2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Utánpótlás - Oktatunk és kutatunk

Aranysas  |  2017-02-28 09:23:01

Több mint tíz esztendeje nem érkezett vadonatúj repülőgép a Magyar Honvédség kötelékébe. 2017 elején azonban négy, a gyárból frissen kirepülő gép fog Szolnokon landolni.

  • Hamarosan megérkezik a 4 új Zlin Szolnokra
  • Már 1948-ban 25 Zlin 381 Fecskét rendelt meg Csehszlovákiától a Honvédelmi Minisztérium
  • 1976-ban négy Zlin Z-43-as érkezett a Magyar Néphadsereghez

A Honvédelmi Minisztérium Beszerzési Hivatala még 2016. január 19-én kért ajánlatot könnyű kiképző, felderítő és futárrepülőgép beszerzésére. A TED-ben (Tenders Electronic Daily), az európai közbeszerzésnek szentelt Kiegészítés az Európai Unió Hivatalos Lapjához c. kiadvány online változatában megjelent, nyílt ajánlatkérés tárgya két ICAO A kategóriás kiképző és két ICAO A kategóriájú, könnyű felderítő és futárrepülőgép volt a megfelelő földi kiszolgáló eszközökkel és dokumentációval. Emellett a nyertesnek 4 fő hajózó és 10 fő műszaki állomány átképzését is vállalnia kellett a szerződés megkötése utáni 6 hónap során.

A TED-ben 2016. augusztus 11-én megjelent tájékoztató szerint az eljárás eredményes volt, így 351 millió 994 ezer forintért a cseh Zlin Air­craft a.s. nyerte a leszállítás jogát. A honvédelmi tárca az MTI-hez eljuttatott közleményében jelezte: a négy példány beszerzése illik a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretei közé, melynek egyik fontos célja a honvédség kiképző repülőgép-állományának megújítása is.

Tradíciók

A Magyar Légierő ugyanis korábban is rendelkezett már könnyű, légcsavaros, egymotoros kiképző- és futárgépekkel. Sőt, az akkor még csehszlovák Zlin-gyár repülőgépei is évtizedek óta jelen vannak a magyar katonai repülésben.

Karbantartás az MHSZ Trénerén

Már 1948-ban 25 Zlin 381 Fecskét rendelt meg Csehszlovákiától a Honvédelmi Minisztérium, újraindítandó a hazai pilótaképzést. Mivel tervbe vették a hazai repülőgépgyártás komoly továbbfejlesztését, így az akkori Duna Repülőgépgyár (DR) licencszerződést kötött a Fecskéket meghajtó Walter Minor 4-III-as motorok gyártásáról is. 1949 márciusában újabb 25 Zlin 381-est rendeltünk a licencgyártáshoz és a javításokhoz szükséges dokumentációkkal és engedélyekkel együtt. Ezután nem sokkal azonban a DR külső nyomásra profilt váltott, repülőgépek helyett Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat néven teherautókra specializálódott, így a Fecskék hazai gyártása meghiúsult. A csehszlovák gyártású gépek átvételével azonban valóban megkezdődhetett a magyar repülőkiképzés. Egy gép hamar külföldre távozott: egy Fecskén két, hajózókiképzést is kapott műszaki katona Jugoszláviába repült 1949. szeptember 12-én. Az 1950. április 4-i díszszemlén a Honvéd Kilián György Repülő Hajózó Tiszti Iskola kötelékében a Polikarpov UT-2-esek mellett a Zlin 381-esek is fő szerephez jutottak.

1976-ban négy Zlin Z-43-as érkezett a Magyar Néphadsereghez: a 075-078-as oldalszámot kapott gépeket elsősorban futárrepülő feladatokra alkalmazták egészen 2002-ig. Ezeket ezután Isaszegen tárolták, majd árverezéssel kerültek új, immár polgári tulajdonosaikhoz. A 078-as oldalszámú példány ma a keceli haditechnikai gyűjteményben tekinthető meg. A rendőrség is használt egy Z-43-ast 1976 júniusától. Sajnos nem sokáig: az R-01-es lajstromszámú gép június 21-én Siófok mellett a Balatonba zuhant.

Fő szerepet kapott a leendő katonai pilóták képzésében a Magyar Honvédelmi Szövetség, az MHSZ is, mely Varga Ákos Endre gyűjtése szerint az első Zlin Z-226T Tréner oktatógépet 1960 tavaszán vette át, HA-TRA lajstromjellel. A használt, 1958-ban gyártott példány mellé még 1960-ban további hét 226T-t vásárolt, melyet 1961-től a továbbfejlesztett Zlin Z-326 Trénerek követtek. Ezekből ekkor hármat vásároltak az MHSZ-nek. Az 1962-es, számunkra kedves budaörsi II. Motoros Műrepülő Világbajnokságon Katona Sándor a szabadon választott kategóriát megnyerte, s a típust repülő magyar műrepülő-válogatott (Katona mellett Fejér Miklós, Fejes Péter, Pál Zoltán és Tóth József; edző: Mandl Ernő) is a dobogó legfelső fokán végzett. Ezután az MRSZ a bevált típus mellett döntve további 3 Z-226T-t és 9 Z-326-ost vásárolt. A Zlin a műrepülő-kiképzés mellett az alapfokú képzés egyik legfontosabb gépe lett, egészen a 142-esek megvásárlásáig.

1967-től már a továbbfejlesztett Zlin Z-526 Trénerek az MHSZ kötelékébe kerültek: egy Z-526 és három Z-526A. Ezeket a Z-526F változatú gépek követték, illetve versenyzési célokra két együléses Z-526AFS is. A kiöregedő Z-326-osok pótlására Z-726-osok is érkeztek, hat példányban.

A sikerszéria

A gyár egyik legsikeresebb sorozatának a Zlin Z-42-es bizonyult. Ezek legmodernebb változatai érkeznek most Szolnokra is. Az OK-41-es lajstromjelű, 177 lóerős M-137A motorral szerelt prototípus 1967. október 17-én szállt fel először. 1970 és 1973 között 48 Z-42-es kiképző repülőgép készült el, a flotta fele a Német Demokratikus Köztársaságba került. 1972-től repültek a továbbfejlesztett Zlin Z-42M verziók, megerősített törzzsel és V-503A légcsavarral. A régebbi 42-esek egy részét is átalakították, ezek lettek a Z-42MU széria gépei. Az új építésű 42M-ekből Lengyelország és az NDK mellett már Magyarország is vásárolt, a MÉM Repülőgépes Szolgálat kapott hat gépet Nyíregyházára, oktatási célokra.

1978. december 27-én szállt fel a Z-142-es prototípusa Zdenek Polasek vezető berepülőpilóta irányításával. Az M-337AK hajtómű már 206 lóerős volt, V500A légcsavarral szerelték. A modernizált gép igen sikeresnek bizonyult Csehszlovákiában és az exportpiacon egyaránt.

Az első négyüléses verzió, a Z-43-as az "ősapja" a leendő szolnoki Z-143LSi-knek is. A prototípus 1968. december 10-én szállt fel. A futár- és túragép elsősorban a KGST-piacon (fiatalabb olvasóink kedvéért: Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) vált sikeressé.

1979-től a Z-142C, majd 1992-től a változásokat követve a Lycoming IO-360 motorokkal szerelt Z-242-család tagjai készülnek a cseh gyárban. Többek között a négy magyar példány is, melyekkel a Jak-52-es kiképző repülőgépeket váltják majd fel.

Kétüléses változat

A két, egymás melletti üléses Zlin 242L Guru kifejezetten polgári vagy katonai oktatógépnek készült. Emellett remek műrepülőgép is: +6 és -3,5 G között túlterhelhető, mely a JAS-39EBS HU Gripen vadászbombázókhoz keresett pilóták kiválogatásánál igen hasznos lehet. Az alap- és haladó kiképzésre egyaránt ajánlott példány rendelkezik az európai, az amerikai és a kanadai repülési hatóságok típusbizonyít ványával is.

Az ex-076-os Zlin Z–43, immár polgári lajstromjellel

A teljesen fémépítésű, alsó szárnyas, merev futóműves gép fesztávolsága 9,34 méter, hosszúsága 6,94, magassága pedig 2,95 méter. A tömege 745, maximális felszálló tömege 1090 kilogramm lehet (műrepülő feladatnál ez 970-re csökken). Meghajtásáról egy 200 lóerős Textron Lycoming AEIO-360-A1B6 léghűtéses, 5920 köbcentiméteres, műrepülésre is alkalmas, injektoros négyhengeres motor, illetve a német MT Propeller háromtollú, hidraulikusan állítható szögű, MTV-9-B-C/C-188-18a kompozit légcsavar gondoskodik. Az üzemanyagot két, egyenként 60 literes üzemanyagtartály fogadhatja, melyet két 55 literes póttartállyal lehet kiegészíteni. A belső tartályokkal, gazdaságos repülési sebességgel, 2000 méteres magasságban a gyártó adatai szerint a 242L maximális repülési távolsága 495 kilométer. A teljes terheléssel felszállva 266 méter pálya kell levegőbe emelkedéshez.

Négyüléses változat

Szerényen Genius, azaz Zseni névvel reklámozza a Zlin a Z-143LSi típust. A 2+2 üléses, alsó szárnyas, merev futóműves példányt a gyártó is ajánlja többek között alapfokú és haladó kiképző-, futárgépnek, felderítő feladatokra is, tehát pont arra, amelyre Szolnokon kívánják használni őket. A teljesen fémépítésű, 855 kilogrammos üres tömegű, 10,14 méteres fesztávolságú, 7,58 méter hosszú és alig 2,91 méter magas Genius felszálláskor legfeljebb 1350 kilogrammig terhelhető.

Kényelmes elhelyezés, remek kilátás a pilótának és három utasának

Az amerikai Textron Lycoming IO-540-C4D5 léghűtéses, hathengeres, 8874 köbcentiméteres, 235 lóerős motorja jól bevált, és az egész világon kedvelt hajtómű. A számos változatban (karburátorral, injektorral, turbóval) készített erőforrás maximális teljesítménye 230 és 350 lóerő között mozoghat, a megrendelő igényének megfelelően. A gyártó az O-540-es családot normál és műrepülőgépekhez, könnyűhelikopterekhez is szállítja, például a Magyarországon is jól ismert négyüléses Robinson R44-es is rendelhető ilyen motorral. Az LSi orrán egy MT Propeller gyártotta háromtollú, hidraulikusan állítható szögű MTV-9-B/195-45a kompozit légcsavar pörög. A Zlin-143 LSi műrepülhető is, de csak legfeljebb +3,8 és -1,52 G túlterheléssel. A gazdaságos, 243 km/h-s repülési sebességgel 3000 méter magasan haladva 1100 kilométeres hatótávolság érhető el a két beépített, egyenként 61 literes üzemanyagtartállyal. Szükség esetén ezt két 51 literes póttartállyal lehet kiegészíteni. A felszálláshoz elegendő 300 méternyi pálya: kényelmesen elférnek majd Szolnok 2000 méter hosszú fel- és leszállópályáján.

A megrendelő kérésére AMU1-es mozgásérzékelő és megfigyelő rendszer is kerülhet a gépbe. Ez képes a fontos elemeit, rendszereit ért terheléseket megfigyelni, elemezni, s időben jelezni a kialakulófélben lévő problémákat. Az AMU1-es használatával az élettartama akár 18 ezer repült órára is kitolható, persze a felhasználás módjától, "finomságától" és a gépet ért terhelésektől függően. A telepített AMU1-es "árulkodik" is, ha kell: a gép tulajdonosa számítógépén ellenőrizheti, hogy a pilóta normál vagy műrepülésre használta mondjuk a kibérelt Zlint.

Az igazi hasznot azonban akkor hajtja az ellenőrző rendszer, ha a rögzített adatokat a gyártónak visszaküldi a tulajdonos: ezt megteheti akár a leolvasó alkalmazás webes felületén, akár egy elektronikus levél csatolmányaként elküldve a lementett adatokat. A cég követelménye szerint az 50 és 100 repült óra után 100 óránként, de legalább évente egyszer el kell küldeni az elektromos adatcsomagot. Ha műrepülésre használják a Geniust, akkor ezek a korlátok 25 órára vagy évente legalább egyszeri alkalomra csökkennek.

Kíváncsi szemek

Figyelembe véve a tervezett felhasználási területet, így a légi megfigyelést, ellenőrzést, érdemes egy pillanatra kitérni a gyártó weblapján is felkínált kamerarendszerre. A géptörzs alá szerelhető UltraForce 275-öst a más repülőgépeken már megszokott módon a teljes, 360 szögtartományban körbeforgatható, félgömb alakú házba elhelyezték el, négy aktív tengely mentén stabilizálva. A kamerákat rejtő félgömböt felfelé 20, lefelé -120 fokos szögben lehet állítani, forgási sebessége 60 fok másodpercenként. Az egész rendszer tömege alig 15 kilogramm, átmérője 275 milliméter, így a gép repülési teljesítményét nem rontja számottevően.

XXI. századi a 143 LSi vevőkívánságnak megfelelően konfigurálható műszerfala

Nappal, jó látási viszonyok között a nagy felbontású, 720p szabványnak megfelelő (1080x720 képpont) kamera képét láthatja a megfigyelő, a helyzetnek megfelelően 45-2,2 fokos látómezővel. Fényérzékenységét jelzi, hogy minimális fényigénye 0,5 lux.

A 3-5 mikronos hullámhosszban dolgozó infravörös kamerával az éjszakai megfigyelés is elvégezhető. A harmadik generációs, 640x512 pixeles érzékelő folyamatos módon, 28-1,83 fok közötti látómezőben használható, kétszeres digitális zoom lehetősége mellett.

Sufnibombázó

Nehéz elképzelni talán, de a Zlinek között akad bombázó repülőgép, mely több éles bevetést is végrehajtott. Igaz, ehhez igen messze kell utazni: Srí Lanka a helyszín, az időszak pedig a véres polgárháború utolsó szakasza. 2007. április 29-e, egy kellemes vasárnap este Colombóban, a fővárosban. A krikett-világbajnokság döntőjét játsszák épp, Ausztrália és Srí Lanka csapatának küzdelmét óriási szabadtéri kivetítőkön kíséri figyelemmel a szurkolók tömege. Hirtelen légvédelmi gépágyúk ugatása hangzik fel, majd robbanások hallatszanak. Aki teheti, menekül: a főváros légitámadás alatt áll. A bombák két üzemanyag-tárolót találnak el.

Kiváló kilátás nyílik a 242L-ből

A bombázás nem volt azért annyira meglepő: 2007 márciusában debütált a "sufnituning" légierő. A Tamil Tigrisek lett a világ első terrorszervezete, mely saját, támadóképességgel rendelkező légierőt épített ki. A választásuk a Zlin-gyár termékére, a Zlin 143-as típusra esett. A darabokban becsempészett, majd helyben összeszerelt repülőgépekre négy bombatartót építettek be a géptörzs alá, a szárnyak közelébe.

2007. március 26-án a Colombo reptere melletti katonai bázist támadta meg egy géppár, alacsonyrepülésben kikerülve az amúgy sem hatékonyságáról ismert Srí Lanka-i radarhálózatot. A két, bombákkal felszerelt Zlin 143-as légicsapása után 3 halott és 16 sebesült maradt. Az eredeti célpont a repülőtéren állomásozó IAI Kfir C.2-esek és MiG-27M vadászbombázók lehettek, melyek folyamatosan támadták a Tigrisek állásait, táborait. Április 23-án újabb Zlin-akció következett, ezúttal Palali mellett érte légicsapás a kormányerők állásait.

A nagy visszhangot kiváltott, komoly sajtónyilvánosságot kapott colombói eset után egy kombinált támadás következett. 2007. október 22-én kora hajnalban először a Tamil Tigrisek harcosai rohanták le az Anuradhapura légi támaszpont védelmi vonalait, majd a légvédelmi gépágyúk semlegesítése után következett a Zlin 143-asok bombatámadása.

Az egyik lelőtt tamil Zlin 143-as immár a légierő múzeumában kiállítva

A légicsapások folytatódtak: 2008. április 27., Weli Oya mellett a katonaság állásaira dobott bombát legalább két Zlin. Augusztus 26-án a haditengerészet Trincomalee melletti bázisát támadták a tamil pilóták. Szeptember 8-án Vavuniya katonai támaszpont volt a célpont, míg október 28-án két légicsapást is végrehajtottak a Mannar és Kelanitissa melletti katonai bázisok ellen.

A Srí Lanka-i légierő meglehetősen eszköztelennek bizonyult a tamil gépek ellen. A colombói kormány közlése szerint egyszer sikerült elfogni a tamil Zlinek egyikét: 2008. szeptember 9-én reggel négy óra körül egy Csengdu F-7GS vadászgéppel lőtték le állítólag Mullaittivu mellett a Zlin 143-ast.

Az utolsó, egyben leglátványosabb Zlin-művelet 2009. február 20-án történt. A teljes megsemmisülés előtt álló tamil terrorcsoport egy utolsó, öngyilkos akciót indított két Zlin 143-assal. A gépeket 215 kilogrammnyi C4-es robbanóanyaggal rakodták meg, a két-két pilóta szállt fel egy keskeny útszakaszról. Ezt látták a közelben tartózkodó kormánykatonák is, de hamarosan radarral is bemérték a légcsavaros gépeket. A riasztott F-7GS vadászgép képtelen volt befogni a földközelben repülő tamil Zlineket. A támadók elrepültek a Bandaranaike nemzetközi reptér mellett, majd a főváros légterébe léptek be. Az egyik gépet hamarosan eltalálta a légvédelem egyik gépágyúja. A lelőtt Zlin egy 15 emeletes házba csapódott, majd felrobbant. A másik az erős légvédelmi gépágyútűz miatt visszafordult a nemzetközi és egyben katonai reptér felé, de ezt is lelőtték. A lezuhant gép nem robbant fel, roncsa ma megbecsült kiállítási tárgy.

Cikk: Trautmann Balázs

Forrás: aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.