2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkány fészek Kecskeméten

JETfly  |  2004-09-08 09:32:17

A svéd, az angol és magyar légierő egy-egy csapata közös gyakorlaton vett részt Kecskeméten augusztus 22 és 31 között. Az angolok F3 Tornado-val, a svédek Gripennel, a házigazdák MiG-29-el és L-39 Albatrosszal repülték a különböző feladatokat. A Dragon Nest 04 hadgyakorlatról és a MiG-29-es vadászgép légiharc jellemzőiről (modern légiharc) a JETfly DVD és videofilmet készít, amelynek tervezett megjelenési ideje 2004. november vége. Részletek hamarosan a JETfly oldalain!

Egy-egy ilyen gyakorlat szervezése 1-1,5 évvel hamarabb kezdődik meg. Itt határozzák meg a résztvevő csapatokat, haditechnikát és a gyakorlat célját. A Dragon Nest 04 gyakorlat fő célja a különböző típusú repülőgépek sikeres együttmüködésének fejlesztése hadmüveleti körülmények között.

A résztvevő nemzetek még plusz feladatokat terveztek maguknak. A legizgalmasabb a svéd tábor volt. Egy teljes hadmüveleti egység települt Kecskemétre. Sátor városukból irányították a gépek kiszolgálását, a pilóták felkészítését a „ bevetésekre” és folyamatosan tartották a kapcsolatot az anyabázissal. A legérdekesebb talán egy telefon a svéd táborba a magyar szervező központból, amelynek útvonala a következő: magyar szervező központ- magyar telefonközpont-müholdas kapcsolat-svéd anyabázis- müholdas kapcsolat- svéd kitelepült egység. Ilyen egyszerü.

Az angolok célkitüzése rövid és egyszerü volt, a MiG-29-esek elleni légiharc gyakorlása.A vendéglátók vállalták természetesen a legtöbb feladatot. Legfontosabb program a NATO AIR MEET 2004 gyakorlatra való felkészülés volt. Emellett a hajózó állomány gyakorolta a NATO-ban alkalmazott harceljárásokat, a müszaki személyzet pedig kereszt-kiszolgálási feladatokat sajátított el és gyakorolt a Tornado F3 és a Gripen típusokon.

A gyakorlat érdemi része augusztus 23-án, hétfőn kezdődött. Délelőtt érkeztek meg a külföldi vadászgépek öt darab Tornado F3 és öt együléses JAS-39A és egy kétüléses JAS-39B. Az első gyakorlások már aznap megkezdődtek. Két MiG-29 vadászgép fedélzetén Szabó Zoltán százados és Ádám József őrnagy szállt fel két Gripen ellen, egyikben a svéd század parancsnoka, Fansson Magnus alezredes repült. A közel egy óra alatt egy-egy elleni manőverező légiharcot vívtak. A leszállás után tapasztalataikról faggattam a magyar hajózókat. Topi nem volt túlságosan elégedett. A szétválás után a Gripen szembefordulásáig tudta követni a svéd sárkányt. Utána már szinte észrevehetetlen volt az égen. Ebben a helyzetben még a „Sjel” sisakcélzó sem segített. Ádám Joe csak mosolygott az eseményeken. Ő tudta mire számíthat, tapasztalt Gripen vadász. Tudja mire kell figyelni, ha ellene küzd az ember. Beszélgetésünk után debriefing, a tapasztalatok megbeszélése. Topi nem felejtette le a tapasztaltakat, pár nap múlva már mosolyogva mesélte, ma nem sikerült eltünnie a svéd célnak.

Beszélgetésünket a Tornado-k dübörgő felszállása miatt kicsit megszakítjuk, de gondolataimban már kíváncsi vagyok, milyen eredményt nyújt most az orosz front vadász magyar kézben az angol gép ellen. Aki ismeri a Tornado közel légiharc tulajdonságát az már tippelhet az eredményre. Kíváncsi vagyok, hányan találták volna el az eredményt. Tornado F3-MiG-29  0:5. Természetesen ez az eredmény Máté Attila őrnagy-Gárdus Tibor alezredes páros tudásának is köszönhető.

Az első napok így telnek, folyamatosan nehezítve a feladatokat. Keddre, szerdára már 2 - 2 elleni harcok vannak tervezve. Ezen feladatokat csak részben tudták megoldani a résztvevők. Az ok, müszaki. Mindkét vendég nemzet gépei küszködtek technikai problémákkal, így hol egy Tornado, hol egy Gripen nem tudott felszállni a közös feladatra. Ezen tekintetben a magyar müszaki állomány jól vizsgázott. Magyar gép felszállása nem maradt el müszaki ok miatt, a kisebb problémákat gépcserével, javítással gyorsan orvosoltak. Így a megbízhatósági versenyt a MiG-29 nyerte. 

A három nap alatt teljesített DACT ( Dissimilar Air Combat Training- különböző típusú repülőgépekkel történő légiharc-kiképzés) feladatok felkészülést jelentett a következő napok nagy feladataira. Két nap alatt négy COMAO ( Composite Air Operations-tömeges légicsapások) feladat repülését tervezték. A gyakorlat vezetői terveznek az időjárás pedig eldönti, hogyan telik a két nap. A csütörtökre érkezett front az összes tervet keresztül húzta. Péntek délelőtt a gyakorlat légtere már repülésre alkalmas volt, így nem akadályozta meg semmi, hogy a négy darab JAS-39 megtámadja a Tornadok-ból, MiG-29-esekből, L-39 Albatrosokból és egy An-26 szállítógépből álló köteléket. Délután szerepcsere. Most a Fulcrumok a támadók. A gyakorlat érdekessége, hogy a kétüléses Gripen hátsó ülésén Kilián Nándor ezredes, ezredparancsnok figyelhette, mit lát a svéd pilóta a feladat alatt. A monokróm kijelzőn pillanatok alatt megjelennek a támadó gépek jelei. A radar a fedélzeti komputer segítségével azonosítja a repülőgép típusát, a felszerelt fegyverzetet. Az adatok alapján már látható a MiG-29 fegyverzetének ható távolsága. Innen már csak két dologra figyel a negyedik generációs pilóta. Ne repüljön a kiszámított, kivetített hatósugárba és minél hamarabb célozza be az ellenséges gépet.

A Dragon Nest 04 gyakorlat sikeresen záródott mind három fél megelégedésével. A gyakorlat nagy eredménye, hogy az együttmüködésnek nincs vége. Mindkét külföldi csapattal további közös programokat tervez a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

Az Afgán Légierő a napokban újabb A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépeket vett át. Az Egyesült Államok légierejének információi szerint, 2017. március 20-án 4 darab Super Tucano landolt a kabuli nemzetközi repülőtéren.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.