2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európa legjobbja a Kecskeméti Repülőnap

JETfly  |  2011-03-07 09:15:00

2011. február 24-26. között Brüsszelben tartotta soros konferenciáját a „European Airshow Council” (EAC), az Európai Repülőnapok Tanácsa. Az idei konferencián Magyarországot két fő képviselte Vida Károly és Fekete Róbert személyében. Korábban mindketten hosszú éveken keresztül dolgoztak a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató sikeréért. A konferencián 24 ország 240 képviselőjének jelenlétében adták át a 2010. év legjobb repülőnapjának járó díjat, a „Paul Bowen Trophy”-t, amelyet a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató érdemelt ki.

Az első részt azzal fejeztem be, hogy a jelenlévők tapsa mellett vette át a kis magyar küldöttség a „Paul Bowen Trophy”-t. A rövid ünneplés után a svájci légierő képviseletében Logan ezredes lépett a pódiumra és harangozta be a következő svájci repülőnapot. Az általunk „megszokottól” eltérően ők jóval előbbre gondolkodnak, és már most felhívták a konferencia résztvevőinek figyelmét, a 2014-ben megrendezésre kerülő „Payerne 2014” repülőnapjukra. A svájci légierő 2014-ben ünnepli a légierő létrejöttének 100., a Patrouille Suisse 50. és a PC-7 Team 25. születésnapját. „Nem fogunk ezekről a születésnapokról megfeledkezni”, - fogalmazott Logan ezredes. Ez az igazi előrelátás, hiszen 3 évvel e rendezvény előtt felhívta a figyelmet a svájci repülőnapra, közölte az időpontot, aminek ismeretében a leendő résztvevők időben be tudják illeszteni terveikbe a rendezvényt.

A nap további részében a biztonságé, a repülőbalesetek és katasztrófák megelőzéséé volt a főszerep. Az előadók elmondták, hogy a 2010-es repülőnap szezon során igen magas volt a bekövetkezett balesetek és incidensek száma, amelyek nagy részében az emberi tényező volt a meghatározó. A téma előadói között olyan „szaktekintélyek” voltak megtalálhatóak,  mint Des Baker teszt- és bemutató pilóta a Dél-afrikai Köztársaságból, Dr. Steve Jarvis a Cranfield Egyetem rendszerszervező és emberi tényezők tanszékének tanára az Egyesült Királyságból, Dr. David Stevenson az Egyesült Királyság Repülő-orvosi központjából, valamint John Cudahy az ICAS – International Council of Air Shows elnöke az Egyesült Államokból. Az előadók őszintén, nyíltan beszéltek a bekövetkezett balesetek okairól, nem eltitkolva az esetleges emberi hibákat, mulasztásokat sem. Az elmondottakat konkrét példákkal támasztották alá, amely előadások mindamellett, hogy érdekesebbek voltak, de tanulsággal is szolgáltak.

Az este folyamán került sor a már hagyományos vacsorára, az „Airshow Dinner”-re. A rendezvény egy újabb nagyszerü lehetőség volt arra, hogy a résztvevők leginkább a jövőről beszéljenek. Ki kit szeretne meghívni az általa szervezett repülőnapra, illetve ki melyik rendezvényen szeretne részt venni.

Örömmel nyugtázhattuk, hogy a magyarországi repülőnap után nagyon sokan érdeklődtek, többen jelezték, hogy szívesen ellátogatnának Magyarországra!

A szombati nap a kötelékekről, a kötelékek felkészüléséről, az álaluk végzett munkáról szólt. Az első naphoz hasonlóan a második napon is a „piros” szín dominált az első előadás során. Pénteken az első felszólaló Jacques „Red” Dewaelheyns volt, aki a belga légierő történelmi kötelékének a „Red Devil”-nek volt a vezére, míg szombaton a sort a „Red Arrows” kötelék repülőőrnagya, Graeme Bagnall nyitotta, aki előadásában beszélt a kötelék felkészüléséről, a tervezésről, az áttelepülések végrehajtásáról és a bemutatókról. Az őrnagy elmondta, hogy a brit időjárásnak „köszönhetően” a kötelék évente általában két hónapon keresztül Cipruson készül fel az idényre, és nem titkolta azt sem, hogy az előző évben mi okozta két repülőgépük összeütközését a felkészülés során.

Az őrnagyot Alberto Moretti követte a pódiumon, aki korábban a Frecce Tricolori, olasz nemzeti kötelék team menedzsere volt, jelenleg pedig az Olasz Repülőnapok Szervezetének elnöke. Előadása során kitért az 1988-as, ramsteini katasztrófára, annak okaira, beszélt arról, hogy a kötelék hogyan volt képes feldolgozni a történteket, és hogyan voltak képesek megújulni. „Az első dolog, amit egy olyan katasztrófa után tenni kell, amellyel a Frecce találta magát szemben 1988-ban, helyre kell állítani a bizalmat az egész csapat, a pilóták, a technikusok és a személyzet iránt”, - mondta Alberto Moretti. Nagyon sok mindenen változtattak, aminek eredményeképpen a katasztrófa óta eltelt időben nem volt repülőeseménye a köteléknek.

A további előadások során megismerhettünk egy fiatal svájci mürepülőt, Vito Wyprächtigert, aki mindamellett, hogy Svájc mürepülő bajnoka, a Formula 1 Air Race versenysorozatban versenyez. Őt Tom Gibbons a RIAT (Royal International Air Tattoo) müszaki kiszolgálásért felelős menedzsere követte, aki előadásában a repülőnapra érkező gépek szelektálásával (dinamikus vagy statikus?), azok fogadásával, kezelésével, majd a repülőnap után ugyanezen gépek indításával kapcsolatos, korán sem egyszerü feladatokba avatta be a konferencia hallgatóságát.

Daniel Ventura, Gonzalez, Spanyolországból előadásában azt mutatta be, hogyan lehet az internet lehetőségeit a legjobban kiaknázni arra, hogy az a lehető legnagyobb mértékben hozzájáruljon a repülőnap előzetes reklámjához, így annak sikeréhez.

Adrian Campbell, a brit Planes TV vezetője 10 tippet adott arra vonatkozóan, hogy a repülőnap a kilátogató közönség számára is igazán élvezhető legyen.

Az előadások mellett nagyon sok repülőnapi résztvevő kisebb standokkal is képviseltette magát, amely a későbbiek során a mi számunkra is követendő példa kell(ene), hogy legyen. Találkozhattunk többek között az idén 100 éves török légierő standjával, az ostravai NATO Day rendezvénnyel és lehetne folytatni a sort. A standok, a szóróanyagok is egy célt szolgáltak; felhívni a figyelmet egy-egy rendezvényre, egy-egy repülőnapi résztvevőre.

A konferencia résztvevői

Egy bizton állítható: mindamellett, hogy nagyon sok hasznos információval gazdagodtak a résztvevők, ebben a pár napban nagyon jó volt magyarnak lenni Brüsszelben, a European Airshow Council 2011. évi kongresszusán.

Köszönet a képekért Eic Coeckelberghsnek és az Aviation Photo Crew tagjainak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.