2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világpremier: a Lufthansa elsőként alkalmaz bioüzemanyagot kereskedelmi repülőgépen

JETfly  |  2010-11-30 10:46:43

A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Wolfgang Mayrhuber, Peter Hinze államtitkár és kormányzati légügyi megbízott és Dr. Prof. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Űrutazási Központ (DLR) igazgatótanácsának elnöke egy közös sajtótájékoztatón bejelentették a Lufthansa tervezett bioüzemanyag projektjét, amelyet a német kormányzat támogatásával létrejött, a fenntartható légiközlekedést támogató program keretén belül hajtanak végre.

2011 áprilisában a Lufthansa egy hat hónapos kísérleti programot indít egy Hamburg-Frankfurt-Hamburg útvonalon menetrend szerint közlekedő Airbus A321-es géppel. Az engedélyezési folyamat lezárulásától függően a gép egyik hajtómüve a kerozin és a bioüzemanyag 50-50%-os keverékével üzemel majd. A projekt elsődleges célja megvizsgálni a bioüzemanyag hatását a hajtómü karbantartására és élettartamára. „A hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnányi CO2 kibocsátást takarít meg” - mondta Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezetője a mai sajtókonferencián Berlinben. “A Lufthansa lesz a világ első légitársasága, amely hosszabb távon vizsgálja a bioüzemanyag hatását és alkalmazhatóságát. Ez egy újabb lépés a Lufthansa évek óta következetesen és sikeresen folytatott fenntartható stratégiájában” – mondta Mayrhuber.

“A szövetségi kormányzat repülési kutatási programjával (LUFO) a német légiközlekedési vállalatokat támogatja erőfeszítéseikben, amely során megoldják a technológiai kihívásokat és egy biztonságos és fenntartható légiközlekedést alakítanak ki. Ezzel a német repülési iparág nemzetközileg is versenyképes keretfeltételekhez jut” – mondta Peter Hintze, a Német Gazdasági és Technológiai Minisztérium államtitkára.  

„A LUFO program támogatására biztosított összeg 77%-a közvetve, vagy közvetlenül a környezet megóvását és a fenntartható fejlődést szolgálja. Csak egy, a klasszikus tudományágak felett átívelő, integrált szemléletü kutatás biztosít esélyt arra, hogy a 2020-ra kitüzött klímavédelmi célokat a német légiközlekedési vállalatok versenyképességének megőrzése mellett elérjük” – tette hozzá az államtitkár.

A “burnFAIR“ névre keresztelt projekt sikeres példája annak, hogy lehet integrált kísérleti eszközökkel elérni a klímavédelmi célokat. A projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezde-ményezés része, amely a repülőgépek jövőjét vizsgálja, így a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtómüveket és repülőgép-koncepciókat, továbbá más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesz. A német kormány összesen 5 millió euróval támogatja a “FAIR” kezdeményezést, amelyből 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.

A különböző körülmények között és eltérő terheléssel üzemelő járat szennyeződésmintáinak, illetve a kipufogógázok értékeinek segítségével nem csupán a kompatibilitás terén jutunk értékes adatsorokhoz, hanem az alternatív üzemanyag hajtómüre gyakorolt hatását is elemezzük. Elsősorban azt várjuk, hogy jelentősen kevesebb korom képződik majd” – mondta Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Ürutazási Központ vezetője a sajtótájékoztatón.

A Lufthansa jelenleg előkészíti a teszt gyakorlati keretfeltételeit. Önmagában a bioüzemanyag megfelelő mennyiségben történő beszerzése és logisztikája sem kis feladat. A kísérletben résztvevő repülőgépet például csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A projekt Lufthansának 6,6 millió eurójába kerül. “Tisztában vagyunk vele, hogy a bioüzemanyag egy kényes téma, óvatosan kell eljárnunk. Látjuk az esélyeit ennek a hajtóanyagnak és komoly figyelmet szentelünk a bioüzemanyag előállításához felhasznált anyagokról szóló vitáknak. Ugyanakkor elsősorban a napi üzemeltetés területén szeretnénk tapasztalatot gyüjteni az alkalmazásról. Úttörő munkát végzünk, hiszen jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban” – jegyezte meg Wolfgang Mayrhuber. “Az általunk használt üzemanyag fenntartható. Egyetlen fát sem vágunk ki az esőerdőkben csak azért, hogy a Lufthansának legyen bioüzemanyaga. A bioüzemanyag gyártásánál ügyelünk arra, hogy olyan beszállítótól kapjuk, aki igazolni tudja gyártási folyamatainak és a felhasznált anyagoknak a fenntarthatóságát” – tette hozzá.

A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyag kizárólag biomasszából nyert folyadékon alapul (BTL). Az üzemanyag gyártója egy finn üzemanyaggyártó és marketing cég, a Neste Oil. A vállalatnak évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban és már hosszú ideje együttmüködik a Lufthansával.  Az általa gyártott bioüzemanyag hivatalos jóváhagyásának kibocsátása 2011 márciusában várható.

A bioüzemanyag használata csak egy része a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő stratégia négy elemének. A kitüzött környezeti célok csak további intézkedésekkel érhetők el, így a folyamatos flotta-megújítással, a müködés területén szükséges intézkedésekkel, mint például a hatékonyabb hajtómümosás, illetve infrastrukturális fejlesztésekkel. Az ezeket a területeket célzó egyéb kísérletek már folyamatban vannak. A Lufthansa például 1991 óta 30%-kal növelte üzemanyag-felhasználási hatékonyságát, így 100 utaskilométerre már csak 4,3 liter kerozint használ a légitársaság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.