2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú Ugrik Csaba dandártábornokkal

Interjú Ugrik Csaba dandártábornokkal
JETfly  |  2016. 10. 06., 10:52

Baltikum, Zaragoza, Varsó.

A Szentgyörgyi Dezső Repülő Bázis repülőgép-vezetői, műszaki katonái és logisztikai szakemberei eseményekben gazdag időszakot tudhatnak maguk mögött. Egy évvel ezelőtt már a Baltikum légterét védték, és azóta is alig akad "üresjárat" Ugrik Csaba dandártábornok, bázisparancsnok elektronikus határidőnaplójában.

- A Baltic Air Policing feladatra való felkészülésünk meghatározó része volt a repülőbázis elmúlt évi tevékenységének. Külön köszönettel tartozunk az ARANYSAS magazinnak és a Katonai Filmstúdiónak, hogy a 10 hónapos időszak minden eseményéről beszámolt, és erről Védőszárnyak címmel egy film is készült, melynek bemutatója itt, Kecskeméten volt, és a DVD-verziót ki is oszthattuk a résztvevők között. Így valóban az unokáink is látni fogják, hogyan települt ki a második világháború után egy repülőkontingens távol a hazától - immár NATO-feladatot végrehajtva. Ebben a 10 hónapban mindent a sikeres végrehajtásnak rendeltünk alá. Az összes gyakorlás, szimulátoros felkészítés, rakétalövészet ezt a célt szolgálta. A légtérvédelmi feladatra gondolva sokaknak biztos a repülőgépek és a pilóták jutnak az eszébe, de velük egyenrangú munkát kellett végezniük a bázis műszaki katonáinak s a logisztikai szakembereknek is. Amikor átvettük a jelképes kulcsot az előző váltástól, már minden a rendelkezésünkre állt a litvá­niai Siauliai repülőtéren. Lényegében ugyanazt végezték katonáink, mint a hazai bázison, de ez mégis sokkal komolyabb kihívás volt, mint amikor rádiókapcsolat nélküli utasszállítókra vagy eltévedt kisgépekre riasztják a készültséget. Ott éles harcfeladatként éles fegyverzettel repülő orosz Szuhojokra emelték a magyar és a velünk egyszerre szolgálatot adó német vadászgépeket. Más érzés az egy fiatal hajózónak, amikor a szárnyakon a Sidewinderekkel és az AMRAAM-okkal egy olyan harci gépet kell „elfognia” és követnie, amelyen szintén függesztve vannak az orosz légiharcrakéták. Eleget tenni a szükséges dokumentálási feladatnak - fotó, video-, adatrögzítés -, de egyben ügyelni arra is, nehogy egy konfliktushelyzet alakuljon ki a nemzetközi vizek felett. Összegzésképpen elmondhatom, hogy a végrehajtó állomány sikeresen vizsgázott, több mint 400 órát repültek a fiúk, 101 gyakorló riasztásunk és 25 sikeres elfogásunk volt. Természetesen a Szu-27-esek mellett találkoztak Il-20-asokkal, Il-76-ossal és An-24-essel is a légtérben. Ezt a négy hónapos missziót NATO-parancsnokság alatt teljesítettük, így a Gripenek tevékenységével kapcsolatos minden adatot is a NATO légtérellenőrző központba továbbítottuk.

- A magyar kontingens 80 fős állománytáblával vágott neki a küldetésnek. Ez feltételez bizonyos állandóságot, de biztosan voltak cserék is.

- Az volt a kérésem az elöljáróink felé, hogy ebben a négy hónapban minél többen kapjanak lehetőséget részt venni a misszió munkájában. Igyekeztünk tervszerűen úgy cserélni a szakembereket, hogy minél többen dolgozhassanak idegen környezetben. Voltak olyan országok, amelyek a parancsnok személyét is váltották, a magyar kontingens végig Fekete Tamás alezredes vezetésével adta a készültségi szolgálatot. A szorosan vett repülésirányítási és végrehajtási tevékenység mellett alkalom nyílt a harcálláspontokon dolgozó helyi szakemberek oktatására, képzésére is. Természetesen ez a négy hónap nemcsak a készültségi szolgálatról szólt, hiszen magyar katonaként nemcsak alkalmazkodnunk kellett a litván emberek életéhez, de igyekeztünk hazánk jó hírét is elvinni a távoli országba. Részt vettünk jótékonysági akciókban, a város sportrendezvényein, és volt, amikor az utánpótlást szállító An-26-os fedélzetén nemcsak alkatrészek, de a helyi árvaház kis lakói számára Kecskeméten gyűjtött adományok is ott voltak. Amikor Áder János köztársasági elnök úr meglátogatta a magyar kontingenst és felkereste a Keresztek hegyét, mi is elhelyeztük a magunk keresztjét, sorsközösséget vállalva távoli szövetségesünkkel. Sok látogató kereste fel a készültséget adó Gripenjeinket, nemcsak óvodások és egyetemisták, de a környékbeli gyárakból is jöttek szervezetten csoportok, hogy találkozzanak repülőgép-vezetőinkkel és a JAS-39-essel. A bázison mi is elhelyeztük a missziós szolgálatunkat jelképező kis emlékművet - egy MiG-21-es vezérsíkját -, hogy az oda látogatók érezhessék, ők is a szövetség tagjai, és ha anyagi forrásaik nem is engedik meg, hogy saját vadászrepülőik védjék a légterüket, a fenyegetettség növekedésével a szövetség védőszárnyai is megjelentek a Baltikum felett.

Baltic Air Policing: 400 óra repülés, 101 gyakorló, 25 éles elfogás

- Hazatérve, márciusban jeles évfordulóhoz érkezett a légibázis, hiszen 10 éve álltak hadrendbe a Gripenek.

- Nálunk nem a tizennyolc év a felnőtt korhatár, amikor már szavazati joggal rendelkezünk, a szerződés alapján a tíz év volt, amikor nagykorúvá nyilvánítottak bennünket. Innentől kezdve a svéd támogató csoport már nincs nálunk, saját lábunkra kellett állnunk. Erről emlékeztünk meg közösen a svéd szakemberekkel, és a típus hazai alkalmazásánál egykor bábáskodó - immár nyugdíjas - magyar repülőtisztekkel. Mondhattam volna azt is, hogy szűk családi körben, hiszen a Gripent használó országok valóban már egy kisebb családot alkotnak, akik tartják egymással a kapcsolatot, és a nemrég Londonban megrendezett parancsnoki találkozón már a legújabb testvér, Brazília is képviseltette magát.

A repülő-műszaki katonák lelkiismeretes munkája nélkül nem teljesíthettük volna missziós vállalásainkat

- A jeles évfordulóhoz biztosan tartoznak kitűzött célok, elvárások is. Mennyit sikerült ebből megvalósítani?

- A kitűzött repülési óraszámot - ez 10 esztendőre vetítve 16 800 óra volt - nem sikerült teljesítenünk, mintegy 1500 óra elmaradásunk van. Az okokat keresve biztos számos tényezőt figyelembe lehet venni, de én azt szoktam mondani, hogy 10 évvel ezelőtt nem egy darab vasat - a mi esetünkben műanyagot is - lízingeltünk, hanem egy eddigitől teljesen más gondolatiságot, a svéd mentalitást vettük bérbe. Ma már az akkor betervezett dolgaink működnek, a típus lehetőségeit egyre jobban ki tudjuk használni. Az első időszakban a fő feladatunkra, a levegő-levegő képességre koncentráltunk, ehhez vásárolta meg az ország a szükséges fegyverzetet. Ezután a földi csapatok támogatásának biztosítása következett, hiszen a BAP-39 szolgálattal egy időben a V4-harc­csoport CAS- (Close Air Support) készenléte is a kecskeméti hajózók feladata volt. Ennek érdekében megtörtént az éjszakai repülést lehetővé tevő éjjellátó készülékek és a szükséges fegyverzet - GBU-12-es, Mk. 82-es - beszerzése is. Az új feladatrendszerhez szükséges ismereteket már 2015 tavaszától az amerikai légierő F-16-os és A-10-es repülőgép-vezetői oktatták a kijelölt állománynak. A földi támogatóképességhez természetesen nem csak a repülőgépekre és a hajózókra, de a JTAC-szakemberekre is szükségünk van, és a Magyar Honvédségnek ezen a téren is sikerült felkészült szakembergárdával támogatni a munkánkat. A földi repülésirányítók-célmegjelölők segítségével használható ki maximálisan a Gripen mint fegyverrendszer minden képessége. Az ő segítségükkel - közvetlen földi információik alapján - alkalmazhatjuk szinte sebészi pontossággal a fedélzeti fegyvereinket. Így érhetjük el, hogy a kék csapatainknak egy folyóvölgyben nem kell aggódniuk a közelgő vörös csapatok támadásától, akár gépágyúval, akár a lézerirányítású bombával megállítjuk őket.

A Tigris-feeling a Pumáktól sem idegen. A Kassa (Kosice) felirat egy "városnézésre", az őzike piktogramm egy rakétapilonos ütközésre emlékeztet

- 2016 májusában irány Zaragoza, indulás a díszfestésű 40-essel a Tiger Meetre...

- Már a találkozónak helyt adó repülőtérről is illik szót ejteni, hiszen az amerikai Űrsikló program tartalék leszállóhelye volt egykoron. A szervezőknek ezúttal közel 100 harci repülőgép számára teremtették meg a gyakorlás lehetőségét. Mivel számunkra ez még a V4-harccsoport időszaka volt, így a pilótáink egy része Air to Air, a többiek Air to Ground feladatot kaptak gyakrabban. A nagyon magas színvonalú szakmai program mellett természetesen van lehetőség a „nagymacska életmód” képviselésére is, hiszen ilyenkor a részt vevő országok kitesznek magukért, ott minden a tigrisekről szól. Ehhez sikerült sok év után kicsit hozzájárulni a magyar Gripen festésével is. A szükséges engedélyek beszerzését természetesen a tervezés időszaka előzte meg. Akkor még bizony - tekintettel a spanyolokra - bikaszarvai is voltak a vázlatokon a pumának... Az elfogadott terv végül részben festett, részben matrica kivitelben készült el. A vezérsíkon festve van a puma feje, a póttartályokra már matrica került. Az eddigi használat során megfelelt az elvárásainknak, hiszen szélsőséges sebességtartományokban kell „helytállnia” a ragadozónak...

- Nyáron más örömteli eseményre is sor került Kecskeméten, megérkezett a 42-es Gripen pótlására a 44-es.

- Tavaly két rep.-eseményben elvesztettünk két repülőgépet, az egyik pótlására egy külön szerződés alapján nemrég került sor. A kétüléses pótlására érkezett JAS-39 Delta eredetileg a svéd légierő gépe volt, mintegy 100 óra repült idővel. A svéd partner vállalta, hogy a repülőgépet a magyar flotta többi Gripenjéhez hasonlóan a JAS-39 EBS HU szintre építi át. A gép rendszerbe állítása megtörtént, és a most zajló pápai Pan­ther Strike gyakorlaton már együtt „harcol” az amerikai F-16-osokkal. A Kádár Sándor őrnagy úrral hasra szállt 30-as Gripent a svéd fél hazaszállította, a szükséges javítások után remélhetőleg az ősz folyamán ismét Kecskeméten repülhet.

A JTAC (Joint terminal attack controller) információi alapján találhatnak célba a csapásmérő fegyvereink

- Az elvégzett munka után essen szó azokról, akik nélkül nincs repülés, a pilótákról. Milyen most a kecskeméti bázis korfája? Vannak gyökerek és vannak vékony, de erős ágak is?

- Szerencsére a kecskeméti fa egészséges, tele vagyunk csillogó szemű fiatal vadászpilótákkal. Mivel a második Gripen-szerződésbe már belekerült a képzés is, így az elmúlt években közel 10 új Gripen-hajózót avattunk fel a Sáfár tábornok úrtól örökölt lovagi karddal. Ők 30-32 évesek, és ugyanúgy elkötelezettek a repülés iránt, mint mi egykoron Taszáron. Persze ez ma már egy más világ. Mi annak idején megtanultuk tisztelni a repülőgépet, az oktatóinkat, és ha megkaptuk a feladatot, kirepültünk a légtérbe, s végrehajtottuk az előírt manővereket. Ők már kicsit mérnökök és számítógépes szakemberek is. Nekik már saját maguknak kell a repüléshez szükséges adathordozókat előállítani, feltölteni, konzultálni a speciális szakterületek vezetőivel. Ők is már egy csapatot alkotnak - egymásra vannak utalva, hiszen ha csak a légi utántöltés gyakorlásának a lehetőségét nézem, nem kis munka megszervezni minél olcsóbban - például hadgyakorlat részeként - a jogosításhoz szükséges repüléseket. Hajózóink a mildenhalli KC-135-ösökkel hajtottak végre vegyesen „dry és wet” utántöltéseket.

Mirage-Gripen-kötelék 2008-ban Párizs felett

- Szerencsére a dolgos hétköznapok mellett van néha lehetőség részt venni ünnepi eseményeken is. Legutóbb a NATO-csúcs alkalmával Varsó felett két Gripenünk díszeleghetett a házigazdák F-16-osát kísérve.

- Bizonyítandó az előző kérdéskörben elmondottakat, a lengyel főváros felett is már két fiatal hajózónk, Ivanics Gyula százados és Terpó Zoltán főhadnagy repült. Az ő feladatuk talán egyszerűbb volt, mint a 2008-as Gripen-díszelgés Párizs felett, hiszen ott a nemzetközi kötelékbe folyamatosan kellett becsatlakoznunk Murguly Gusztival, aki a kétüléses 43-ast vezette. Akkor egy vidéki elhagyott repülőtér felett gyakoroltunk, ahol az irányítótorony jelezte az Eiffel-tornyot, ahhoz kellett igazodnunk. Emlékszem, a díszelgő kötelékbe való besorolás előtt egy híres autóverseny-pálya felett volt a várakozási légterünk kijelölve. Ebből is látszik, számunkra már csak a régi fényképek nézegetése marad, a magyar katonai repülés mai történelemkönyvét már az utódok írják...

Tőrös István

Forrás: aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 11., 14:35
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024. 02. 29., 12:19
Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 18., 11:23
„Nyitott Égbolt” tanfolyamot tartott az MH 47. Bázisrepülőtéren a horvát székhelyű Zágrábi Biztonsági Együttműködési Központ március elején.
2024. 03. 11., 16:45
A hét minden napján, illetve a hónap minden hetében kiképzési repüléseket hajtanak végre a kecskeméti repülőbázison. A cél, hogy a JAS 39 repülőgépvezetői állomány minden tagját eljuttassák a „combat ready” szintre.
2024. 03. 08., 11:24
„Farkas Bertalan vadászpilóta, űrkutató, űrhajós az első magyar, aki az űrben járt – de nem az utolsó, hiszen a HUNOR Magyar Űrhajós Programnak köszönhetően hamarosan újra járhat magyar az űrben” – írta közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky honvédelmi miniszter.
2024. 03. 08., 10:15
Nemzetközi Professional Pilot képzés a Stipendium Hungaricum program keretében Debrecenben A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt.

  Legfrissebbek most

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.