2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vihar készül Háromszéken

JETfly  |  2005-06-13 09:52:23

Lassan de biztosan gyülekeznek a viharfelhők Sepsiszentgyörgy fölött, hisz hamarosan végszerelésre került a háromszéki MJ-2 Tempéte, azaz a Vihar, az ultrakönnyű egyszemélyes sportrepülőgép.

Tódor László a kisgép egyik megálmodója és kivitelezője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy bukaresti szakember várnak, aki a repülőgép strukturális ellenőrzését kell elvégeznie, és zöld utat adjon az összeszereléshez. A vártnál lassabban haladunk a gépünk befejezésével és már lassan magunknak sem merünk határidőt szabni, mert olyan apró gondok miatt állunk heteket, mint egy csavar. A hazai gyártmányú csavar rossz minőségü és külföldről kell ezt is megrendeljük – nyugtázta Tódor. A gondok ellenére, a sportrepülőgép készítő nagyon remélik, hogy két hónap múlva már felszállhatnak a „székely viharral”.    

Tódor László a gép légcsavarjával

Lassan öt hónap telt el azóta, hogy első alkalommal találkoztam a háromszéki repülőgép-építőkkel. Akkor úgy váltunk el egymástól, hogy a tavaszra, legkésőbb nyár elejére kész lesz a fából készült ultrakönnyü álom. Így újra felkerestem a székely repülő készítőket.

Walter Minor 4-III motor

Tódor Lászlót kerestem meg, aki most is boldogan nyugtázta a kíváncsiságomat. Meglepetésemre első utunk nem Kiss Zoltán szerelőmühelyébe vezetett, hanem Balogh Ádám otthona volt az első megállónk. Emlékeztetőül Ádiról – hogy Tódor László szólítja barátját, csak annyit, hogy az ő egyik garázsába készült el a „székely vihar” törzse. A kötelező és örömtelje bemutatkozás után, Tódor László megmutatta a repülőgép-építők első „szentélyét” – a garázst. Annak ellenére, hogy a „szerelőcsarnok” már rég elköltözött, a garázsban még fellelhetőek a kisgéphez szükséges különböző kellékek. Ilyen például a repülőgép csürőlapjai, a kormánymü, a gép irányításához szükséges huzalok – ebből közel 30 méter kerül a sportrepülőgépbe és egy, kéttollú dúralumíniumból készült légcsavar. Kérdésemre, hogy hol van a gép motorja, az is előkerült. Átsétáltunk egy másik garázsba és egy ponyva alatt rejtőzve megpillantottam a „székely viharnak” életet adó erőmüvet. Walter Minor 4-III motornak magnéziumöntetből van a motorblokkja és ebből kifolyólag mindössze 89 kg a súlya. Az erőmü átesett egy teljes feljavításon a ghimbavi repülőgépgyárban, a munkálat elvégzői pedig 700 repülési óra garanciát adta rá. A légcsavar és a motor egy, a kommunista rezsim által Csehszlovákiából vásárolt, Aero Ae-45-ból származik (egykoron ilyen géptípussal rendelkezett a romániai Vöröskereszt).

Ezt követően átsiettünk a Kiss Zoltán mühelyébe, ahol házigazdánk egy vitorlás megépítésén munkálkodott. A szerelőcsarnoknak a mühely manzárdja ad otthon, ahol az egyszemélyes könnyü sportrepülőgép az összeszerelést várja. A székely repülőgép-építők a légügyi hatóság egyik szakemberére várnak, aki gép sárkányszerkezetének ellenőrzését kellene elvégezze. Sajnos, amíg ez a kontroll nincs meg, nem haladhatunk tovább – mondták egyhangúan a gép megálmodói. Ha megkapjuk az engedély az összeszerelésre, akkor már hetek kérdése a gép befejezése – állítják a szakemberek. Muszáj lesz egy-két hónapon belül nyélbe üssük a dolgot, mert a hidegek beálltával már nem lehet sem festeni, sem lakozni. Ezek mellett egyéb gondokkal is küzdenek a háromszékiek: hiányzik egy-két darab, 3 mm vastagságú krómacéllemez – a futómüvek kialakításához. Továbbá gondot okoznak a rossz minőségü belföldi csavarok is, így a gép készítői külföldről rendeltek meg ezeket.

Balogh Ádám és Tódor László tanácskoznak

Arra a kérdésemre, hogy milyen színü lesz a háromszéki MJ-2-es, nem igazából kaptam választ. Ha Tódor László múlna a dolog, akkor a -székely vihart- a második világháborús Messerschmitt ME 109 hagyományos színeiben pompázna.

Aero Ae-45, ilyen géptől származik a légcsavar és a motor

A döntött kabinkeretes Tempete pilótafülkésében a navigáláshoz szükséges minden alapvető müszer megtalálható lesz, ezek mellett a müszerfalon fellelhetőek lesznek lógóhengeres Walter Minor 4-III motor teljesítményét mutató kijelzők is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.