2017. 05. 26. péntek
Evelin, Fülöp
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lelkiismeretesség és felkészültség

JETfly  |  2012-12-19 09:05:00

A „Repülésbiztonságért” Elismerés és Köszönet plakettjét kapta a közelmúltban Polónyi Zsolt zászlós és Erdélyi Sándor főtörzsőrmester Kilián Nándor dandártábornoktól, a kecskeméti repülőbázis parancsnokától és Fekete Tamás alezredestől repülésbiztonsági főnöktől. A Repülésbiztonsági Főnökség alapította elismerés első két díjazottjának munkája nem véletlenül került a bázis teljes állománya előtt elismerésre.

Repülőmüszaki kollégáinknak a közelmúltban, két esetben is sikerült feltárniuk olyan müszaki rendellenességet az általuk üzemeltetett JAS-39 Gripen típusú repülőgépeken, melyek olyan meghibásodásokhoz vezettek volna, amelyek repülésbiztonságra gyakorolt hatása végső esetben akár végzetes következményekkel is járhat.

Persze joggal tehetjük fel a kérdést, miért olyan rendkívüli az, ha valaki elvégzi azt, ami a munkája.

Esetünkben azért, mert a problémák időben történő észleléséhez az is hozzájárult, hogy munkatársaink magas szintü szakmai felkészültségéhez olyan precizitás és lelkiismeretesség társul, amelynek hatására nem elégszenek meg az előírt minimum teljesítésével, hanem mindenkor törekszenek arra, hogy a tudásuknak, tapasztalatuknak megfelelő maximumot, a legjobbat hozzák ki magukból és a rájuk bízott repülőgépekből.

Minden repülőgép típushoz tartozik ugyanis egy technológiai utasítás, mely többek között azt is meghatározza, hogy a repülésre történő előkészítés során mit kell ellenőrizni a repülőgépen és milyen eltéréseket kell keresni. Mindkét eset azonos abból a szempontból, hogy a repülőgépek előkészítése során az előkészítést végző mechanikusok a korábbi tapasztalataik alapján nem kizárólag a technológiai utasítás munkapontjait hajtották végre, hanem átfogóbb ellenőrzésnek vetették alá repülőgépüket.

A Polónyi Zsolt által feltárt hibánál a technológiai utasítás alapján elegendő lett volna vizuálisan ellenőrizni, hogy a fékberendezésen van-e valamilyen folyás, sérülés. Ez azonban kevés lett volna az általa feltárt hiba észleléséhez.

Előfordult korábban, hogy a fékmunkahengerekhez vezető egyik hidraulikacsőnél folyás jeleit észleltük, viszont ennek forrását, helyét csak akkor sikerült lokalizálni, mikor a cső megmozgatásával a csövön korábban keletkezett repedés szétnyílt, további hidraulikafolyást eredményezve.

Ezen eset óta Polónyi Zsolt zászlós az előírtakon felül ennek a hidraulikacsőnek az állapotát is mindig ellenőrzi. Ebben az esetben is ezt tette, miközben felfigyelt a fékköteg rendellenes kotyogására. Ha csak vizuálisan ellenőrizte volna a fékköteget az előírtaknak megfelelően, akkor ez a hiba rejtve marad.

Erdélyi Sándor főtörzsőrmester a repülőgép előkészítése során, annak külső borító lemezén ismeretlen eredetü megszáradt foltot vett észre, amit csak a repülőgépből szivárgó üzemanyag vagy hidraulika folyadék okozhat.  A repülőgép álló helyzetében azonban szivárgás egyik rendszerben sem volt tapasztalható. Ennek ellenére jelentette az ügyeletes mérnöknek, hogy a repülőgépből feltehetően szivárog a hidraulika folyadék, mely repülés közben a gép külső burkolatán megszárad. Az ügyeletes mérnök kivonta a gépet az üzemeltetésből, és a kivizsgálás során megállapításra került, hogy a hidraulika tartály terében, az egyik csőcsatlakozásnál az „O” gyürü sérült.

Ebben az esetben a gyors következtetés, helyzetfelismerés elismerésre méltó, hiszen egy olyan hibajelenségről van szó, amely az ellenőrzés időpontjában nem volt tapasztalható, annak csak halvány jelei mutatkoztak. Természetesen szükséges némi müszaki tapasztalat, annak elképzeléséhez, hogy milyen nehéz megkülönböztetni egy hibából eredő szennyeződést a normál használat során keletkezőktől.

Ezekből a példákból jól látható, hogy sokszor nem elég a szabályok és a leírtak maradéktalan betartása. A repülőmüszaki szakmában az alapos szakmai felkészültség mellett mindenkor szükség van az itt dolgozó szakemberek részéről arra a szemléletmódra, mely során minden egyes repülőgépet olyan gondossággal kell átvizsgálni, mintha azzal valamelyik közeli hozzátartozónk repülne.

Szöveg: Szabó Tamás okl. mk. százados

Fotó: Kaszab Tibor százados

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.