2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világpremier: a Lufthansa elsőként alkalmaz bioüzemanyagot kereskedelmi repülőgépen

JETfly  |  2010-11-30 10:46:43

A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Wolfgang Mayrhuber, Peter Hinze államtitkár és kormányzati légügyi megbízott és Dr. Prof. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Űrutazási Központ (DLR) igazgatótanácsának elnöke egy közös sajtótájékoztatón bejelentették a Lufthansa tervezett bioüzemanyag projektjét, amelyet a német kormányzat támogatásával létrejött, a fenntartható légiközlekedést támogató program keretén belül hajtanak végre.

2011 áprilisában a Lufthansa egy hat hónapos kísérleti programot indít egy Hamburg-Frankfurt-Hamburg útvonalon menetrend szerint közlekedő Airbus A321-es géppel. Az engedélyezési folyamat lezárulásától függően a gép egyik hajtómüve a kerozin és a bioüzemanyag 50-50%-os keverékével üzemel majd. A projekt elsődleges célja megvizsgálni a bioüzemanyag hatását a hajtómü karbantartására és élettartamára. „A hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnányi CO2 kibocsátást takarít meg” - mondta Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezetője a mai sajtókonferencián Berlinben. “A Lufthansa lesz a világ első légitársasága, amely hosszabb távon vizsgálja a bioüzemanyag hatását és alkalmazhatóságát. Ez egy újabb lépés a Lufthansa évek óta következetesen és sikeresen folytatott fenntartható stratégiájában” – mondta Mayrhuber.

“A szövetségi kormányzat repülési kutatási programjával (LUFO) a német légiközlekedési vállalatokat támogatja erőfeszítéseikben, amely során megoldják a technológiai kihívásokat és egy biztonságos és fenntartható légiközlekedést alakítanak ki. Ezzel a német repülési iparág nemzetközileg is versenyképes keretfeltételekhez jut” – mondta Peter Hintze, a Német Gazdasági és Technológiai Minisztérium államtitkára.  

„A LUFO program támogatására biztosított összeg 77%-a közvetve, vagy közvetlenül a környezet megóvását és a fenntartható fejlődést szolgálja. Csak egy, a klasszikus tudományágak felett átívelő, integrált szemléletü kutatás biztosít esélyt arra, hogy a 2020-ra kitüzött klímavédelmi célokat a német légiközlekedési vállalatok versenyképességének megőrzése mellett elérjük” – tette hozzá az államtitkár.

A “burnFAIR“ névre keresztelt projekt sikeres példája annak, hogy lehet integrált kísérleti eszközökkel elérni a klímavédelmi célokat. A projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezde-ményezés része, amely a repülőgépek jövőjét vizsgálja, így a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtómüveket és repülőgép-koncepciókat, továbbá más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesz. A német kormány összesen 5 millió euróval támogatja a “FAIR” kezdeményezést, amelyből 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.

A különböző körülmények között és eltérő terheléssel üzemelő járat szennyeződésmintáinak, illetve a kipufogógázok értékeinek segítségével nem csupán a kompatibilitás terén jutunk értékes adatsorokhoz, hanem az alternatív üzemanyag hajtómüre gyakorolt hatását is elemezzük. Elsősorban azt várjuk, hogy jelentősen kevesebb korom képződik majd” – mondta Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Ürutazási Központ vezetője a sajtótájékoztatón.

A Lufthansa jelenleg előkészíti a teszt gyakorlati keretfeltételeit. Önmagában a bioüzemanyag megfelelő mennyiségben történő beszerzése és logisztikája sem kis feladat. A kísérletben résztvevő repülőgépet például csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A projekt Lufthansának 6,6 millió eurójába kerül. “Tisztában vagyunk vele, hogy a bioüzemanyag egy kényes téma, óvatosan kell eljárnunk. Látjuk az esélyeit ennek a hajtóanyagnak és komoly figyelmet szentelünk a bioüzemanyag előállításához felhasznált anyagokról szóló vitáknak. Ugyanakkor elsősorban a napi üzemeltetés területén szeretnénk tapasztalatot gyüjteni az alkalmazásról. Úttörő munkát végzünk, hiszen jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban” – jegyezte meg Wolfgang Mayrhuber. “Az általunk használt üzemanyag fenntartható. Egyetlen fát sem vágunk ki az esőerdőkben csak azért, hogy a Lufthansának legyen bioüzemanyaga. A bioüzemanyag gyártásánál ügyelünk arra, hogy olyan beszállítótól kapjuk, aki igazolni tudja gyártási folyamatainak és a felhasznált anyagoknak a fenntarthatóságát” – tette hozzá.

A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyag kizárólag biomasszából nyert folyadékon alapul (BTL). Az üzemanyag gyártója egy finn üzemanyaggyártó és marketing cég, a Neste Oil. A vállalatnak évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban és már hosszú ideje együttmüködik a Lufthansával.  Az általa gyártott bioüzemanyag hivatalos jóváhagyásának kibocsátása 2011 márciusában várható.

A bioüzemanyag használata csak egy része a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő stratégia négy elemének. A kitüzött környezeti célok csak további intézkedésekkel érhetők el, így a folyamatos flotta-megújítással, a müködés területén szükséges intézkedésekkel, mint például a hatékonyabb hajtómümosás, illetve infrastrukturális fejlesztésekkel. Az ezeket a területeket célzó egyéb kísérletek már folyamatban vannak. A Lufthansa például 1991 óta 30%-kal növelte üzemanyag-felhasználási hatékonyságát, így 100 utaskilométerre már csak 4,3 liter kerozint használ a légitársaság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.