2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

ILA története röviden

JETfly  |  2004-05-10 14:16:50

A minden páros évben Berlinben megrendezett ILA, ma már tradicionálisan az egyik legnagyobb szakmai rendezvény Európában. Egy repüléssel kapcsolatos rendezvény története nem is kezdődhetne máskor, mint a huszadik század elején, mikor az ember repülőgéppel győzte le a levegőt. Ezen történelmi esemény keltette fel az átlag ember érdeklődést a repülőeszközök iránt.

1909 nyarán Frankfurt lesz az első város mely házigazdája az első német nemzetközi repülő shownak, Internationale Luftschiffahrt Austellung, röviden ILA néven. Júliustól októberig repülő szakemberek és érdeklődő közemberek tekintették meg a repülőgép konstrukciókat, repülési technológiákat Németországban. A repülőgép építő Zeppelin, Parseval, Cluth és Ruthenberg is bemutatkoztak gépeikkel. Az érdeklődők hőlégballonokat, repülési müszereket és számos repülőgépet tekinthettek meg "Repülési berendezések és modellek" szekció kiállításán. A kiállítás kiemelkedő színfoltja a Wright fivérek egyik gépe volt. Az első ILA eredménye ötszáz kiállító és közel félmillió látogató volt, de ez nem minden. Az ILA segített megismertetni a repülés technológiáját az átlag emberek között.Az első ILA nyomdokain 1910 áprilisában, számos repülő klub egyesült, kialakítva a Német Pilóták Egyesületét. Hamarosan később, a Német Repülőépítők Szövetsége is megalakult Frankfurtban. Három évvel később, 1913-ban, Berlinben tartották az általános repülő szakkiállítást, az Allgemeine Luftfahrtausstellung néven. Ez a fórum hatásos bemutatója volt a német repülő technológiának és az akkori neves repülőgép gyáraknak.

Az I. világháború miatt majdnem húsz év telt el az első ILA óta, mikor Németország egy újabb airshowt rendezett. 1928 októberében tartották a berlini Kaiserdamn vásárközpontban. Tizenkilenc ország résztvevője állított ki a három csarnokban. Közel százötven repülőgép, számos hajtómü és gyakorlatilag minden, ami a repüléssel kapcsolatos, azt megtekinthették a vásárra kilátogató érdeklődők, szakemberek 1928. október 7. és 28. között. Minden csúcs német repülőgép gyártója megmutatta eddigi fejlődését. A rendezvény egyik érdekessége volt, mikor negyven repülő légi rally bemutatót tartott Berlin-Tempelhof körül.

Az 1928 évi rendezvény után, a gazdasági válság, a politikai helyzet majd a II.világháború megakadályozta, hogy a repülő szakmai találkozó megrendezése tradíció legyen. 1955-ben, mikor Németország visszanyerte légi szuverenitását, lefektették a nemzetközi repülési kiállítás alapkövét. Két évvel később, 1957-ben a hannoveri ipari kiállítás részeként, a Langenhagen-i repülőtéren közel két tucat repülőgép volt látható. Ezt az eseményt tekinthetjük az ILA előfutárának, mely tradíciót teremtett több mint harminc évre.

1958-ban a BDLI ( Német Repülőipari Egyesület) szervezte meg a német légishowt. Speciális repülő bemutató a repülőgép alkatrészek és berendezések német gyártóinak, ahogy annak idején reklámozták az eseményt a szervezők. Közel ötvennégy cég mutatkozott be. A német cégek itt mutatták be a háború utáni első sport-, utasszállító repülőket és a német légierő, a Luftwaffe részére készített első kiképző jetet. 1959-től már a Deutce Messe AG is a German Air Show szervezői között van a BDLI mellett. Ez a rendezvény túl tett minden eddigi várakozáson. Százhetven cég érkezett nyolc országból a második német légimutatóra 1960-ban. A hannoveri Langenhagen repülőtéren több mint százezer látogató tekintette meg a kiállítást. A következő évben döntöttek úgy a szervezők, hogy ezentúl minden páros évben szervezik meg a német repülőipari szakkiállítást. 1962-ben már kilenc nemzet 232 cégének termékeit több mint 175.000 látogató tekintette meg. 1978-ban emlékeztek meg az első ILA (1928) ötvenéves évfordulójáról. 1990-ben egy korszak záródott lett az ILA történetében. Ezen évben adott otthont utoljára a kiállításnak Hannover.

1992-ben az új helyszín Berlin-Schönefeld repülőtér. Ebben az évben próbálják kibővíteni kiállítók palettáját. Az eddigi nyugat-európai résztvevők mellett megjelennek Európa keleti országainak szakmai kiállítói. 1994-ben változott a kiállítás koncepciója. A repülő szakmai kiállítók mellett az ürhajózás szakemberei is teret kaptak a rendezvényen. Az új téma nemcsak a kiállítók számát, hanem természetesen a látogatók számát, a rendezvény elfogadottságát is növelte. 1998-ban már több mint kétszázezren, ebből nyolcvanezer kereskedő látogatja meg az ILA-t.

Az ILA folyamatosan fejlődik. Minden évben emelkedik a látogatók és kiállítók száma. A legutóbbi kiállításon 2002-ben 215.150 látogató tekintette meg 41 nemzet 1067 kiállítójának standját.

A szervezők szerint idén újabb rekordok dőlnek meg május 10 és 16 között.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.