2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkányfészek skót időjárásban

JETfly  |  2005-06-15 13:08:49

A Dragon Nest gyakorlatot tavaly augusztusban rendezték meg először. A közös kiképzési repülésben akkor angol, svéd és magyar résztvevői voltak. Idén csak az angol és magyar vadászpilóták készültek a közös kiképzésekre, hogy csiszolják gyakorlati légiharc tudásukat.

Egy-egy közös kiképzési gyakorlat fontos eleme minden NATO vadászpilóta képzésének. Alapvetően egy hajózó saját bázisán, saját századtársai ellen saját vagy jól ismert repülőgépek ellen tanulja meg, sajátítja el a légiharc különféle elemeit. A legnagyobb fejlődést olyan körülmények között lehet elérni mikor nem ismert gép típus, ismeretlen harceljárás, külföldi pilóta ellen esetleg ismeretlen terület felett hajtanak végre repüléseket. Ilyen kiképzési gyakorlat volt a Dragon Nest 2005 is, június 1. és 10. között Kecskeméten. A gyakorlaton a Royal Air Force 111. vadászrepülő századának Tornado F3 típusú vadászrepülői és a Dongó század MiG-29-esei hajtották végre az előírt gyakorlatokat.

A gyakorlat először elméleti képzéssel kezdődött, majd június 6-án indultak meg a repülések melynek során elsőként a légterekkel és egymás repülőinek tudásával ismerkedtek a pilóták. Erre legjobb módszer az egy-egy elleni légiharc. Hamar kivillant a két típus közötti különbség. A közel légi harc feladatoknál a MiG-29-es fordulékonysága, jó manőverezhetősége verhetetlenné tette a magyar pilótákat. A távol légiharc feladatoknál, az AMRAAM rakéták és a Tornado messzebb látó radarja segítette győzelemre a vendégeket. A magyar hajózók egy –egy BVR bevetésen, így két dologra figyeltek. Megpróbálják megakadályozni, hogy befogja őket az ellenséges repülő radarja, ha befogta, különböző légimanőverek, taktikák segítségével zavarják meg, veszítessék el a befogást. Ha ez sikerült, akkor már csak közel légiharc távolságra kellett csalogatni az ellenséges madarat és már biztosítva volt a siker.

Az egy-egy elleni küzdelmek után lépésről lépésre nehezedtek, azaz nehezedtek volna a repülési feladatok. A tervek szerint a kettő-egy és a kettő-kettő elleni feladatok után COMAO feladatokat hajtottak volna végre, de ezek csak tervek maradtakA házigazdáknak a nagy kihívást a kettő-egy elleni légiharc jelentette. Itt egy MiG-29-esre támadott két Tornado. A feladat egyik nehézsége, hogy a vendég vadászgépeken a modern közel-légiharc rakéta az ASRAAM imitátora is fent volt, így ők könnyebb tudták volna legyőzni az egyedül repülő magyar vadászgépet. A bevetések utáni egyeztetésen kiderült nem volt olyan egyszerü a MiG-29 ellen küzdeni. Hiába volt jobb fegyverzet, jobb radar a NATO gyakorlatokon edződött házigazdák okoztak egy-két fejtőrést vendégeiknek.

A feladatok kiértékelését segítette az angolok rendszere. Egy sikeres repülés után minden mozzanatról, indított rakétáról, a gépek manővereiről pontos rajzot kaptak a résztvevők, így a debriefing, a repülés utáni értékelés is egyszerübbé vált. Némely bevetés során, annyira elkapta a harci szellem a pilótákat, hogy már a tapasztalt légiirányító sem tudta követni a történéseket. Az eseményeket röviden csak így kommentálta a papíron, FOX 3 mindenkitől- minden irányból.Az első három nap a Dragon Nest 2005 résztvevő az egy-egy elleni légiharctól eljutottak a kettő-kettő elleni légiharcig. Naponta két hullámban, ahárom nap alatt közel húsz bevetést hajtottak végre és már lelkiekben készültek a következő két nap kiemelt eseményeire. A tervek szerint csütörtökön vegyes kötelékben hajtottak volna végre csapásmérő feladatokat, pénteken pedig COMAO feladatra szálltak volna fel az angol Tornadok, a magyar Albatrosok és MiG-29-esek.

Az időjárás azonban áthúzta a résztvevők számításait. A szerdai repülési napon már többször megjegyezték a vendégek: Az idő olyan, mint otthon nálunk, Skóciában. Sajnos az idő csak romlott és sem csütörtökön sem pénteken nem szállhattak fel a gépek feladat teljesítésre, így most nem tudtuk meg, hogyan tud együtt müködni egy támadás során egy MiG-29 és egy Tornado illetve sikerül-e megvédeni a repülőbázist az angol támadás ellen. Reméljük és a szervezők is remélik, ezekre a kérdésekre hamarosan választ kapunk.

A gyakorlat hivatalos feladatai mellett fontos mozzanata volt egymás repülőtechnikáinak megismerése egy hátsó-üléses repülés során. Az angolok közül egy pilóta Albatrosszal egy pedig Kilián Nándor ezredes irányította MiG-29-essel ismerkedett a levegőben. Kelvin Truss őrnagy természetesen el volt ragadtatva a Fulcrum repülő tudásától és maximális élvezte. A meghívást az angolok viszonozták és elsőként, és most már tudjuk egyedüliként Peszeki Zoltán századost szíjazták be a Tornado F3 fegyveroperátor ülésébe. Repülése után elmesélte, hogy neki különösen izgalmas volt Tornadoval repülni, mivel annak idején a hazánkban rendszeresített varia-szárnyas vadászgéppel a MiG-23-sal repült. Az irányítása hasonló két gépnek, a szárny-nyilazást itt is manuális állítja be a pilóta, de a Tornado erősebb és gyorsabb. A MiG-29-hez hasonlítva érződik, hogy manőverezhetőségben jobb a Fulcrum. Egy-egy mürepülő elem végrehajtásánál, például orsó, jobban oda kellett figyelni a botkormány kimozdítására. A repülés érdekessége, hogy a gépet vezető Rich Hoskison őrnagy a hívónév választást felajánlotta Peszeki Zoltánnak, aki a legtermészetesebb módon közölte, hogy a felszálló Tornado F3 hívó neve: Titan 329, ami Zozo saját hívó neve.

A Dragon Nest 2005 gyakorlat befejeződött. Az időjárás miatt elmaradt gyakorlások ellenére eredményesnek mondható. A vendég angol pilóták gyakorlatot szereztek a MiG-29 elleni közel és távol légiharcban. Ez fontos elem, mert jelenleg a nem NATO tagországok légierőiben sok helyen előfordul a Fulcrum. Gyakorolták az egy-egy, kettő-egy és kettő-kettő elleni légi hadviselést.

A magyar pilóták újra léptek egyet. Gyakorolták, és némelyek most sajátították el a kettő- egy elleni légiharc fortélyait. A tíz nap fontos lépés volt a szeptemberben, Norvégiában megrendezésre kerülő NATO Air Meet 05 gyakorlaton való részvételhez. Angolul kommunikáltak, szerveztek briefinget és debriefinget tartottak, így már nem okozhat gondot a részvétel a nemzetközi gyakorlaton.

A Dragon Nest idei gyakorlatán talán a legnagyobb eredménye a baráti kapcsolatok kialakulása. Az angol század már a gyakorlat alatt meghívta magyar kollégáikat skóciai bázisukra, amit lehetőség szerint teljesítenek is. A tervek szerint a Dragon Nest gyakorlat tovább folytatódik, hogy egyre több tapasztalatot szerezhessenek a gyakorlatokon résztvevő vadászpilóták.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.