2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CIAF 2006 - Arcpirító airshow Brnóban

JETfly  |  2006-09-04 07:45:30

Dél-Morvaország szívébe, a Brno melletti nemzetközi repülőtérre várták szeptember 2-ára és 3-ára az érdeklődőket a CIAF szervezői. Az immár 13. alkalommal megrendezésre kerülő repülőnap előzetes programja nem ígért ugyan igazán nagy különlegességeket, mégis érdemesnek látszott elutazni erre az általában jó hangulatú légi bemutatóra. És hogy miért volt arcpirító az airshow? A cikkből ez is kiderül...

Felszakadozó felhőzet és zavaróan kihalt környék fogadta buszunkat szombat hajnalban a brno-turany-i repülőtéren. Sehol egy tábla, sehol egy rendőrposzt vagy bármi olyan jel, ami arra engedne következtetni, hogy itt hamarosan egy rangos nemzetközi repülőnap fog kezdődni, melyre százezres tömeget várnak. A furcsaságot igyekeztünk annak betudni, hogy a hajnal 5 óra körüli érkezésünk igen korainak bizonyult, azonban 7 óra felé sem változott gyökeresen a helyzet. A cseh szervezők csupán fél 8 körül kezdtek el érdemben mozgolódni, a parkolásra és a jegyvásárlásra vonatkozó angol nyelvü kérdéseinkre azonban csak a "no kommunikácijá" volt a válasz... Az egyébként igen barátságos cseh atyafiak a rendezvény egész ideje alatt nem álltak a helyzet magaslatán, valamint az idegennyelv-tudásuk is meglehetősen hiányos volt, ami egy nemzetközi repülőnapon - valljuk meg - nem túl szerencsés. Nyolc óra körül végre megindult valami, az addig összeverődött tömegnek kézből árulták a jegyeket, majd pedig elkezdtek beengedni minket a repülőtér hátsó részén kialakított kapun. A bejárat mellett jobb oldalon a szárazföldi csapatok állományába tartozó harcjármüvek, míg balról egy hatalmas, luxemburgi felségjelet viselő E-3 A Sentry AWACS gép parkolt. Ez a gép nyitotta a statikus sort, ahol a házigazda Cseh Légierő helikopterei és repülőgépei mellett számos külföldi ország vasmadarait is megcsodálhattuk. A Lengyel Légierő terepszínü An-26-osa mellett francia Mirage 2000 N csapásmérők, amerikai F-15C Eagle vadászgépek, szerb G-2 Galeb, spanyol Casa 295, brit Harrier és Tornadók ácsorogtak a betonon. Az F-16-osok kedvelői sem csalódhattak, görög, belga és amerikai felségjellel is láthatták kedvenceiket. A német Luftwaffét egy Tornado ECR képviselte, a szárazföldi csapatok repülőeszközeiből pedig UH-1 és Bo-105 helikoptereket láthattunk. Az osztrákok egy színpompás festésü Pilatus PC-6-ossal képviseltették magukat, míg a Magyar Légierő a bemutatót repülő MiG-29 UB-t kísérő An-26-ost állította ki.

Az interneten elérhető előzetes program alapján tudtuk, hogy a dinamikus program csak 11 órakor veszi kezdetét, így volt elég idő a nagyszámú makett- és kiadványárus portékáját is megtekinteni. A felhozatal szokás szerint hatalmas és változatos volt, Csehországban és Szlovákiában is ugyanis igen számottevő makettezőélet zajlik, nagy a kereslet ezen termékek iránt, ami meg is látszik az igényes gyártók és könyvkiadók termékválasztékán. Sajnos ez hazánkról nem mondható el, így a téma iránt érdeklődők ilyenkor nagy hévvel vetik bele magukat a nézelődésbe és a vásárlásba. Időközben az ezer ágra sütő nap sugarai felszárították a hajnali harmatot, a sokasodó nézőközönség pedig lassan ellepte a repülőteret. A CIAF külön érdekessége volt, hogy a repülőnaptól függetlenül üzemelt a polgári repülőtér, az utasszállító gépek folyamatosan szálltak le és fel, látványos fotótémát szolgáltatva. 

A cseh JAS-39 Gripen bemutatója nagy sikert aratott

A repülőprogramot a Cseh Légierő eszközeiből összeállított kötelék nyitotta meg. Hármasával érkeztek meg a pálya fölé a Mi-17 Hipekből, Mi-24 Hindekből, L-39 Albatrosokból, L-159 ALCA-kból álló rajok, valamint egy készültségi JAS-39 Gripen géppár. A típusokat elnézve elgondolkodtató volt a hazánkhoz hasonlóan szintén NATO-tag cseh barátaink átgondolt légierő-fejlesztése, az alkalmazott keleti, nyugati és saját technika ugyanis igen jól kiegészíti egymást. A nyitóköteléket követően két L-159-es mutatta meg, hogy háború esetén komolyan számolni kell velük, az Albatros alapján kifejlesztett könnyü támadó gépek ugyanis igen agilis repülést hajtottak végre, melynek során a repülőtér alacsony támadását imitálták. Ez a fajta csapásmérő képesség például nagyon hiányzik a Magyar Légierő képességeiből... Az ALCA-k produkciója után az új üdvöske, a JAS-39 Gripen lódult neki a betonnak, hogy meglehetősen rövid gurulás után a levegőben is igazolja, jó választás volt. Az eddig általam látott Gripen-bemutatókhoz képest a cseh gép szombaton igen látványos, agresszív programot mutatott be. A pilóta mindent kihozott a gépből, ami már csak azért is becsülendő, mivel nem lehetett ideje túl sokat gyakorolni, ugyanis a Gripenek csak tavaly óta állnak rendszerben Csehországban.

Páraleválás az amerikai Viper Team F-16-osán egy nagy túlterhelésü manőver közben

Osztrák Pilatus PC-6 a levegőben. A típus különlegessége, hogy hihetetlenül rövid pályán képes fel- és leszállni, ezt Brnóban is bizonyította

A folytatásban a W-3A Sokol helikopter tüzoltó bemutatója és egy L-159-es szólórepülése következett, majd pedig a külföldi meghívottak kaptak lehetőséget. A magyar MiG-29-es pilótafülkéjében helyet foglaló Ádám "Joe" József bemutatója egyelőre még elmarad az elmúlt években megszokott produkcióktól, de kellő gyakorlás után bizonyára újra a repülőnapok egyik csúcspontja lesz a magyar Fulcrum szárnyalása. Az amerikai Viper Team pilótája egy spangdahlemi F-16-ossal tartotta meg a rendkívül jól marketingelt, ám meglehetősen átlagos bemutatóját. Jó zeneválasztás, a kommentátor lelkesedése és intenzív páraleválások jellemezték az amerikai produkciót, de igazán érdekes manővereket sajnos nem láthattunk. Nem úgy a spanyol EF-18 Hornettől és a szlovák MiG-29-estől, melyek rendkívül dinamikus és látványos repülésükkel arattak elismerést a szépszámú nézőközönség körében. A kötelékrepülés szerelmesei a svéd Team60, az olasz Frecce Tricolori, a belgrádi Aeroclub Galeb triójában és a nap végén a négygépes lengyel Iskry produkciójában lelhették örömüket. Az olaszok egy meglepetéssel is szolgáltak: az előttük szólóbemutatót tartó C-27J Spartannal ugyanis közös kötelékben áthúztak a pálya felett. A kétmotoros szállítógép ismét lenyügözően mürepült, sokszor megcsodált elődjéhez, a G-222-eshez viszonyítva talán még dinamikusabb is volt. A svédek és a lengyelek produkciója is magas színvonalú volt, a Galeb-köteléknek azonban még van gyakorolnivalója. A forgószárnyasok közül a házigazdák Mi-24-ese, W-3 Sokolja, a szlovákok Hindje és egy rendőrségi Bell-412 tartott látványos bemutatót. A meggyőző dinamikus programot repülő cseh Ibis Aerospace Ae-270 Spirit egymotoros, légcsavaros, utas- és teherszállításra alkalmas gépe sikert arathat a piacon, ugyanis egy rendkívül takarékos, 850 LE-s turboprop motorral van ellátva, így lényegesen olcsóbban üzemeltethető, mint a business jetek, ugyanakkor kényelemben és sebességben nem sokkal marad el tőlük. A nap végén még repült az L-159 ALCA kétüléses kiképző-gyakorló változata is, mely az L-39 korábbi változatait alkalmazó országok számára ideális megoldás lehetne, ennek ellenére exportsikert még nem ért el. A Cseh Légierő viszont szolgálatba állította, sőt néhány együléses példány átalakítása révén növeli is a számukat, a gép müszerezettsége ugyanis jól megfelel a Gripen-pilóták képzéséhez és gyakoroltatásához.

 

Az Ibis Ae-270 Spirit

A CIAF 2006 szombati programjának zárásaként repülő lengyel Iskry-kötelék bemutatóját követően lassan mi is elindultunk hazafelé. A kellemes fáradtság mellett a reggeltől késő délutánig szembetüző erős napsütés kellemetlen következményeit is éreztük. Sajnos a brnói repülőtér elhelyezkedéséből adódóan szinte csak ellenfényes képeket lehet készíteni, és a dinamikus program nézése közben arcunk is szépen megpirult. A pirulásra azonban nemcsak a nap miatt volt okunk, hanem azért is, mert a házigazdák részéről egy olyan légierőt láthattunk, mely hasonló társadalmi és gazdasági körülmények közepette is jóval előrébb tart, mint a miénk. A párhuzamosan üzemeltetett keleti (vadonatúj, az orosz államadósság fejében kapott Mi-17, Mi-24/35) és nyugati (JAS-39) technikát kiválóan kiegészítik a hazai ipar által előállított (L-39, L-159) magas színvonalú eszközök, ráadásul igen alacsony a teljes állomány átlagéletkora. A helikopterbeszerzéseknél a költséghatékonyság mellett figyelembe vették a meglévő üzemeltetési tapasztalatokat is, a merev szárnyú technika fejlesztésekor pedig a hazai ipar támogatása mellett a támadókapacitás megőrzése is fontos volt. Ezek a tényezők eredményezik azt, hogy a Cseh Légierőnek nincs szégyenkeznivalója, modern, sokoldalú, perspektivikus részét alkotják az ország védelmi képességének. Egyszer talán mi, magyarok is elmondhatjuk majd mindezt...

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin