2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Airbus a belvárosban

JETfly  |  2006-05-19 14:37:23

Múlt szombaton először ért betont Airbus A318-as típusú utasszállító a brit főváros London City Airport nevű repülőterén. A kísérlet célja a megszokottnál lényegesen meredekebb hajlásszögű siklópályán történő leszállást irányító szoftver működésének vizsgálata volt.

A müszeres leszállást segítő ILS rendszer eredetileg 3 fokos siklópályát biztosított. London szigorú zajvédelmi előírásai viszont szükségessé tették, hogy a sugárhajtású gépek 5,5 fokos pályát követve közelítsenek. A problémát az jelentette, hogy közben a nagyobb tömegü gépek merülősebessége esetleg akkorára nőhet, hogy az a leszállását lehetetlenné teszi a mindössze 1200 m hosszú futópályára.

Az erre az alakalomra módosított szoftverrel ellátott, F-WWIA lajstromjelü Airbus 30 fokra nyitott spoilerekkel siklott be. Bár sebessége 20 km/h-val meghaladta a szabályosat, Chandler kapitánynak, a gyár berepülőpilótájának ez nem okozott gondot, és két betonérintéses átstartolás után szabályos leszállást hajtott végre. A gurulás során - a szükös hely ellenére - sem volt semmi bonyodalom. A rövid nekifutással végrehajtott felszállást segítette a közel 20 km/h-s ellenszél és persze az, hogy a gép rakomány nélkül érkezett.

A repteret eredetileg néhány személyes üzleti jetek és legfeljebb 50 személyes, sugárhajtású vagy turbólégcsavaros, úgynevezett „ráhordó” utasszállítók kiszolgálására tervezték. Az A318-as forgalomba állásával viszont megkétszereződne a város központjából induló járatok hatótávolsága. A 107 utassal feszálló típussal akár Spanyolország, akár Kelet-Európa államai elérhetőkké válnának.

A brazil EMBRAER cég sem akar lemaradni, és erősen azon van, hogy 70 személyes, ERJ-170-es típusú utasszállítója szintén leszállhasson a London City Airport betonjára. A gyár vezetése szerint sugárhajtású gépük - a szárnymechanizáció megfelelő módosításával – nem csak arra lesz képes, hogy erre a rövid futópályára leszálljon, hanem arra is, hogy teljes terheléssel felszálljon és eljusson olyan városokba, melyek legfeljebb 950 km-re találhatók Londontól.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.