2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt napok az MH Pápa Bázisrepülőtéren

JETfly  |  2011-05-11 16:20:00

Harmadik alkalommal rendezték meg a Bázis Nyílt Napokat az MH Pápa Bázisrepülőtéren. A háromnapos rendezvény első napján, május 11-én ellátogatott a repülőtérre többek között Renatas JUSKA, Litvánia budapesti rendkívüli és meghatalmazott nagykövete és Bart Hoitink, holland sorhajókapitány is. A nyílt napok keretében május 12-én és 13-án összesen tíz turnusban általános iskolás csoportok érkeznek majd a bázisra.

A nyílt nap programja diavetítéssel egybekötött tájékoztató előadásokkal kezdődött. Domonkos Miklós ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka ismertette az alakulat múltját, illetve a repülőtéren a közelmúltban végrehajtott fejlesztéseket. A jövőről szólva elmondta: tervben van egy logisztikai központ kiépítése is. Szarvas László, a NATO Légiszállítást Kezelő Ügynökség (NAMA) vezérigazgató-helyettese pedig a stratégiai légiszállítási program előzményeiről beszélt és kiemelte: a bázisrepülőtéren megvalósult fejlesztések gyakorlati kivitelezését kizárólag magyar (részben pápai székhelyü) cégek hajtották végre. Hangsúlyozta: a célok között szerepel, hogy Pápa afféle disztribúciós központtá váljon. Ez azért fontos, mert ha a környékbeli országokból a szállítandó áru szárazföldön érkezne Pápára és nem a C-17-eseknek kellene elrepülniük érte, akkor a müködés még költséghatékonyabbá válna.

A harmadik előadó, Fredrik Hedén ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnokhelyettese kiemelte: Bartók Béla nevéből eredően az ezred hívójele „Bartók” és nagyon fontos számukra, hogy ezen, a magyarsághoz köthető néven azonosítsák őket bárhol a világon.

A C-17-esek képességeiről szólva tájékoztatta a hallgatóságot arról, hogy a gépek légi utántöltés nélkül el tudják érni az Egyesült Államokat és Afganisztánt; sőt majdnem a teljes afrikai kontinenst is. „A feladat végrehajtása szempontjából, földrajzi adottságai alapján Magyarország nagyon jó helyen van” – mondta.

„Nagy kihívás ugyanakkor a C-17-es légi utántöltése, de számomra még nagyobb kihívás magyarul rendelni egy étteremben...” - tréfált az ezredes, ám komolyra fordítva a szót hozzátette: a repülési útvonalak a lehetőségek szerint elkerülik a lakott területeket, és mindent megtesznek a zajhatás csökkentése érdekében. A feladatokról szólva kiemelte: az eddigi küldetések nyolcvan százaléka Afganisztánt érintette, de 2009 óta három küldetést hajtottak végre például Haitire és Irakba is. A Haiti katasztrófa sújtotta övezetének nyújtotta segítséget az ezredes a tavalyi év „legfontosabb pillanatának” nevezte. Előadásának végén Fredrik Hedén leszögezte: az ezred katonái és családjai Pápa város közösségének teljes jogú tagjaivá szeretnének válni.

Az utolsó előadó, Peter Losi, a Boeing cég helyi igazgatója kifejtette: a cég gondoskodik a Pápán települt gépek javításáról és a szükséges alkatrészek beszerzéséről.

Az előadásokat követően a vendégek négy helyszínen statikus bemutatókat tekinthettek meg. A legnagyobb érdeklődés természetesen a C-17-es szállító repülőgépet övezte, de ugyancsak sokan fényképezték a repülőtér karbantartó és tüzoltó gépjármüveit, illetve a muzeális repülőeszközöket is. Az utolsó sátornál a tüzszerészek mutatták be felszerelésüket és képességeiket, illetve a Nyugat-magyarországi Hadkiegészítő Parancsnokság szakemberei vázolták az érdeklődőknek a katonai szakma szépségeit. Aki pedig rögtön bele akart kóstolni a katonaélet gyakorlati részébe, az megpróbálhatta szétszerelni, majd összerakni a bemutatón kiállított fegyvereket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.