2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyszíni riport a Red Flag 2009 hadgyakorlatról - Galéria

JETfly  |  2009-03-18 09:22:40

A katonai repüléssel bármilyen formában is foglalkozók számára az Egyesült Államokban megrendezésre kerülő Red Flag hadgyakorlat egyet jelent a legmagasabb szintű profizmussal, a békeidőben is élethű harci helyzeteket szimuláló kiképzési, felkészülési folyamattal. A házigazda amerikai légierő mellett a tengerészgyalogság és a haditengerészet alakulatai is részt vesznek a nagyszabású eseményen, sőt évről-évre több más nemzet is képviselteti magát a sivatagi légitámaszponton és környékén zajló eseményen. Tekintse meg helyszíni képriportunkat!

Nem gyakran adatik meg a katonai repüléssel foglalkozó újságíró számára, hogy ennyire távoli és különleges hadgyakorlatról tudósíthasson. Esetemben is sok-sok szervezés, valamint számos szerencsés véletlen segített hozzá, hogy az idei esztendő immár második Red Flag hadgyakorlatán örökíthessem meg a látványos eseményeket.

Az általában több hétig, jelen esetben 2009. február 23-tól március 13-ig tartó hadgyakorlat több önálló részből tevődik össze, számomra a március 11-i napon a csapásmérő bevetéseket preferáló szekció jutott.

A világ talán legnagyobb és szakmai körökben legelismertebb légi hadgyakorlatának tekinthető a Red Flag, melynek a Nevada államban található Nellis légitámaszpont ad otthont. A sivatag szélén elterülő hatalmas kiterjedésü bázison állomásozik az 57. Ezred, és itt található az USAF fegyverkísérleti és módszertani központja (U.S. Air Force Warfare Center - USAFWC) is

A bázis egyik bejáratánál álló emlékmü jelzi, hogy itt állomásozik az Egyesült Államok légierejének bemutatóköteléke, a népszerü Thunderbirds is

A Nellis légitámaszpont sajtótisztjétől kapott információk szerint a gyakorló repülések helyi idő szerint délelőtt 11-kor kezdődnek. Az első nagyobb hullám (mintegy 60-70 repülőgép) felszállását követően a Las Vegastól északra elhelyezkedő több tízezer négyzetkilométeres lakatlan terület felett általában 1,5- 2 óra hosszat gyakorolják élesben a feladataikat a gépek, majd a visszatérést követően megkezdődnek a leszállások. Ehhez képest néhány gép már korábban felszállt, igaz a „főerők” valóban 11 órát követően emelkedtek a magasba.

A légi harcálláspont szerepét betöltő E-3 Sentry AWACS a legelsők között hagyta el a bázist és az utolsók között tért vissza 

A kaszinóiról híres Las Vegas északi részén fekvő Nellis légitámaszponton állomásozik az amerikai légierő agresszor alakulata is, mely különleges festésü F-15-ösökkel és F-16-osokkal imitálja az ellenfél szerepét

Az USAF harci feladatot ellátó alakulatainál szolgálatban álló unalmas, többtónusú szürke festésü F-16-os gépeihez képest az agresszor Fighting Falconok látványos színezést kaptak, imitálva az orosz légierőben alkalmazott mintákat

A különböző alakulatok F-16-osai szabályosan hemzsegtek a légtérben, a típus szerelmesei számára vélhetően nagy örömet okozva. A Fighting Falcon - bár kiváló légiharc képességekkel is rendelkezik - elsősorban vadászbombázóként kap szerepet a Red Flag hadgyakorlaton

A 366. Vadászrepülő Ezred "Revolverhősök" F-15E Strike Eagle csapásmérői az Idaho államban található Mountain-Home légitámaszpontról érkeztek a Nellis-re

Egy F-15E Strike Eagle a bázis sivatag felöli részéről, azaz északi irányából közelíti meg a leszállópályát

Idén az európai USAF alakulatok közül a németországi Spangdahlem-ben állomásozó F-16-osok kaptak lehetőséget a Red Flag-en való részvételre. A gépek egy része meglehetősen "leharcolt" állapotban van, az intenzív használat nyomai jól láthatóak az ütött-kopott festésen

Az amerikai haditengerészet (US Navy) is képviseltette magát a Red Flag hadgyakorlaton. A hordozófedélzeti, a tengerek és óceánok sós-párás levegőjéhez szokott EA-6B Prowler elektronikai zavarógépek ezúttal számukra teljesen idegennek ható sivatagi közegben hajtották végre feladataikat, oltalmazva a csapásmérő kötelékeket

Bombákkal és rakétákkal megpakolva indul bevetésre az aznapi második hullámban egy A-10 Thunderbolt II típusú csatarepülőgép

A két párhuzamos pálya közül a tőlem távolabbit használta ez a KC-135 Stratotanker repülőgép. A háttérben a jellegzetes, kopár nevadai homokkő hegyek egyike látható

Egy F-22A Raptor parkol egy F-16-os társaságában az árnyékoló tető alatt. A légifölény vadászok a hadgyakorlat ezen szakaszában a földön maradtak, a csapásmérő és a kiszolgáló, valamint elektronikai zavaró gépek mellett ugyanis csak a helyi agresszor F-15-ösök és F-16-osok emelkedtek a magasba

A teljesen realisztikus, intenzív hadgyakorlat sokat segít a megfelelő felkészülésben, így érthető, hogy igen nagy népszerüségnek örvend.

A február 23-án kezdődött hadgyakorlatra számos típus érkezett, többek között amerikai F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22 Raptor, F/A-18 Hornet és A-10 Thunderbolt II-es harci gépek, a flotta EA-6B Prowler elektronikai zavaró gépei, KC-10-es és KC-135-ös légi utántöltők, HH-60-as forgószárnyasok.

A külföldi, szövetséges országok légierői is képviseltetik magukat, a legkülönlegesebbnek talán az ausztrál F-111-esek tekinthetőek, de érkeztek Tornado F3-as elfogó-vadászok Nagy-Britanniából is. Ez utóbbi gépek március 11-én már nem repültek, hiszen az utolsó héten elsősorban a csapásmérő gépek és az agresszorok kaptak szerepet.

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) Amberley-ben található bázisáról hat darab F-111-es csapásmérő érkezett a Nellis légitámaszpontra. A RAAF 6. századába tartozó, szürke festésü gépeket a tervek szerint hamarosan kivonják a szolgálatból, így ez a legendás típus is végleg eltünik a világ katonai repülésének a színpadáról. Helyüket a szintén amerikai gyártmányú F/A-18E/F Super Hornet gépek veszik át.

Az idei Red Flag volt feltehetően az utolsó alkalom, hogy Ausztrálián kívül lencsevégre kaphattam a hidegháború egyik utolsó mohikánjának számító F-111-est

A harci repülőgépek felszállását követően sem unatkoztak a mindenféle nációból összeverődött spotterek, a Thunderbirds bemutató kötelék F-16-osai ugyanis egy kiadós gyakorló repülésre szálltak fel. A mintegy háromnegyed órás repülés során utoljára gyakorolták a március 12-én esedékes minősítő repülésre a különböző formációkat. A teljes program lerepülése után a négyes kötelék és a két szóló gép külön-külön ismételte újra a vezér által kifogásolt manővereket, volt amelyiket ötször egymás után

A dübörgő vasmadarak után egy "outsider" is feltünt a bázis légterében

Az Egyesült Államokba és azon belül a Red Flag 2009-re való eljutásom kapcsán ezúton fejezem ki köszönetemet Eric Straalman és Kovács Imre uraknak, valamint Kurdi Viktornak és Baranyi Péternek!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.