2017. 02. 24. péntek
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kettős ünnep Szolnokon

JETfly  |  2016-11-28 13:31:53

Munkájukkal, sikereikkel, szolgálatukkal kiérdemelték Rubik Ernő nevének viselését – köszöntötte dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes november 26-án, szombaton az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának tagjait.

  • Kiállítás nyílt a RepTárban
  • A szolnoki helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának katonái megkapták a Rubik karjelzést
  • A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet

Az alegység katonái a szolnoki motoros repülés évfordulóján rendezett ünnepségen helyezték fel az új nevükre utaló Rubik karjelzést.

Kvasz András 1911. november 26-án légi bemutató tartott a szandai réten. Ő volt az első aviatikus, aki motoros repülőgépével Szolnok fölé emelkedett. Ezzel beírta magát a város krónikájába: a felszállásától számítják a helyi repülés történetét. Az elmúlt 105 évét bemutató időszakos kiállítást az évforduló napján ajánlotta a látogatók figyelmébe Kovács Ákos, a szolnoki interaktív repülőmúzeum, a RepTár ügyvezető igazgatója. A megnyitó hivatalos része a kései utódok rendhagyó tisztelgésével kezdődött: két AS-350-es és egy Mi-8-as helikopter alkotta kötelék húzott át a múzeum fölött.

A tárlat megnyitása alkalmából dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka arra is emlékeztette a megjelenteket, hogy a várost a hazai helikopteres repülés bölcsőjének is tekinthetjük. Egy helyi konstruktőr volt ugyanis az első magyar, aki helikoptert tervezett. Ludvig Ede Nándor 1870. június 7-én született Szolnokon. 1890-ben Párizsba költözött, ahol titokban készített egy helikopter modellt, amelynek a tervrajzát 1896-ban a párizsi szabadalmi bizottságnak is benyújtotta. A szakmai pályázaton 300 modell közül a szakértői bizottság Ludvigét tartotta repülésre alkalmasnak. A találmányát felajánlotta a magyar kormánynak, de örültnek tartották, ezért a helikoptere nem épülhetett meg.

„A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet. A háború idején itt volt ugyanis a frontra induló vadászpilóták első számú kiképző bázisa. Olyan kiváló pilóták szolgáltak itt, mint Pánczél Imre hadnagy, vagy Szentgyörgyi Dezső zászlós, és a kormányzó-helyettes, Horthy István főhadnagy is Szolnokon kezdte önkéntes frontszolgálatát” –sorolta Koller ezredes, beszéde végén pedig felhívta a megnyitó résztvevőinek a figyelmét egy érdekes összefüggésre: az első magyar helikoptertervező egy szolnoki konstruktőr volt, jelenleg pedig a Magyar Honvédség egyetlen forgószárnyas alakulata pont ebben a városban települ.

Miután Magó Károly zászlós és a RepTár munkatársa, Pólya Tamás, segített eligazodni a kiállítási vitrinekben őrzött ereklyék közt, ismét egy repüléstörténelmi esemény következett: a helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának névadó ünnepsége a RepTár karzatán – szinte karnyújtásnyira a felfüggesztett R-16 „Lepkétől”, R-22 „Június 18-tól” és R-26 „Góbétól”.

A Rubik karjelzést Csonka Ferenc, egykori hadmérnök, a nemzetközi hírű repülőkonstruktőr által tervezet vitorlázógépek berepülőpilótája helyezte fel a zászlóaljparancsnok egyenruhájára. Kovács Krisztián őrnagy meghatódva köszönte meg kollégáinak és elöljáróiknak, hogy segítségükkel, támogatásukkal ez a pillanat elkövetkezhetett.

„Múltunk, történelmünk gazdag. Kezdhetném 1957-ben, az MN 86. Vegyes Repülő Század kecskeméti megalakulásával, ahol először szolgáltak Magyarországon helikopterek. 1969-ben, az alakulat ezreddé alakulásával, az első Mi-8 helikopterek érkezésével és Szentkirályszabadjára történő költözésével. 1984-ben, a helikopterek egy részének Szolnokra településével, az MN 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred megalakulásával. Rengeteg esemény, mérföldkő, kihívás és változás. Én most mégis 2004-gyel kezdem, jelenlegi alakulatunk, és zászlóaljunk három csapatból történt megalakulásával. Egy volt szentkirályszabadjai zászlóalj, két volt szolnoki zászlóalj. Eltérő fejezetek, más-más történetek, de azonos szellemiség, azonos értékrend. Három külön egyéniség, de egy filozófia, egy cél. A repülés, a feladatok megoldása. Az égbe emelkedés és a biztonságos leszállás, hogy holnap újra mehessünk. Három szárból összefonódott csapat. Egy zászlóalj, ahol együtt dolgozunk, egymásért. Ahol a családunk tagja a beosztott gépkocsivezető, az ejtőernyős, a kutató-mentő felcser, az adminisztrátor, a helikopter személyzet. Ahol a családunk tagja minden kollégánk, aki valaha velünk dolgozott, és minden barátunk, aki már nem lehet velünk. »Nincs lehetetlen« - ez a választott jelmondatunk. Nincs olyan feladat, amit ez a csapat nem képes megoldani. Helytállunk itthon a bázisunkon, készen állunk életek megmentésére, támogatjuk katonatársaink harcfeladatait és helyt állunk határaink védelmében. Helyt állunk Afganisztánban, és bárhol a világban ahová a feladat szólít. Mert nincs lehetetlen. Ezek vagyunk mi. Ezért megtiszteltetés ennek a csapatnak a tagjává válni. Rubik zászlóalj, ezt a nevet viseljük mától büszkén. Hordozva múltunkat, megélve jelenünket. Megoldva a most feladatait, mert nincs lehetetlen. Várva a holnapot, amikor a nap újra olyan színű ragyogással kel fel, mint új csapat karjelzésünk szélén, várva mindig a holnapot, ahol újra és újra mindig fel fogunk szállni!” – zárta beszédét a Rubik zászlóalj parancsnoka. 

Fotó: Dévényi Veronika

A kettős ünnepség zárásaként dr. Koller József ezredes és Kovács Krisztián őrnagy ajándéktárgyakat adtak át az ünnepségen részt vett dr. Orosz Zoltán altábornagynak, Honvéd Vezérkar főnökhelyettesnek. Lamos Imre nyugállományú dandártábornoknak, a helikopterbázis volt parancsnokának, Huber Tamás alezredesnek, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő hadműveleti és kiképzési főnökének, Szabó Istvánnak, Szolnok alpolgármesterének, Magó Károly zászlósnak, repüléstörténeti kutatónak, Csonka Ferencnek, a Rubik gépek egykori berepülőpilótájának, valamint Kovács Ákosnak, a RepTár ügyvezető igazgatójának. Ezt követően Lamos tábornok egy komplett hajózó öltözetet és tartozékait ajándékozta a múzeumnak. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.