2017. 08. 17. csütörtök
Jácint
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiállta a próbát az easyJet vulkáni hamudetektora az Etnánál

JETfly  |  2011-12-29 09:00:00

Két héten át sikerrel tesztelték a szicíliai Etna vulkánnál azt a vulkáni hamudetektort, amelyet az easyJet a Nicarnica Aviationnel közösen fejlesztett ki. Így akár már a nyáron forgalomba kerülhet az AVOID  technológia (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, azaz vulkáni eredetű lebegőtárgy-azonosító és észlelő), amellyel egy esetleges vulkánkitörés esetén elkerülhető lesz a forgalmi fennakadás a légtérben.

Egy évvel azután, hogy az izlandi vulkáni hamufelhő (az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése) öt napra megbénította Európa légterét, az easyJet elsőként tett lépést arra, hogy továbbfejlessze a hamudetektor technológiát. A fejlesztés eredményeként most két héten keresztül Európa legaktívabb vulkánja, a szicíliai Etna felett tesztelték az AVOID-ot: minél nagyobb területen, különböző magasságban, távolságban és időjárási feltételek között mérték a hamu koncentrációját a levegőben. „A kísérletek bizonyították, hogy az AVOID megbízhatóan deríti fel a vulkán által kibocsátott hamufelhőt, így a pilóták biztonságosan navigálhatták a gépet” – mondta Dr. Fred Prata, a Nicarnia Aviation tudósa.

Vulkanológusok azt jósolják, hogy a következő kitörés az izlandi Katla vulkánnál várható, ami számításaik szerint akár tízszer nagyobb lehet az Eyjafjallajökull vagy a Grimsvötn kitörésénél. Az AVOID-on dolgozó szakemberek ezért is sürgetik a technológia mielőbbi forgalomba helyezését. „Biztos technológia hiányában az elmúlt két évben több ezer járatot kellett törölni a vulkáni hamufelhő miatt. Az új technológiával azonban pontosan fel lehetne mérni nemcsak a hamufelhő szétáramlását, hanem a koncentrációját is” – hangsúlyozta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke.

Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak. E képek alapján a pilóták kb. 1500 és 15000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.

A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz hasonló elven müködik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejü adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésü területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.

A projekt következő lépéseként az easyJet megállapodott az Airbus-szal az AVOID közös teszteléséről, továbbá folyamatban van az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél (EASA) a technológia hitelesítése. Az légitársaság arra törekszik, hogy már 2012 nyarán felhelyezhesse gépeire a technológiát, ezzel minimalizálva a jövőbeni, vulkánkitörés okozta járatkimaradásokat.

Az AVOID technológiáról érdekes videókat talál az alábbi oldalon:http://www.digitalnewsagency.com/stories/5457-easyjet-trial-ash-cloud-detector

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-17 13:08:28
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-03 10:04:38
A BAE Systems legfrissebb beszámolójából kiderül, hogy 2017 első hat hónapjában 10 db Eurofighter Typhoon gördült le a gyártósorról, a miértekre választ is adott a brit repülőgépgyártó vállalat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.
2017. 08. 15., 14:09
Minden tömegessé fajuló új rémhírre lehet érthetően és meggyőzően válaszolni, aztán csak reméli az ember, hogy a válaszok utat találnak a fejekbe.
2017. 08. 14., 12:03
Kecskemét 2007. A kétnapos airshow sokak számára 3-4 naposra bővült, mivel egyre többen fedezték fel, hogy nemcsak a repülőnapon, hanem azt megelőzően, az érkezési napokon is remek fotókat lehet készíteni.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.