2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Flying Legends 2006 – Duxford

JETfly  |  2006-07-20 08:45:31

Az Egyesült Királyságban a duxfordi Flying Legends és a fairfordi Royal International Air Tatoo az a két repülőesemény, mely nagyságával és különlegességével kultikus hagyománnyá vált a világ katonai repülésért rajongóinak táborában. Kis csapatunk a Flying Legends 2006. évi repülőnapján járt.

A Flying Legendsnek helyet adó duxfordi repülőtér Londontól északra, Stanstedtől néhány mérföldre terül el. A II. világháború során a Királyi Légierő bázisa volt. A repülőtér területén egész évben látogatható az Imperial War Museumhoz tartozó, hat hatalmas hangárban és a szabad ég alatt berendezett repüléstechnikai kiállítás. A hangárokon kívül egy külön épületben mutatkozik be a szárazföldi alakulatok múzeuma. Itt is sok érdekesség van, de most nem ezért jöttünk. A hangárokban lévő érdekességeket külön-külön is elfogadná a világ bármely gyüjtője, múzeuma. Egy épületben helyezkedik el az Amerikai Légi Múzeum. Néhányrepülőgéptípus: SR-71, U-2, B-52, F-111, B-17, B-24, B-25, F-15, F-4, F-100, P-51, és még lehetne sorolni a különféle repülőcsodákat.

A brit hangárok is különlegességeket rejtenek. Az egyik épület az angliai légi csatának állít emléket. Itt látható lelőtt és hasra szállt Me-109-es, győzedelmes Spitfire, Heinkel-111 függőleges vezérsík, légvédelmi lövegek és sok-sok, a csatából ránk maradt relikvia. A The Fighter Collectionstársaság két hangárban a látogatók szeme láttára folyamatosan dolgozik a repülőgépek restaurálásán. Jelenleg egy P-47 Thunderbolt, egy Cr-42 Falco és egy Swordfish torpedóvető kerül lassan repülőképes állapotba. A fentieken kívül több repülőgép alussza Csipkerózsika-álmát, és várja, hogy előbb-utóbb ismét levegőbe emelkedjen. Egy másik hangárban, illetve statikusan a múzeum előtt sugárhajtású brit gépeket lehet megtekinteni. Javelin, Bucaneer, Vulcan, Victor, Canberra és még jó néhány, szinte sehol máshol nem látható égi madár. A britek által megnyert falklandi háborúra emlékeztet egy légi győzelmet aratott Harrier és egy zsákmányolt Pucara. Jó érzés volt látni a hazánk által adományozott MiG-21 PFA vadászrepülőgépet. Eredeti vörös csillagos, zöld körös a felségjel, és nem a soha fel nem festett ék alakú jelzés. Jobb állapotban van hazánkban kiállított társainál. Ez évben kerül átadásra az új, 12 000 négyzetméteres AirSpace nevü kiállítási csarnok, ahol Concorde-on és Lancasteren kívül több nagyobb méretü repülőgépek lesznek kiállítva.

A duxfordi repülőtéren márciustól októberig vannak különleges események: a hagyományos tavaszi és őszi repülőnapok mellett idén augusztus 13-án, valamint szeptember 2-3-án, amikor a Spitfire 70. születésnapját ünneplik. A legnagyobb esemény minden évben a Flying Legends. Ez az egyetlen olyan repülőnap, melyen csak a légcsavaros repülőgépek vehetnek részt. A háborús madarak eredetiek, néhány átépített változatot kivéve.

Duxfordban a hangulat emelése céljából a hangszóróból nem slágerek, hanem világháborús indulók és filmzenék szólnak. A repülőteret ellepik a korhü egyenruhába öltözött pilóták, fedélzeti lövészek, szerelők, WAAF segédszolgálatosok, légvédelmi tüzérek, MP-k, külön "táborban" a 101. és 82. hadosztály ejtőernyősei. Mindenfelé régi teherautók, GM-ek, Dodge-ok, Willy Jeepek. Néhány légelhárító löveg. V-1 szárnyas bomba, Würzburg lokátor. Sok veterán pilóta vesz részt a repülőnapon - ők az emlékezésen túl könyveket is dedikálnak. Dübörög a gazdaság, különféle standokon eredeti és utángyártott egyenruhák, használati tárgyak, rengeteg könyv-videó-DVD. Lehet vásárolni eredeti hatástalanított géppuska- és gépágyútöltényeket, melyek megjárták a gépekben a különféle hevedereket.

Swordfish-, Spitfire-, Hurricane-alkatrészek. A kulináris érzékszerveket is támadások érik: burgerek, chips and fish és mindenféle roston sült hús illata keveredik a levegőben.

A statikus soron, ami egyben a zóna is, felsorakozva a világ minden hadszínteréről a gépek. A Spitekből külön századot lehetne felállítani.Merlin és Griffon motoros modifikációk egyaránt. A P-51 Mustangokból is fél tucat áll a betonon. Külön állnak a Macskák: Wildcat, Hellcat (mely brit felségjelü, és az angolok Martletnek nevezték), Bearcat, Tigercat.Néhány Hurricane mellett az egyetlen repülőképes Morane-Solnier 406-os és Curtiss Hawk 75-ös. A franciák ezekkel vették fel a harcot a Luftwaffe ellen. P-47 Thunderbolt és szovjet vadászok. Jak-11-as és Polikarpov I-15.Egy spanyol építésü Me-109-es (sajnos nem eredeti DB-601 motorral), ezért a neve is Buchon. Ha már német gépek, akkor egy Me-108 túragép és a Lufthansa Tante Juja (Ju-52). Mellette két DC-3 Dakota. A bombázó légierő is jelen van. B-17 gépek, B-25 Mitchell, hála istennek, zöld, és nincs egy lila bika az elején. Tengerészeti gépek. Seafire-k, Sea Fury és Skyraider, és két PBY Catalina, Bristol Fighterek és egy Gloster Gladiator. Utóbbi típus még Málta légterét is védte.

A közönség lelkesen bámulja, fotózza a gépeket, a zónát hátulról, oldalról. Szemből már fizetni kell a látványért néhány fontot. Ha be akar kukkantani az ember egy B-17-be, akkor ismét a zsebébe kell nyúlnia. A belépődíjról maguk az angolok is "very expensive"-ként nyilatkoztak. 30 font, nálunk körülbelül 12 ezer forintot kóstál. Ennek ellenére legalább 50 ezer néző van naponta.

A délelőtt a nézelődésen és vásárlásokon kívül az utasrepültetésé. Dragon Rapid és Fox Moth gépek közül lehet választani. Mindegyik idősebb 50 évesnél. Aztán lassan, délután két óra felé feldübörögnek a motorok. A Spitfire-k levegőbe emelkedésével kezdődik a repülőprogram. Egyszerre egy tucat Spit a levegőben. Két rajra oszlanak, majd vonal-, illetve oszlopharcrendben csapnak le a kifutópályára. Még a levegőben vannak, mikor már felszállnak az F4U Corsairek. Ők szoros alakzatban repülnek.Majd a Bristol Fighterek kerülnek sorra. Utánuk a Macskák négyes köteléke.

Megérkezik a Battle of Britain emlékkötelék Lancastere, mely többször is áthúz a reptér felett a később hozzá csatlakozó Hurricane és Spitfire kíséretében. Tengerészeti raj, Skyraider, Seafire és Sea Fury. Készülődnek a Mustangok. Hasonló rácsapások, mint a Spitekkel. Aztán vegyes kötelék, Jak, Buchon, Hurricane. Levegőben az I-15. A híres "Mosca" láthatóan mozgékony vadász volt. Közben az előző kötelékek folyamatosan leszállnak.Van, hogy kavarognak a levegőben a különböző típusok. A levegőben a Lancaster, felszálltak már a Mustangok, és még jönnek le a brit vadászok.Dakota is a légtérben. Aztán nehezebb vasak. Két PBY Catalina.Méltóságteljesen, de erősen nyikorogva gurulnak a Flying Fortessek. Aztán a Mitchell is sorra kerül. Az amerikaiak után a Lufthansa két gépe. A norvégok Dakotájanak programja közben már befejeződik a többi gép feltöltése. Az összes repülőeszköz felszáll. Vagy negyven gép dübörög a füvön és a betonon. Elrugaszkodnak a talajtól, majd kötelékbe rendeződnek. A nagy Balbo többször is áthúz a közönség előtt, majd rajokra bomlik, és leszáll. Fantasztikus látvány és fantasztikus hangulat. Ezt látni kell. A gépek visszaállnak a zónába, és a közönség lassan elhagyja a repülőteret.

Nyugalom, dugó minimális, kiváló szervezés. Még lehet vásárolgatni, amit csak akar az ember, és amit bír a pénztárcája.Aki tudja, a Flying Legendset ne hagyja ki. Viszlát, Duxford, 2007-ben.

Az írás nem jöhetett volna létre Mr. Woods és Ellie Gittos segítsége nélkül.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.