2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 393 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka

JETfly  |  2014. 01. 02., 11:00

Frank Rombouts ezredes, a Holland Királyi Légierő repülőgép-vezetője, jelenleg a Pápán települt Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) parancsnoka. 2013 júniusától vezeti a példa nélküli különlegességnek számító, tizenkét nemzet katonáit tömörítő alakulatot. A Stratégiai Légiszállítási Képesség Program öt éves fennállása alatt ő az ezred első, nem amerikai parancsnoka.

A HAW parancsnoka 1976-ban lépett be a Holland Királyi Légierő kötelékébe. Tanulmányait Bredában, majd az Amerikai Egyesült Államokban végezte. Repült NF-5-ös és T-38-as típusokon, majd pedig F-16-os vadászgéppel is. Később több más beosztást ellátva került át a szállító-repülőgépek világába, mindeközben szolgált Afganisztánban is. 2011-ben érkezett Pápára, ahol parancsnoki kinevezéséig parancsnokhelyettesként dolgozott az ezrednél. Karrierje során több mint 3 500 órát repült és a számláló még most is pörög… 

Rombouts ezredes

Frank Rombouts ezredes szerint a HAW-nál a mindennapos szállítási feladatok a legfontosabbak

„Igen, 55 évesen még mindig repülök, ami azt gondolom, meglehetősen különleges. Szintén érdekesség, hogy én szálltam le először C-17-es repülőgéppel Észtországban, néhány héttel ezelőtt pedig Norvégia majdnem legészakibb részébe, Banak városába vetett a szolgálat. Eleve különleges lehetőség ezt a típust repülni. A C-17 Globemaster III képes mindarra, amire az összes többi szállítórepülőgép-típus, csak épp minden területen egy kicsit jobb társainál. Mindezeken felül a legnagyszerübb dolog, hogy ezt a munkát tizenegy másik nemzet tagjaival közösen végezhetem. Testközelből ismerhetek meg sok különböző kultúrát, és ezt többre tartom, mint a géptípus előnyeit” – fogalmazott az ezredes. 

A parancsnok többek között elmondta azt is: nagyon jó véleménnyel van a HAW kilenc főt számláló magyar állományáról. Hozzátette: Lukács Viktor százados, az ezred magyar repülőgép-vezetője, jelenleg Amerikában repülőgép-parancsnoki továbbképzésen vesz részt, ami pontosan jelzi kiváló képességeit. Mivel a Nehéz Légiszállító Ezred küldetéseinek jelentős részében Afganisztán a célállomás, adódik a kérdés, hogy az ISAF-misszió átalakulása vajon mennyire változtatja meg a jövőben az ezred munkáját. 

2013-ban magyar ejtőernyősök is ugrottak a C-17-esből

„A tapasztalatok szerint minden nagyszabású küldetés befejezése után még legalább két évig tart, amire a teljes kivonás – csapatok és technikai eszközök – megtörténik. Így volt ez Irakban, és erre számítok Afganisztán esetében is. Másodsorban pedig egyre többet és többet repülünk Afrikába, illetve a Közel-Keletre. Harmadrészt a stratégiai légi szállítás képessége Európában nagyon ritka, így folyamatosan érkeznek hozzánk újabb és újabb felkérések. Fontos tudni: nem mi döntjük el, hogy hová megyünk, hanem a repült órákat vásároló országok intéznek kéréseket felénk. Persze mondhatok nemet egy-egy nemzeti felkérésre – erre nagyon ritkán kerül, akkor is főleg biztonsági okok miatt –, de én nem határozhatom meg, hogy jövő héten repüljünk mondjuk Hawaii-ra, bármennyire is szeretném… Összességében tehát úgy gondolom, lesz elengedő célállomás számunkra Afganisztánon kívül is”- mondta. 

Beszélgetésünk végén a Frank Rombouts ezredes kiemelte: kiváltságosnak és szerencsésnek érzi magát, hogy nyugállományba vonulása előtt a HAW parancsnoki tisztsége az utolsó beosztása. „Nagyon sok kiváló munkatársam van, megtisztelő itt parancsnoknak lenni. És még repülhetek is, tehát valóban ez álmaim munkája” – hangsúlyozta az ezredes. 

C-17

A SAC-3-as jelzetü gép két társával együtt idén több mint 3165 órát repült 

Fotó: Kálmánfi Gábor és Ville Toukko (HAW kommunikációs tiszt)

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-02 16:15:36
A Magyar Honvédség nyolcadik alkalommal szervezi meg az idei év nyári iskolai szünetében a 12-18 éves korosztálynak szóló honvédelmi táborokat, amelyekre április 2-től lehet jelentkezni a honvedelmitabor.hu hivatalos honlapon.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”