2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés a levegőből

JETfly  |  2016-08-30 13:25:58

Magyar Gripenek Varsó fölött.

Huszonnyolc gépből összeállított kötelék tagjaiként, a Magyar Honvédség Gripenjei is köszöntötték a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39-eseit Ivanics Gyula százados és Terpó Zoltán főhadnagy vezették.
Német Eurofighterek, lengyel F–16-osok és MiG–29-esek, spanyol EF–18-asok, szlovák és bolgár MiG–29-esek, román MiG–21-esek, cseh és magyar Gripenek köszöntötték a levegőből július 8-án a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit.

– A végrehajtás nem okozott különösebb nehézséget számunkra, hiszen vettünk már részt hasonló tisztelgő repülésen. A franciák nemzeti ünnepén, a 2008. július 14-én rendezett díszszemlén egy Gripenünk négy Mirage 2000D-vel húzott át Párizs felett. Hajózóink számára egyébként a kötelékben, a nagy csoportban történő repülés is rutinfeladatnak számít; a májusi Tiger Meet alkalmával például hetven repülőgép is tartózkodott egyszerre a kijelölt légtérben. A feladat két szempontból volt speciális: a Gripeneknek egy nagyváros felett kellett alacsonyan, 150–300 méter magasságban áthúzniuk, és kint kevés idő állt rendelkezésünkre kidolgozni az együttműködést a részt vevő többi nemzettel. Nem Kecskemétről szálltak fel, hanem egy Poznan melletti repülőtérről. A hazai felkészülésre – ami gyakorlatilag az áttelepüléshez, a szlovák és a cseh légtéren történő átrepüléshez szükséges engedélyek beszerzését jelentette – bő két hetet kaptunk – sorolta Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka.

Két spanyol EF–18-as és egy lengyel F–16-os köszönti a NATO-csúcs résztvevőit (Fotó: Internet és archív)

A két magyar vadászgép a Varsó feletti áthúzás előtt három nappal repült át a Poznan-Krzesiny repülőbázisra.

– Terveztünk ugyanis néhány gyakorló repülést az ottani lengyel F–16-osokkal. Egyébként a gépek többsége is itt landolt, csak a román MiG–21- esek, a szlovák, lengyel és a bolgár MiG–29-esek mentek a Varsó melletti Minsk Mazowiecki repülőterére. A Varsó feletti áthúzás előtt egy, a bázisunktól úgy félórányira lévő gyülekezési légtérben találkoztunk a többi géppel. Úgynevezett kiskötelékbe rendeződtünk; mi egy lengyel vezérgépet kísértünk, az előttünk haladókat harminc másodperces késleltetéssel követve. Erre a fél percre azért volt szükség, hogy ne kerüljünk a gázsugaraikba; ugyanis valamennyi gépnek azonos magasságot kellett tartania. Ebből a gyülekezési légtérből Varsóig és vissza tizenöt percen át tartott az út, aztán egy újabb félórás repülés után leszálltunk a Poznan melletti légibázison. Másnap jöttünk vissza Kecskemétre, műszaki kollégáink pedig utánunk két nappal értek haza – kapcsolódott a beszélgetésbe Ivanics Gyula százados.

Bár a NATO-csúcs résztvevői előtti tisztelgés nem szerepelt az idei kiképzési tervben, ám kiválóan alkalmas volt az első félévben végrehajtott feladatok – szó szerint – ünnepélyes lezárására. Zsúfolt hónapokat tudhat ugyanis maga mögött a kecskeméti repülőbázis személyi állománya. Január 8-án ért véget számukra a Baltic Air Policing (BAP) légtérrendészeti misszió: 2015 szeptemberétől őrizték magyar Gripenek Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A kontingens létszáma több mint nyolcvan fő volt, a JAS–39-esek 430 órát töltöttek a levegőben, 101 gyakorló riasztást kaptak, 25 éles elfogást hajtottak végre. A V4-ek EU-harccsoportjába történt felajánlás alapján több, a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) célzó gyakorlaton vettek részt, folyamatosan szinten kellett tartaniuk a légi utántöltési képességet, és megkezdték a repüléseket az újonnan beszerzett éjjellátó készülékekkel. Május közepén öt vadászgéppel és 50 fős kontingenssel részt vettek a spanyolországi Zaragozában rendezett 55. NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlaton, ahol ötven felszállással hatvankét repült órát teljesítettek. Július végétől pedig, a Panther Strike 2016 gyakorlat keretében, amerikai F–16-osokkal, A–10- es csatarepülőgépekkel, C–130-as nehéz szállítógépekkel, egy KC–135 légi utántöltő repülőgéppel, szlovák MiG–29-esekkel és a szlovén légierő PC–9M típusú repülőgépeivel közös repülőkiképzést hajtottak végre.

Ősszel – határrendészeti feladataik ellátásával párhuzamosan – a Gripenek részt vesznek majd egy nagyszabású együttműködési gyakorlaton a szárazföldi csapatokkal, és Csehországban is lesz egy CAS-gyakorlat. Nemzetközi repülőnapokon is ott lesznek a Magyar Honvédség JAS– 39-esei: Horvátország, Ausztria, Szlovákia és a megalakulásának 90. évfordulóját ünneplő Svéd Királyi Légierő (Flygvapnet) meghívásának tudnak eleget tenni.

Magyar Honvéd 2016. augusztus/Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin