2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kettős ünnep Szolnokon

JETfly  |  2016-11-28 13:31:53

Munkájukkal, sikereikkel, szolgálatukkal kiérdemelték Rubik Ernő nevének viselését – köszöntötte dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes november 26-án, szombaton az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának tagjait.

  • Kiállítás nyílt a RepTárban
  • A szolnoki helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának katonái megkapták a Rubik karjelzést
  • A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet

Az alegység katonái a szolnoki motoros repülés évfordulóján rendezett ünnepségen helyezték fel az új nevükre utaló Rubik karjelzést.

Kvasz András 1911. november 26-án légi bemutató tartott a szandai réten. Ő volt az első aviatikus, aki motoros repülőgépével Szolnok fölé emelkedett. Ezzel beírta magát a város krónikájába: a felszállásától számítják a helyi repülés történetét. Az elmúlt 105 évét bemutató időszakos kiállítást az évforduló napján ajánlotta a látogatók figyelmébe Kovács Ákos, a szolnoki interaktív repülőmúzeum, a RepTár ügyvezető igazgatója. A megnyitó hivatalos része a kései utódok rendhagyó tisztelgésével kezdődött: két AS-350-es és egy Mi-8-as helikopter alkotta kötelék húzott át a múzeum fölött.

A tárlat megnyitása alkalmából dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka arra is emlékeztette a megjelenteket, hogy a várost a hazai helikopteres repülés bölcsőjének is tekinthetjük. Egy helyi konstruktőr volt ugyanis az első magyar, aki helikoptert tervezett. Ludvig Ede Nándor 1870. június 7-én született Szolnokon. 1890-ben Párizsba költözött, ahol titokban készített egy helikopter modellt, amelynek a tervrajzát 1896-ban a párizsi szabadalmi bizottságnak is benyújtotta. A szakmai pályázaton 300 modell közül a szakértői bizottság Ludvigét tartotta repülésre alkalmasnak. A találmányát felajánlotta a magyar kormánynak, de örültnek tartották, ezért a helikoptere nem épülhetett meg.

„A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet. A háború idején itt volt ugyanis a frontra induló vadászpilóták első számú kiképző bázisa. Olyan kiváló pilóták szolgáltak itt, mint Pánczél Imre hadnagy, vagy Szentgyörgyi Dezső zászlós, és a kormányzó-helyettes, Horthy István főhadnagy is Szolnokon kezdte önkéntes frontszolgálatát” –sorolta Koller ezredes, beszéde végén pedig felhívta a megnyitó résztvevőinek a figyelmét egy érdekes összefüggésre: az első magyar helikoptertervező egy szolnoki konstruktőr volt, jelenleg pedig a Magyar Honvédség egyetlen forgószárnyas alakulata pont ebben a városban települ.

Miután Magó Károly zászlós és a RepTár munkatársa, Pólya Tamás, segített eligazodni a kiállítási vitrinekben őrzött ereklyék közt, ismét egy repüléstörténelmi esemény következett: a helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának névadó ünnepsége a RepTár karzatán – szinte karnyújtásnyira a felfüggesztett R-16 „Lepkétől”, R-22 „Június 18-tól” és R-26 „Góbétól”.

A Rubik karjelzést Csonka Ferenc, egykori hadmérnök, a nemzetközi hírű repülőkonstruktőr által tervezet vitorlázógépek berepülőpilótája helyezte fel a zászlóaljparancsnok egyenruhájára. Kovács Krisztián őrnagy meghatódva köszönte meg kollégáinak és elöljáróiknak, hogy segítségükkel, támogatásukkal ez a pillanat elkövetkezhetett.

„Múltunk, történelmünk gazdag. Kezdhetném 1957-ben, az MN 86. Vegyes Repülő Század kecskeméti megalakulásával, ahol először szolgáltak Magyarországon helikopterek. 1969-ben, az alakulat ezreddé alakulásával, az első Mi-8 helikopterek érkezésével és Szentkirályszabadjára történő költözésével. 1984-ben, a helikopterek egy részének Szolnokra településével, az MN 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred megalakulásával. Rengeteg esemény, mérföldkő, kihívás és változás. Én most mégis 2004-gyel kezdem, jelenlegi alakulatunk, és zászlóaljunk három csapatból történt megalakulásával. Egy volt szentkirályszabadjai zászlóalj, két volt szolnoki zászlóalj. Eltérő fejezetek, más-más történetek, de azonos szellemiség, azonos értékrend. Három külön egyéniség, de egy filozófia, egy cél. A repülés, a feladatok megoldása. Az égbe emelkedés és a biztonságos leszállás, hogy holnap újra mehessünk. Három szárból összefonódott csapat. Egy zászlóalj, ahol együtt dolgozunk, egymásért. Ahol a családunk tagja a beosztott gépkocsivezető, az ejtőernyős, a kutató-mentő felcser, az adminisztrátor, a helikopter személyzet. Ahol a családunk tagja minden kollégánk, aki valaha velünk dolgozott, és minden barátunk, aki már nem lehet velünk. »Nincs lehetetlen« - ez a választott jelmondatunk. Nincs olyan feladat, amit ez a csapat nem képes megoldani. Helytállunk itthon a bázisunkon, készen állunk életek megmentésére, támogatjuk katonatársaink harcfeladatait és helyt állunk határaink védelmében. Helyt állunk Afganisztánban, és bárhol a világban ahová a feladat szólít. Mert nincs lehetetlen. Ezek vagyunk mi. Ezért megtiszteltetés ennek a csapatnak a tagjává válni. Rubik zászlóalj, ezt a nevet viseljük mától büszkén. Hordozva múltunkat, megélve jelenünket. Megoldva a most feladatait, mert nincs lehetetlen. Várva a holnapot, amikor a nap újra olyan színű ragyogással kel fel, mint új csapat karjelzésünk szélén, várva mindig a holnapot, ahol újra és újra mindig fel fogunk szállni!” – zárta beszédét a Rubik zászlóalj parancsnoka. 

Fotó: Dévényi Veronika

A kettős ünnepség zárásaként dr. Koller József ezredes és Kovács Krisztián őrnagy ajándéktárgyakat adtak át az ünnepségen részt vett dr. Orosz Zoltán altábornagynak, Honvéd Vezérkar főnökhelyettesnek. Lamos Imre nyugállományú dandártábornoknak, a helikopterbázis volt parancsnokának, Huber Tamás alezredesnek, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő hadműveleti és kiképzési főnökének, Szabó Istvánnak, Szolnok alpolgármesterének, Magó Károly zászlósnak, repüléstörténeti kutatónak, Csonka Ferencnek, a Rubik gépek egykori berepülőpilótájának, valamint Kovács Ákosnak, a RepTár ügyvezető igazgatójának. Ezt követően Lamos tábornok egy komplett hajózó öltözetet és tartozékait ajándékozta a múzeumnak. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.