2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lelkiismeretesség és felkészültség

JETfly  |  2012-12-19 09:05:00

A „Repülésbiztonságért” Elismerés és Köszönet plakettjét kapta a közelmúltban Polónyi Zsolt zászlós és Erdélyi Sándor főtörzsőrmester Kilián Nándor dandártábornoktól, a kecskeméti repülőbázis parancsnokától és Fekete Tamás alezredestől repülésbiztonsági főnöktől. A Repülésbiztonsági Főnökség alapította elismerés első két díjazottjának munkája nem véletlenül került a bázis teljes állománya előtt elismerésre.

Repülőmüszaki kollégáinknak a közelmúltban, két esetben is sikerült feltárniuk olyan müszaki rendellenességet az általuk üzemeltetett JAS-39 Gripen típusú repülőgépeken, melyek olyan meghibásodásokhoz vezettek volna, amelyek repülésbiztonságra gyakorolt hatása végső esetben akár végzetes következményekkel is járhat.

Persze joggal tehetjük fel a kérdést, miért olyan rendkívüli az, ha valaki elvégzi azt, ami a munkája.

Esetünkben azért, mert a problémák időben történő észleléséhez az is hozzájárult, hogy munkatársaink magas szintü szakmai felkészültségéhez olyan precizitás és lelkiismeretesség társul, amelynek hatására nem elégszenek meg az előírt minimum teljesítésével, hanem mindenkor törekszenek arra, hogy a tudásuknak, tapasztalatuknak megfelelő maximumot, a legjobbat hozzák ki magukból és a rájuk bízott repülőgépekből.

Minden repülőgép típushoz tartozik ugyanis egy technológiai utasítás, mely többek között azt is meghatározza, hogy a repülésre történő előkészítés során mit kell ellenőrizni a repülőgépen és milyen eltéréseket kell keresni. Mindkét eset azonos abból a szempontból, hogy a repülőgépek előkészítése során az előkészítést végző mechanikusok a korábbi tapasztalataik alapján nem kizárólag a technológiai utasítás munkapontjait hajtották végre, hanem átfogóbb ellenőrzésnek vetették alá repülőgépüket.

A Polónyi Zsolt által feltárt hibánál a technológiai utasítás alapján elegendő lett volna vizuálisan ellenőrizni, hogy a fékberendezésen van-e valamilyen folyás, sérülés. Ez azonban kevés lett volna az általa feltárt hiba észleléséhez.

Előfordult korábban, hogy a fékmunkahengerekhez vezető egyik hidraulikacsőnél folyás jeleit észleltük, viszont ennek forrását, helyét csak akkor sikerült lokalizálni, mikor a cső megmozgatásával a csövön korábban keletkezett repedés szétnyílt, további hidraulikafolyást eredményezve.

Ezen eset óta Polónyi Zsolt zászlós az előírtakon felül ennek a hidraulikacsőnek az állapotát is mindig ellenőrzi. Ebben az esetben is ezt tette, miközben felfigyelt a fékköteg rendellenes kotyogására. Ha csak vizuálisan ellenőrizte volna a fékköteget az előírtaknak megfelelően, akkor ez a hiba rejtve marad.

Erdélyi Sándor főtörzsőrmester a repülőgép előkészítése során, annak külső borító lemezén ismeretlen eredetü megszáradt foltot vett észre, amit csak a repülőgépből szivárgó üzemanyag vagy hidraulika folyadék okozhat.  A repülőgép álló helyzetében azonban szivárgás egyik rendszerben sem volt tapasztalható. Ennek ellenére jelentette az ügyeletes mérnöknek, hogy a repülőgépből feltehetően szivárog a hidraulika folyadék, mely repülés közben a gép külső burkolatán megszárad. Az ügyeletes mérnök kivonta a gépet az üzemeltetésből, és a kivizsgálás során megállapításra került, hogy a hidraulika tartály terében, az egyik csőcsatlakozásnál az „O” gyürü sérült.

Ebben az esetben a gyors következtetés, helyzetfelismerés elismerésre méltó, hiszen egy olyan hibajelenségről van szó, amely az ellenőrzés időpontjában nem volt tapasztalható, annak csak halvány jelei mutatkoztak. Természetesen szükséges némi müszaki tapasztalat, annak elképzeléséhez, hogy milyen nehéz megkülönböztetni egy hibából eredő szennyeződést a normál használat során keletkezőktől.

Ezekből a példákból jól látható, hogy sokszor nem elég a szabályok és a leírtak maradéktalan betartása. A repülőmüszaki szakmában az alapos szakmai felkészültség mellett mindenkor szükség van az itt dolgozó szakemberek részéről arra a szemléletmódra, mely során minden egyes repülőgépet olyan gondossággal kell átvizsgálni, mintha azzal valamelyik közeli hozzátartozónk repülne.

Szöveg: Szabó Tamás okl. mk. százados

Fotó: Kaszab Tibor százados

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.