2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lion Effort 2012 - helyszíni beszámoló

JETfly  |  2012-03-30 10:26:24

A múlt héten sikeresen végrehajtott Légi Fölény (LF 12) 2012 rakéta és gépágyú lövészet után az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kijelölt állománya újabb kihívás elé néz.

A Gripent használó országok (GUG – Gripen User Group) szervezésében kerül végrehajtásra a Lion Effort 2012 (LE 12) gyakorlat Svédországban az F17-es Blekinge ezred szervezésében, akik  Ronneby-ben állomásoznak. Az előzetes tervezések 2010 decemberében kezdődtek, majd 2011 nyarán a főtervező konferencia és a novemberi végső, tervező konferencia után 2012.03.27-én megtörtént az áttelepülés. A költséghatékonyság jegyében az említett két gyakorlat részben összevonásra került. A LF gyakorlatról hazatelepülők 5 db Gripent (4db C és 1db D) Svédországban hagytak.A gyakorlaton résztvevő országok, Svédország, Csehország, Dél-Afrika, Thaiföld, és Magyarország. Ezen országok közös ismérve, hogy a SAAB által gyártott JAS-39-es Gripen repülőgépet használják.

JAS-39

Magyar részről 44  fő utazott a gyakorlatra, nem csak repülőgép vezetők és a technikát kiszolgáló müszaki állomány, logisztikus, feladat tervező, elektronikai harc tiszt, hanem az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományából 2 fő előretolt földi repülés irányító (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) és az MH LVIK képviseletében 2 fő vadászirányító (GCI – Ground Controll Intercept) is lehetőséget kap a gyakorlat alatt tudásának fejlesztésére. A ki és hazatelepüléshez An-26 típusú repülőgép került használatra.A Cseh fél részéről 3db Gripen (2db C, 1 db D) és 3 db L-159 Alca, valamint 56 fő vesz részt, az áttelepülésnél a C-295M CASA típusú repülőgépet használták.A Dél-Afrikai Légierő részvétele unikum, ritkán látható európai légtérben az ország felségjelével repülő gép. A történet hátterében az húzódik, hogy az év elején gyártották le légierejük számára az utolsó 4 db Gripent, ezeket visszatartva tudnak részt venni a gyakorlaton. A 44 fős kontingensük, melyből 9 fő pilóta (közülük az első és ez idáig egyetlen női Gripen pilóta), 3 fő navigátor valamint egyéb kiszolgálók civil járattal utaztak a gyakorlat helyszínére.

Lion Effort 2012

A Thai Királyi Légierő képviseletében 4 fő megfigyelő érkezik, a kiképzésükben még nem tartanak ott, hogy egy ilyen összetett gyakorlaton részt vegyenek.Természetesen a szervező Svéd fél részéről vesznek részt a legtöbben, körülbelül 170 fő. A 8-12 db JAS-39-es repülőgép, 1db C-130-as tanker, 1db ASC-890 típusú légtérellenőrző repülőgép, valamint előretolt földi irányítók, légvédelmi rakéta egységek és a kiszolgáláshoz szükséges logisztikai támogatók.A tervek szerint 6 repülési nap lesz. Az első kettőn magyar részről naponta 3 sorban 4 felszállás van tervezve, amelyeken szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatása, 2 a 2 elleni látótávolságon túli légiharc, 1 az 1 elleni látótávolságon belüli légiharc, valamint légvédelmi rakéta egységek elleni védekező manőverek begyakorlása mellett a légtér és a svéd indulási és érkezési eljárások begyakorlása is cél. A 3. naptól napi két hullámban 4 repülőgéppel kerülnek a COMAO feladatok végrehajtásra.

JAS-39 - Lion Effort 2012

A mai napon, 2012.03.29-én kezdődtek meg a repülési feladatok. A gyakorlat végrehajtásáról a későbbiekben is hírt adunk.

Ugrik Csaba alezredes  - MH 59.SzD RB Repülőmüveleti főnök

Galéria: Lion Effort 2012 - helyszíni beszámoló

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.