2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing válasz az Airbus óriás gépére

JETfly  |  2005-02-16 14:35:10

A hét elején Seattle-ban mutatták be a Boeing új gépét a 777-200LR-t, a világ legnagyobb hatótávolságú utasszállítógépét.

A Boeing jó öreg 747-es Jumbója fölött az ötszáz férőhelyesnél is nagyobb, több szintes Airbus A380 megjelenésével úgy tűnik, végleg eljárt az idő. Az amerikai gyártó szerint viszont nem a méret a lényeg, hanem az, milyen messzire tudják repíteni az utasokat, és ennek szellemében fejlesztették ki legújabb gépüket. A 301 férőhelyes, egy tankolással 16 500 kilométer megtételére képes 777-200 LR-t tegnap mutatták be Seattle mellett, ötezer meghívott vendég - elsősorban a szakma képviselőinek - jelenlétében.

A Boeing továbbra is kitart amellett, hogy az Airbus eddig hiába körözte le őket a megrendelések terén, az eddig soha nem látott méretű A380-as után a kezdeti lelkesedés lecsengésével már nem fognak kapkodni a megrendelők. Szerintük hiába rendelt eddig a típusból a világ 14 nagy légitársasága, ha a legtöbb reptéren le sem lehet szállni vele, mert a gép túl nagy a kiszolgáló létesítményekhez.

Fotó: Boeing

Az amerikai cég szerint a jövőben arra lesz igény, hogy a világ nagy repterei között közlekedhessünk átszállás nélkül, majd onnan kisebb gépek vigyenek minket az utazás végcéljához közeli helyi légikikötőkbe. Ehhez pedig a több kontinensnyi távolságot áthidalni képes szupergépekre (mint a most bemutatott típus) és kisebb, gazdaságosan üzemeltethető modellekre (mint a 787-es Dreamliner) van szükség. A 777-200-as hatótávolsága révén igazán összezsugorítja a Földgolyót: leszállás nélkül képes elrepíteni utasait Londonból Sydney-be, New Yorkból Jakartába vagy Közel-Keletről Mexikóba.

Az Airbus stratégiája viszont arra épül, hogy hiába repkedhetünk kedvünkre a világ bármely két pontja között, ha a jegyek az utasok többségének túl drágák. A gigantikus méretű A380-as sikerének kulcsa éppen abban rejlik, hogy nagyobb befogadóképessége révén gazdaságosabban üzemeltethető, még akkor is, ha az utastér nem telik meg teljesen. A Boeing számára pedig ez a gazdasági tényező lehet a legnagyobb bökkenő, hiszen elképzeléseiket a piac nem biztos, hogy igazolja majd, mutat rá a BBC elemzése.

Fotó: Boeing

A vetélkedés mindenesetre tovább zajlik. A Boeing üzleti részesedése ugyan az öt évvel ezelőtti 67 százalékosról 47 százalékra csökkent az elmúlt öt évben, a gyártó nem adja fel, és a 747-es továbbfejlesztésén gondolkodik. A Jumbo modernizált változatát a cég reményei szerint viszonylag olcsón ki tudnák fejleszteni, és kedvező áron tudnák kínálni, amivel talán visszacsábíthatnák vevőiket.

Az Airbus pedig az óriásgépek piaca után, ahol most előnyre tett szert, a közepes méretű, nagy hatótávolságú utasszállítók terén szeretne erősíteni az A350-essel, amelyet ők is egy, már meglévő típusból konstruálnak meg.

A vásárlók kegyeiért folytatott harcot némi politikai csatározás is színesíti, mivel mindkét gyártó kölcsönösen azzal vádolja egymást, hogy óriási állami szubvenciókat kap, amelyek révén jogosulatlan előnyre tesz szert. Tény, hogy sem az amerikai légierőnek szállító Boeingnek, sem a brit, francia, német és spanyol beszállítókkal dolgozó és az európai hadiiparban is érdekelt tulajdonosi körrel rendelkező Airbusnak nem lenne túl nagy mozgástere a politikai szféra támogatása nélkül.

Fotó: Boeing

A jó politikai kapcsolatok viszont nem jelentenek garanciát arra, hogy a repülőgépek is beválnak, emlékeztet a BBC elemzése a hajdan brit-francia koprodukcióban készülő Concorde példájára utalva.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.