2017. 02. 25. szombat
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés a levegőből

JETfly  |  2016-08-30 13:25:58

Magyar Gripenek Varsó fölött.

Huszonnyolc gépből összeállított kötelék tagjaiként, a Magyar Honvédség Gripenjei is köszöntötték a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39-eseit Ivanics Gyula százados és Terpó Zoltán főhadnagy vezették.
Német Eurofighterek, lengyel F–16-osok és MiG–29-esek, spanyol EF–18-asok, szlovák és bolgár MiG–29-esek, román MiG–21-esek, cseh és magyar Gripenek köszöntötték a levegőből július 8-án a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit.

– A végrehajtás nem okozott különösebb nehézséget számunkra, hiszen vettünk már részt hasonló tisztelgő repülésen. A franciák nemzeti ünnepén, a 2008. július 14-én rendezett díszszemlén egy Gripenünk négy Mirage 2000D-vel húzott át Párizs felett. Hajózóink számára egyébként a kötelékben, a nagy csoportban történő repülés is rutinfeladatnak számít; a májusi Tiger Meet alkalmával például hetven repülőgép is tartózkodott egyszerre a kijelölt légtérben. A feladat két szempontból volt speciális: a Gripeneknek egy nagyváros felett kellett alacsonyan, 150–300 méter magasságban áthúzniuk, és kint kevés idő állt rendelkezésünkre kidolgozni az együttműködést a részt vevő többi nemzettel. Nem Kecskemétről szálltak fel, hanem egy Poznan melletti repülőtérről. A hazai felkészülésre – ami gyakorlatilag az áttelepüléshez, a szlovák és a cseh légtéren történő átrepüléshez szükséges engedélyek beszerzését jelentette – bő két hetet kaptunk – sorolta Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka.

Két spanyol EF–18-as és egy lengyel F–16-os köszönti a NATO-csúcs résztvevőit (Fotó: Internet és archív)

A két magyar vadászgép a Varsó feletti áthúzás előtt három nappal repült át a Poznan-Krzesiny repülőbázisra.

– Terveztünk ugyanis néhány gyakorló repülést az ottani lengyel F–16-osokkal. Egyébként a gépek többsége is itt landolt, csak a román MiG–21- esek, a szlovák, lengyel és a bolgár MiG–29-esek mentek a Varsó melletti Minsk Mazowiecki repülőterére. A Varsó feletti áthúzás előtt egy, a bázisunktól úgy félórányira lévő gyülekezési légtérben találkoztunk a többi géppel. Úgynevezett kiskötelékbe rendeződtünk; mi egy lengyel vezérgépet kísértünk, az előttünk haladókat harminc másodperces késleltetéssel követve. Erre a fél percre azért volt szükség, hogy ne kerüljünk a gázsugaraikba; ugyanis valamennyi gépnek azonos magasságot kellett tartania. Ebből a gyülekezési légtérből Varsóig és vissza tizenöt percen át tartott az út, aztán egy újabb félórás repülés után leszálltunk a Poznan melletti légibázison. Másnap jöttünk vissza Kecskemétre, műszaki kollégáink pedig utánunk két nappal értek haza – kapcsolódott a beszélgetésbe Ivanics Gyula százados.

Bár a NATO-csúcs résztvevői előtti tisztelgés nem szerepelt az idei kiképzési tervben, ám kiválóan alkalmas volt az első félévben végrehajtott feladatok – szó szerint – ünnepélyes lezárására. Zsúfolt hónapokat tudhat ugyanis maga mögött a kecskeméti repülőbázis személyi állománya. Január 8-án ért véget számukra a Baltic Air Policing (BAP) légtérrendészeti misszió: 2015 szeptemberétől őrizték magyar Gripenek Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A kontingens létszáma több mint nyolcvan fő volt, a JAS–39-esek 430 órát töltöttek a levegőben, 101 gyakorló riasztást kaptak, 25 éles elfogást hajtottak végre. A V4-ek EU-harccsoportjába történt felajánlás alapján több, a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) célzó gyakorlaton vettek részt, folyamatosan szinten kellett tartaniuk a légi utántöltési képességet, és megkezdték a repüléseket az újonnan beszerzett éjjellátó készülékekkel. Május közepén öt vadászgéppel és 50 fős kontingenssel részt vettek a spanyolországi Zaragozában rendezett 55. NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlaton, ahol ötven felszállással hatvankét repült órát teljesítettek. Július végétől pedig, a Panther Strike 2016 gyakorlat keretében, amerikai F–16-osokkal, A–10- es csatarepülőgépekkel, C–130-as nehéz szállítógépekkel, egy KC–135 légi utántöltő repülőgéppel, szlovák MiG–29-esekkel és a szlovén légierő PC–9M típusú repülőgépeivel közös repülőkiképzést hajtottak végre.

Ősszel – határrendészeti feladataik ellátásával párhuzamosan – a Gripenek részt vesznek majd egy nagyszabású együttműködési gyakorlaton a szárazföldi csapatokkal, és Csehországban is lesz egy CAS-gyakorlat. Nemzetközi repülőnapokon is ott lesznek a Magyar Honvédség JAS– 39-esei: Horvátország, Ausztria, Szlovákia és a megalakulásának 90. évfordulóját ünneplő Svéd Királyi Légierő (Flygvapnet) meghívásának tudnak eleget tenni.

Magyar Honvéd 2016. augusztus/Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.