2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiképzési repülésen a Szállítórepülő század - Képgaléria

JETfly  |  2014-06-12 11:31:20

Sokan szívesen lecserélnék irodai kilátásukat arra a látványra, amiben a szállítórepülő-század hajózóállományának lehet része nap mint nap a fel- és leszállások között. A látvány persze számukra másodlagos, a főszerep mindig az aktuális feladaté és a biztonságé. Kiképzési repülés civil szemmel.

Éjszakába hajló kiképzési repülésen vettek részt a hét elején az An-26-os csapat tagjai, közismertebb nevükön az „ancsások”. A feladat középpontjában szakszolgálati vizsga előtt álló másodpilóták képzése állt, akik különböző megközelítési és leszállási feladatokat hajtottak végre változó fény- és terepviszonyok között, az ország több pontját is bejárva a mintegy négyórás végrehajtás alatt. 

A repülést megelőző eligazítás − éppen úgy, mint a különböző kabalák, babonák, ugratások és megszokott mozdulatok − nélkülözhetetlen része ilyenkor a felkészülésnek. Fejben és fejben. Mert a repülés folyamatosan százszázalékos figyelmet és fegyelmet igényel valamennyi végrehajtótól és közremüködőtől. A legkisebb kihagyás, egyetlen müszer „elfelejtése”, nem megfelelő kezelése is végzetes lehet. Nem meglepő tehát, hogy a felszállást megelőzően, azt követően, a repülés közben és a leszállást megelőzően, majd azt követően is folyamatosak az egymást ellenőrző kérdések („kártyák” és „brief”-ek). Ehhez természetesen nemcsak a müszerek, hanem az állomány tagjai között is tökéletes kommunikációra, zavartalan csapatmunkára van szükség. 

An-26

Felszállás után...

A leszállási feladatokat egy kiképzési repülés során – bármilyen meglepő is az egyszerü civilnek – valódi leszállás nélkül, a müszeres vagy vizuális azonosítást követően a leszállópálya megközelítésével (átstartolás-továbbrepülés) vagy a pálya pár másodpercig tartó „megérintésével” (touch and go) gyakorolják a pilótanövendékek. A Kecskemét−Balaton−Pápa−Balaton−Kecsemét, majd Kecskemét−Debrecen−Abony−Ferihegy−Kecskemét útvonalakat ezúttal néhány kecskeméti „iskolakör” zárta, közben pedig a rutin gyakorlófeladatok mellé egy-egy alacsony áthúzás és tíz óránál egy kikerülendő zivatar is belefért. Érdemes hozzátenni, utóbbiról − mármint a zivatarról − egészen más fogalmai támadnak az embernek, ha négyezer láb magasan kétezer láb távolságból figyelheti meg, mint amikor bőrig ázva menekül előle… Igaz ez a klasszikus pilótakekszre is, ami ugyancsak új értelmet nyerhet az An−26-os fedélzetén majszolva. 

Két forduló között a munkájukról faggatva a század tagjait aztán kiderül, ők is csak az irónia kedvért hívják ezt jó munkahelynek, a pilótafülkét pedig szép kilátással rendelkező irodának. Sokkal többről: életvitelről és hivatásról, folyamatos készülésről, készenlétről és felkészülésről van szó. A következő feladat teljesítése, a következő úti cél sikeres elérése érdekében. 

A napi kitüzött feladatokat ezúttal – amint a repülést követő közös értékelésen is kiderül – minden másodpilóta-jelölt sikeresen elvégezte. A csapat végül a pilóták, a navigátor, a technikus, a szintén vizsga előtt álló fedélzeti rádiós, valamint a kiképzési repülés alatt éppen államvizsgázó földi irányítók, és természetesen a nélkülözhetetlen müszaki csapat együttmüködésének és profizmusának köszönhetően a tervezett időben, szerencsésen földet ért. S bár ahogy aviátorkörökben mondani szokták: gép még nem maradt a levegőben, az „ancsások” tudják, ezt minden alkalommal érdemes megbecsülni és megköszönni.

Fotó: HM Sajtóosztály

Galéria: Kiképzési repülésen a Szállítórepülő század - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.