2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Airbus A380, az óriás utasszállító

JETfly  |  2005-04-26 13:42:27

Az 555 férőhelyes kétszintes A380 kifejlesztése, legyártása a legnagyobb projekt jelenleg a kereskedelmi repülésben. Az előzetes tervek szerint 2006 márciusában szolgálatba álló gép lesz a legnagyobb utasszállító repülő a világon.

Az Airbus a kilencvenes évek elején kezdte meg a több mint ötszáz férőhelyes gép terveinek elkészítését. Az európai repülőgépgyár vezetői a Boeing 747 Jumbo konkurensét és egyben örökösét akarták elkészíteni.

A tervezési munkák 1994. júniusában kezdődtek A3XX néven.  Az Airbus-nak számos tanulmány terv konfigurációja készült el a kezdeti stádiumban volt amelyik tizenkét ülés képzelt el egymás mellett és volt olyan verzió, ami két függőleges vezérsíkkal látta volna el az A380-at.

A szerkezeti kialakításnál a cég mérnökei figyelembe vették a jelenleg üzemelő repülőterek paramétereit. Az akkori tervek szerint egy-egy repülőtéren csak minimális változtatást kellett volna tenni, hogy fogadhassák az új Airbust. Az akkori tervek nem voltak tökéletesek, mint tudjuk ma a legnagyobb problémát az okozza az értékesítésnél, hogy jelentősen át kell alakítani egy-egy fogadó repülőtér kiszolgáló egységeit, kifutópálya, guruló utak, utas terminál, hogy a Super Jumbo landolhasson.  Ezeket a változtatásokat is beleszámítva a közvetlen müködési költsége a gépnek egy utasra számítva 15-20%-kal kevesebb, mint a 747-400-nak.  A fedélzeten 49%-kal nőtt meg az ablak melletti férőhelyek száma valamint szélesebb ülésekkel, kényelmesebb folyosókkal növelték a repülő komfortosságát. A repülőgép müszaki paramétereit is a modern kor követelményeinek megfelelően alakították ki. Növelték a hatósugarat, a szállítható üzemanyag nagyságát és csökkentették a zaj és szennyező anyagok kibocsátásának mértékét. 

A repülőgép pilótafülkéjében kétfős személyzet tartózkodik, munkájukat kinyitható kezelőszervek könnyítik meg. A modern GLARE kompozit anyagból készült A380-at négy darab Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Allience GP7200 típusú hajtómü emeli magasba.A tervezés középső szakaszában megváltoztatták a projekt nevét. Az A3xx-ből ekkor lett A380. A keresztelőnek a pontos dátuma 2000. december 19. Az apropója, hogy ekkor született meg a szándék nyilatkozat az ötvenedik  gép értékesítéséről.

2001 elején elkészült az alap modell végleges kialakításának terve majd megkezdődött a prototípus elemeinek gyártása. 2002-ben már több mint hatezer ember dolgozott az óriás gépen. A gyártás több helyszínen folyt, így nagy kihívást jelentett az elkészült óriás elemek elszállítása az összeszerelő csarnokban. Volt olyan elem amely közúton, volt amelyik hajón érte el célját.

A végső összeszerelés után 2005. január 18-án lebbent le a fátyol az Airbus új repülőgépéről az A380-ról. A tervek szerint több verziót is készítenek az A380-ból. Az alap modell az 555 férőhelyes A380-800. A típus teherszállító változata lesz az A380-800F, amely közel 150 tonna rakományt tud elszállítani. A tervek szerint 2008-ban áll szolgálatba a FedEx flottájában. Az Airbus még két verziót tervez, az egyik az A380-700, amelyben 480 férőhely, a másik az A380-900, amelyben 656 férőhely lesz.

A gépek becsült ára 280 millió dollár/darab.

Müszaki paraméterek A380

Változat (A380)

-700

-800

-800F

-900

Személyzet (fő)

2

2

2

2

Utasok száma

481 fő három osztályon, 608 fő egy osztályon

555 fő három osztályon, 840 fő egy osztályon

teherszállító változat

656 fő három osztályon, 840 fő egy osztályon Hosszúság (m)

67.9

73.0

73.0

79.4 m

Fesztávolság (m)

79.8

79.8

79.8

79.8

Magasság (m)

24.1

24.1

24.1

24.1

Szárnyfelület (m2)

830.0

830.0

830.0

830.0

Üres gép tömege (kg)

261.000

274.875

248.570

286.000

Max. felszálló tömeg (kg)

540.000

540.000

583.000

590.000

Hajtómüvek

négy darab Rolls-Royce Trent RB-967 vagy négy darab Engine Alliance GP-7267

Max. repülési sebesség (km/h)

955

955

955

955

Hatótávolság (km)

16.200

14.450

10.410

14.450

Eddigi megrendelők:

Air FranceEmirates AirlinesEtihad AirwaysFederal ExpressInternational Lease Finance Corporation (ILFC)LufthansaKorean Air LinesMalaysian Airline SystemSingapore AirlinesQantasQatar AirwaysThai AirwaysUnited Parcel Service (UPS)Virgin Atlantic

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.