2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyszíni riport a Red Flag 2009 hadgyakorlatról - Galéria

JETfly  |  2009-03-18 09:22:40

A katonai repüléssel bármilyen formában is foglalkozók számára az Egyesült Államokban megrendezésre kerülő Red Flag hadgyakorlat egyet jelent a legmagasabb szintű profizmussal, a békeidőben is élethű harci helyzeteket szimuláló kiképzési, felkészülési folyamattal. A házigazda amerikai légierő mellett a tengerészgyalogság és a haditengerészet alakulatai is részt vesznek a nagyszabású eseményen, sőt évről-évre több más nemzet is képviselteti magát a sivatagi légitámaszponton és környékén zajló eseményen. Tekintse meg helyszíni képriportunkat!

Nem gyakran adatik meg a katonai repüléssel foglalkozó újságíró számára, hogy ennyire távoli és különleges hadgyakorlatról tudósíthasson. Esetemben is sok-sok szervezés, valamint számos szerencsés véletlen segített hozzá, hogy az idei esztendő immár második Red Flag hadgyakorlatán örökíthessem meg a látványos eseményeket.

Az általában több hétig, jelen esetben 2009. február 23-tól március 13-ig tartó hadgyakorlat több önálló részből tevődik össze, számomra a március 11-i napon a csapásmérő bevetéseket preferáló szekció jutott.

A világ talán legnagyobb és szakmai körökben legelismertebb légi hadgyakorlatának tekinthető a Red Flag, melynek a Nevada államban található Nellis légitámaszpont ad otthont. A sivatag szélén elterülő hatalmas kiterjedésü bázison állomásozik az 57. Ezred, és itt található az USAF fegyverkísérleti és módszertani központja (U.S. Air Force Warfare Center - USAFWC) is

A bázis egyik bejáratánál álló emlékmü jelzi, hogy itt állomásozik az Egyesült Államok légierejének bemutatóköteléke, a népszerü Thunderbirds is

A Nellis légitámaszpont sajtótisztjétől kapott információk szerint a gyakorló repülések helyi idő szerint délelőtt 11-kor kezdődnek. Az első nagyobb hullám (mintegy 60-70 repülőgép) felszállását követően a Las Vegastól északra elhelyezkedő több tízezer négyzetkilométeres lakatlan terület felett általában 1,5- 2 óra hosszat gyakorolják élesben a feladataikat a gépek, majd a visszatérést követően megkezdődnek a leszállások. Ehhez képest néhány gép már korábban felszállt, igaz a „főerők” valóban 11 órát követően emelkedtek a magasba.

A légi harcálláspont szerepét betöltő E-3 Sentry AWACS a legelsők között hagyta el a bázist és az utolsók között tért vissza 

A kaszinóiról híres Las Vegas északi részén fekvő Nellis légitámaszponton állomásozik az amerikai légierő agresszor alakulata is, mely különleges festésü F-15-ösökkel és F-16-osokkal imitálja az ellenfél szerepét

Az USAF harci feladatot ellátó alakulatainál szolgálatban álló unalmas, többtónusú szürke festésü F-16-os gépeihez képest az agresszor Fighting Falconok látványos színezést kaptak, imitálva az orosz légierőben alkalmazott mintákat

A különböző alakulatok F-16-osai szabályosan hemzsegtek a légtérben, a típus szerelmesei számára vélhetően nagy örömet okozva. A Fighting Falcon - bár kiváló légiharc képességekkel is rendelkezik - elsősorban vadászbombázóként kap szerepet a Red Flag hadgyakorlaton

A 366. Vadászrepülő Ezred "Revolverhősök" F-15E Strike Eagle csapásmérői az Idaho államban található Mountain-Home légitámaszpontról érkeztek a Nellis-re

Egy F-15E Strike Eagle a bázis sivatag felöli részéről, azaz északi irányából közelíti meg a leszállópályát

Idén az európai USAF alakulatok közül a németországi Spangdahlem-ben állomásozó F-16-osok kaptak lehetőséget a Red Flag-en való részvételre. A gépek egy része meglehetősen "leharcolt" állapotban van, az intenzív használat nyomai jól láthatóak az ütött-kopott festésen

Az amerikai haditengerészet (US Navy) is képviseltette magát a Red Flag hadgyakorlaton. A hordozófedélzeti, a tengerek és óceánok sós-párás levegőjéhez szokott EA-6B Prowler elektronikai zavarógépek ezúttal számukra teljesen idegennek ható sivatagi közegben hajtották végre feladataikat, oltalmazva a csapásmérő kötelékeket

Bombákkal és rakétákkal megpakolva indul bevetésre az aznapi második hullámban egy A-10 Thunderbolt II típusú csatarepülőgép

A két párhuzamos pálya közül a tőlem távolabbit használta ez a KC-135 Stratotanker repülőgép. A háttérben a jellegzetes, kopár nevadai homokkő hegyek egyike látható

Egy F-22A Raptor parkol egy F-16-os társaságában az árnyékoló tető alatt. A légifölény vadászok a hadgyakorlat ezen szakaszában a földön maradtak, a csapásmérő és a kiszolgáló, valamint elektronikai zavaró gépek mellett ugyanis csak a helyi agresszor F-15-ösök és F-16-osok emelkedtek a magasba

A teljesen realisztikus, intenzív hadgyakorlat sokat segít a megfelelő felkészülésben, így érthető, hogy igen nagy népszerüségnek örvend.

A február 23-án kezdődött hadgyakorlatra számos típus érkezett, többek között amerikai F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22 Raptor, F/A-18 Hornet és A-10 Thunderbolt II-es harci gépek, a flotta EA-6B Prowler elektronikai zavaró gépei, KC-10-es és KC-135-ös légi utántöltők, HH-60-as forgószárnyasok.

A külföldi, szövetséges országok légierői is képviseltetik magukat, a legkülönlegesebbnek talán az ausztrál F-111-esek tekinthetőek, de érkeztek Tornado F3-as elfogó-vadászok Nagy-Britanniából is. Ez utóbbi gépek március 11-én már nem repültek, hiszen az utolsó héten elsősorban a csapásmérő gépek és az agresszorok kaptak szerepet.

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) Amberley-ben található bázisáról hat darab F-111-es csapásmérő érkezett a Nellis légitámaszpontra. A RAAF 6. századába tartozó, szürke festésü gépeket a tervek szerint hamarosan kivonják a szolgálatból, így ez a legendás típus is végleg eltünik a világ katonai repülésének a színpadáról. Helyüket a szintén amerikai gyártmányú F/A-18E/F Super Hornet gépek veszik át.

Az idei Red Flag volt feltehetően az utolsó alkalom, hogy Ausztrálián kívül lencsevégre kaphattam a hidegháború egyik utolsó mohikánjának számító F-111-est

A harci repülőgépek felszállását követően sem unatkoztak a mindenféle nációból összeverődött spotterek, a Thunderbirds bemutató kötelék F-16-osai ugyanis egy kiadós gyakorló repülésre szálltak fel. A mintegy háromnegyed órás repülés során utoljára gyakorolták a március 12-én esedékes minősítő repülésre a különböző formációkat. A teljes program lerepülése után a négyes kötelék és a két szóló gép külön-külön ismételte újra a vezér által kifogásolt manővereket, volt amelyiket ötször egymás után

A dübörgő vasmadarak után egy "outsider" is feltünt a bázis légterében

Az Egyesült Államokba és azon belül a Red Flag 2009-re való eljutásom kapcsán ezúton fejezem ki köszönetemet Eric Straalman és Kovács Imre uraknak, valamint Kurdi Viktornak és Baranyi Péternek!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.