompozitokból – de elsősorban szénszálas müanyagból – épített üzleti sugárhajtású gépet. Csakhogy a Grob SPn 2005 júniusában még csak közúton juthatott el Párizsba, hiszen első próbarepülését egy hónappal később, július 20-án hajtotta végre. Akkor és ott persze nagy szenzáció volt a statikus példány is, amely meglepetésszerüen, előre nem bejelentve szerepelt a tavalyi Le Bourget-n.

De Berlinben már mindennap repült is ez a kis szerkezet, német konstruktőrei és leendő svájci üzemeltetői nem kis büszkeségére.A Grob Aerospace korábban müanyagból épült kiváló teljesítmény-vitorlázógépeiről – Cirrus, Strato –, a Twin III-as motoros vitorlázógépről és egy légcsavaros üzleti gépről, a Grob Ranger G160-asról volt közismert, s ezekkel a termékeivel mindig komoly elismerést is aratott. Pedig nem valami hatalmas repülőgépgyárról, hanem egy kis németországi manufaktúráról van szó, amelyet 1971-ben alapított egy lelkes és tehetséges pilóta és repülőgép-tervező, dr. Burkhart Grob egy kis délnémet településen, Tussenhausen-Mattsiesben.

Csakhogy a hetvenes évek eleje-közepe óta nagyot változott a repülőgép-építés technikai háttere, s ma már nemcsak kis sportgépeket, hanem sok száz személyes nagy utasszállítókat – pontosabban azok egyes részegységeit – is képesek az alumíniumnál könnyebb, de ugyanakkor strapabíróbb, s mindenekelőtt kevésbé korrózióérzékeny müanyagokból, illetve új fémötvözetekből megépíteni. A Grob repülőgépgyárat korábbi ipari tapasztalatai szinte predesztinálták arra, hogy elsőként lépjen ki a piacra egy teljesen müanyag, szénszál-erősítésü repülőgéppel, alkalmasint éppen egy kis üzleti jettel. A gép tervezését és kivitelezését hathatósan segítette a zürichi székhelyü ExecuJet vállalat is, amely nemcsak az első megrendeléseket adta e géptípusra, de vállalta annak jövőbeni árusítását, sőt adott esetben egy harmadik személy (vagy vállalat) számára való üzemeltetését is. A svájciak ugyancsak részt vettek a tervezés kezdeti munkálataiban, amikor a gyári mérnökökkel együttmüködve közösen meghatározták a kis jet végleges méreteit, befogadóképességét és egyéb müszaki tulajdonságait. Minderre azért volt szükség, mert az ExecuJet jól ismeri az üzleti sugárhajtású gépek európai és amerikai piacát, s pontosan tudja, hogy milyen kisgépre mutatkozik jelenleg a legjelentősebb kereslet.

Végül a mérnökökkel közösen egyféle külső megjelenést és kétféle kabinberendezést határoztak el. Ez utóbbiak között a luxus fokában és az ülések számában van némi eltérés – de persze a magánmegrendelők kérésére a gyár másféle kabinbelsőt is hajlandó kiépíteni.

Az alapverzió 8-9 utasával szemben az úgynevezett Executive berendezésü utaskabin hat személy számára nyújt luxuskörülményeket. Erről a berlini ILA látogatói meggyőződhettek, ha felsétáltak a Grob pavilonja előtt kiállított életnagyságú mockup fedélzetére.

Az első elkészült gép mellett – amelyet a berlini nézők a levegőben is megcsodálhattak – a gyár szerelőcsarnokában még két másik SPn végszerelése folyik. Ez a három gép hajtja végre a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyek megszerzéséig lefolytatandó tesztprogramot. Ennek várhatóan 2007 második, illetve harmadik negyedévében lesz vége.

A német gyártó a típussal elsősorban azokat az üzleti utazókat, nagy- és közepes vállalatokat és magánembereket kívánja megcélozni, akik eddig légcsavaros üzleti gépet üzemeltettek vagy ilyennel utaztak, de szívesen áttérnének egy gyorsabb és rossz időjárási körülmények között is maradéktalanul biztonságos jet használatára – ha annak üzembentartási költségei ezt számukra is lehetővé tennék. A Grop SPn másik előnye a súlyosabb jetekkel szemben az, hogy a légcsavaros gépek számára épített szilárd talajú, de rövidebb pályákról is üzemeltethető, akár szélsőséges éghajlaton vagy nagy tengerszint feletti magasságban is. A gép hatótávolsága – hat utassal és egy pilótával – 3334 kilométeres, miközben két Williams FJ– 44-3A típusú hajtómüvének köszönhetően még legnagyobb terheléssel is képes le- és felszállni egy 900 méternél alig hosszabb pályán.

A 14,81 méter hosszú, 14,86 méteres fesztávolságú és 5,12 méter magas kis gépet egyelőre kétféle Honeywell APEX müszerezettséggel ajánlják a leendő vevőknek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin