2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Már tesztelik a Megajumbót

JETfly  |  2007-02-12 08:54:41

Immár Seattle-be érkezett a Boeing legújabb átalakított Jumbója, a B 747 LCF, azaz Large Cargo Freighter. Ezt a megnövelt törzsű B 747-400-ast azért fejlesztették ki a Boeing szakemberei, mert szükség volt egy olyan különlegesen nagy szállítógépre, amely képes lesz a B 787-es Japánban készülő törzsdarabjait elszállítani Seattle-be.

A B 747-400-as átalakítását a gyakorlatban a tajvani Evergreen Aviation System végezte el. Ennek keretében megbontották a Jumbo törzsét, és az eredeti törzskereteket megnagyobbították fölfelé és oldalirányban. Pontosan annyira, hogy a készülő B 787-es Dreamliner törzse beleférjen, és ezáltal szállíthatóvá váljon az összeszerelés érdekében.

Hasonlóképpen, mint ahogyan az Airbus is teszi azt az A330-as és A340-es törzsének szállítása kapcsán. Az Airbus is átalakított erre a célra régebbi A300B4-es gépeket, igaz, azzal a különbséggel, hogy ott a pilótafülkét süllyesztették le annak érdekében, hogy az orr-rész felnyitható legyen a ki- és berakodás alatt. Az Airbusnál összesen öt Beluga repül a különleges flottában, ám ezekkel nemcsak a család gépeinek elemeit szállítják, hanem más túlméretes árukat is. Így például mozdonyokat vagy müholdakat, de külső megrendelésre repítettek már nagyméretü hajótestet is a Belugával.

A Boeing összesen két gépet alakít át Megajumbónak, hogy a szállítási feladatokat ellássák Japán, Olaszország és az Egyesült Államok között a Dreamlinerek gyártása során. Nagoya, Grottaglie, Wichita és Charleston lesznek azok a repülőterek, amelyeket ezek a gépek összekötik Everett-tel, a Boeing legnagyobb repülőterével, amelynek közelében a B 787-es Dreamlinerek végszerelése zajlik majd. Azért itt, mert itt található a világ legnagyobb egybefüggő hangáregyüttese, ahol ez idáig a B 767-esek, a B 777-esek és a B 747-esek összeszerelése folyt. Mivel a B 767-esek gyártását hamarosan felfüggesztik, elképzelhető, hogy azon a soron kezdődik majd a B 787-esek összeszerelése, ahol jelenleg az utolsó B 767-esek készülnek.

A Supercargo-Jumbo belseje 1845 m3-es. Ez a háromszorosa egy hagyományos teherszállító Jumbónak. A hajtómüvek terén nem volt szükség a módosításra, mivel a Megajumbo nem szállít nagyobb tömeget, mint egy hagyományos teherszállító-változatú B 747-es, amelynek a maximális teherbíró képessége mintegy 150 tonna. A B 787-es törzsének fődarabjai, illetve a szárnyak viszont nem érik el ezt a tömeget – az átalakításra csupán a nagy méretek miatt volt szükség.

A B 747 LCF kfejlesztése mellett már elkészültek azok a különleges targoncák is, amelyek segítségével a különböző törzsdarabokat, illetve a szárnyakat lehet majd mozgatni a repülőtereken. Ezekkel a különleges emelőszerkezetekkel oldják majd meg a ki- és berakodást is, méghozzá úgy, hogy a gépbe épített görgősorokon gurul be a törzsbe a kész törzs vagy szárnydarab.

A Supercargo-Jumbók tesztelése várhatóan a jövő év elején fejeződik be, és ezt követően kapják majd meg a különleges és igen egyedülálló szállítógépek a forgalomba állásukhoz szükséges hatósági engedélyeket. Igaz, addig még jó néhány órát és felszállást kell teljesíteniük, hogy mindenben megfeleljenek a legszigorúbb biztonsági előírásoknak. Ezután már hamarosan munkába is állnak, hiszen már gőzerővel folyik a B 787-es gyártásának előkészítése. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
2017-01-04 09:26:14
A II. világháború történelméért rajongók és persze a hagyománytisztelő brit polgárok egyik kedvelt célpontja az a gyönyörű emlékmű, amely a földről s a levegőből szemlélve egyszerre emlékeztet és mesél a repülésről, a háborúról, a helytállásról. Üdvözlet Capel-le-Ferne-ből!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.