2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkány fészek Kecskeméten

JETfly  |  2004-09-08 09:32:17

A svéd, az angol és magyar légierő egy-egy csapata közös gyakorlaton vett részt Kecskeméten augusztus 22 és 31 között. Az angolok F3 Tornado-val, a svédek Gripennel, a házigazdák MiG-29-el és L-39 Albatrosszal repülték a különböző feladatokat. A Dragon Nest 04 hadgyakorlatról és a MiG-29-es vadászgép légiharc jellemzőiről (modern légiharc) a JETfly DVD és videofilmet készít, amelynek tervezett megjelenési ideje 2004. november vége. Részletek hamarosan a JETfly oldalain!

Egy-egy ilyen gyakorlat szervezése 1-1,5 évvel hamarabb kezdődik meg. Itt határozzák meg a résztvevő csapatokat, haditechnikát és a gyakorlat célját. A Dragon Nest 04 gyakorlat fő célja a különböző típusú repülőgépek sikeres együttmüködésének fejlesztése hadmüveleti körülmények között.

A résztvevő nemzetek még plusz feladatokat terveztek maguknak. A legizgalmasabb a svéd tábor volt. Egy teljes hadmüveleti egység települt Kecskemétre. Sátor városukból irányították a gépek kiszolgálását, a pilóták felkészítését a „ bevetésekre” és folyamatosan tartották a kapcsolatot az anyabázissal. A legérdekesebb talán egy telefon a svéd táborba a magyar szervező központból, amelynek útvonala a következő: magyar szervező központ- magyar telefonközpont-müholdas kapcsolat-svéd anyabázis- müholdas kapcsolat- svéd kitelepült egység. Ilyen egyszerü.

Az angolok célkitüzése rövid és egyszerü volt, a MiG-29-esek elleni légiharc gyakorlása.A vendéglátók vállalták természetesen a legtöbb feladatot. Legfontosabb program a NATO AIR MEET 2004 gyakorlatra való felkészülés volt. Emellett a hajózó állomány gyakorolta a NATO-ban alkalmazott harceljárásokat, a müszaki személyzet pedig kereszt-kiszolgálási feladatokat sajátított el és gyakorolt a Tornado F3 és a Gripen típusokon.

A gyakorlat érdemi része augusztus 23-án, hétfőn kezdődött. Délelőtt érkeztek meg a külföldi vadászgépek öt darab Tornado F3 és öt együléses JAS-39A és egy kétüléses JAS-39B. Az első gyakorlások már aznap megkezdődtek. Két MiG-29 vadászgép fedélzetén Szabó Zoltán százados és Ádám József őrnagy szállt fel két Gripen ellen, egyikben a svéd század parancsnoka, Fansson Magnus alezredes repült. A közel egy óra alatt egy-egy elleni manőverező légiharcot vívtak. A leszállás után tapasztalataikról faggattam a magyar hajózókat. Topi nem volt túlságosan elégedett. A szétválás után a Gripen szembefordulásáig tudta követni a svéd sárkányt. Utána már szinte észrevehetetlen volt az égen. Ebben a helyzetben még a „Sjel” sisakcélzó sem segített. Ádám Joe csak mosolygott az eseményeken. Ő tudta mire számíthat, tapasztalt Gripen vadász. Tudja mire kell figyelni, ha ellene küzd az ember. Beszélgetésünk után debriefing, a tapasztalatok megbeszélése. Topi nem felejtette le a tapasztaltakat, pár nap múlva már mosolyogva mesélte, ma nem sikerült eltünnie a svéd célnak.

Beszélgetésünket a Tornado-k dübörgő felszállása miatt kicsit megszakítjuk, de gondolataimban már kíváncsi vagyok, milyen eredményt nyújt most az orosz front vadász magyar kézben az angol gép ellen. Aki ismeri a Tornado közel légiharc tulajdonságát az már tippelhet az eredményre. Kíváncsi vagyok, hányan találták volna el az eredményt. Tornado F3-MiG-29  0:5. Természetesen ez az eredmény Máté Attila őrnagy-Gárdus Tibor alezredes páros tudásának is köszönhető.

Az első napok így telnek, folyamatosan nehezítve a feladatokat. Keddre, szerdára már 2 - 2 elleni harcok vannak tervezve. Ezen feladatokat csak részben tudták megoldani a résztvevők. Az ok, müszaki. Mindkét vendég nemzet gépei küszködtek technikai problémákkal, így hol egy Tornado, hol egy Gripen nem tudott felszállni a közös feladatra. Ezen tekintetben a magyar müszaki állomány jól vizsgázott. Magyar gép felszállása nem maradt el müszaki ok miatt, a kisebb problémákat gépcserével, javítással gyorsan orvosoltak. Így a megbízhatósági versenyt a MiG-29 nyerte. 

A három nap alatt teljesített DACT ( Dissimilar Air Combat Training- különböző típusú repülőgépekkel történő légiharc-kiképzés) feladatok felkészülést jelentett a következő napok nagy feladataira. Két nap alatt négy COMAO ( Composite Air Operations-tömeges légicsapások) feladat repülését tervezték. A gyakorlat vezetői terveznek az időjárás pedig eldönti, hogyan telik a két nap. A csütörtökre érkezett front az összes tervet keresztül húzta. Péntek délelőtt a gyakorlat légtere már repülésre alkalmas volt, így nem akadályozta meg semmi, hogy a négy darab JAS-39 megtámadja a Tornadok-ból, MiG-29-esekből, L-39 Albatrosokból és egy An-26 szállítógépből álló köteléket. Délután szerepcsere. Most a Fulcrumok a támadók. A gyakorlat érdekessége, hogy a kétüléses Gripen hátsó ülésén Kilián Nándor ezredes, ezredparancsnok figyelhette, mit lát a svéd pilóta a feladat alatt. A monokróm kijelzőn pillanatok alatt megjelennek a támadó gépek jelei. A radar a fedélzeti komputer segítségével azonosítja a repülőgép típusát, a felszerelt fegyverzetet. Az adatok alapján már látható a MiG-29 fegyverzetének ható távolsága. Innen már csak két dologra figyel a negyedik generációs pilóta. Ne repüljön a kiszámított, kivetített hatósugárba és minél hamarabb célozza be az ellenséges gépet.

A Dragon Nest 04 gyakorlat sikeresen záródott mind három fél megelégedésével. A gyakorlat nagy eredménye, hogy az együttmüködésnek nincs vége. Mindkét külföldi csapattal további közös programokat tervez a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.