2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világpremier: a Lufthansa elsőként alkalmaz bioüzemanyagot kereskedelmi repülőgépen

JETfly  |  2010-11-30 10:46:43

A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Wolfgang Mayrhuber, Peter Hinze államtitkár és kormányzati légügyi megbízott és Dr. Prof. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Űrutazási Központ (DLR) igazgatótanácsának elnöke egy közös sajtótájékoztatón bejelentették a Lufthansa tervezett bioüzemanyag projektjét, amelyet a német kormányzat támogatásával létrejött, a fenntartható légiközlekedést támogató program keretén belül hajtanak végre.

2011 áprilisában a Lufthansa egy hat hónapos kísérleti programot indít egy Hamburg-Frankfurt-Hamburg útvonalon menetrend szerint közlekedő Airbus A321-es géppel. Az engedélyezési folyamat lezárulásától függően a gép egyik hajtómüve a kerozin és a bioüzemanyag 50-50%-os keverékével üzemel majd. A projekt elsődleges célja megvizsgálni a bioüzemanyag hatását a hajtómü karbantartására és élettartamára. „A hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnányi CO2 kibocsátást takarít meg” - mondta Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezetője a mai sajtókonferencián Berlinben. “A Lufthansa lesz a világ első légitársasága, amely hosszabb távon vizsgálja a bioüzemanyag hatását és alkalmazhatóságát. Ez egy újabb lépés a Lufthansa évek óta következetesen és sikeresen folytatott fenntartható stratégiájában” – mondta Mayrhuber.

“A szövetségi kormányzat repülési kutatási programjával (LUFO) a német légiközlekedési vállalatokat támogatja erőfeszítéseikben, amely során megoldják a technológiai kihívásokat és egy biztonságos és fenntartható légiközlekedést alakítanak ki. Ezzel a német repülési iparág nemzetközileg is versenyképes keretfeltételekhez jut” – mondta Peter Hintze, a Német Gazdasági és Technológiai Minisztérium államtitkára.  

„A LUFO program támogatására biztosított összeg 77%-a közvetve, vagy közvetlenül a környezet megóvását és a fenntartható fejlődést szolgálja. Csak egy, a klasszikus tudományágak felett átívelő, integrált szemléletü kutatás biztosít esélyt arra, hogy a 2020-ra kitüzött klímavédelmi célokat a német légiközlekedési vállalatok versenyképességének megőrzése mellett elérjük” – tette hozzá az államtitkár.

A “burnFAIR“ névre keresztelt projekt sikeres példája annak, hogy lehet integrált kísérleti eszközökkel elérni a klímavédelmi célokat. A projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezde-ményezés része, amely a repülőgépek jövőjét vizsgálja, így a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtómüveket és repülőgép-koncepciókat, továbbá más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesz. A német kormány összesen 5 millió euróval támogatja a “FAIR” kezdeményezést, amelyből 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.

A különböző körülmények között és eltérő terheléssel üzemelő járat szennyeződésmintáinak, illetve a kipufogógázok értékeinek segítségével nem csupán a kompatibilitás terén jutunk értékes adatsorokhoz, hanem az alternatív üzemanyag hajtómüre gyakorolt hatását is elemezzük. Elsősorban azt várjuk, hogy jelentősen kevesebb korom képződik majd” – mondta Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Ürutazási Központ vezetője a sajtótájékoztatón.

A Lufthansa jelenleg előkészíti a teszt gyakorlati keretfeltételeit. Önmagában a bioüzemanyag megfelelő mennyiségben történő beszerzése és logisztikája sem kis feladat. A kísérletben résztvevő repülőgépet például csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A projekt Lufthansának 6,6 millió eurójába kerül. “Tisztában vagyunk vele, hogy a bioüzemanyag egy kényes téma, óvatosan kell eljárnunk. Látjuk az esélyeit ennek a hajtóanyagnak és komoly figyelmet szentelünk a bioüzemanyag előállításához felhasznált anyagokról szóló vitáknak. Ugyanakkor elsősorban a napi üzemeltetés területén szeretnénk tapasztalatot gyüjteni az alkalmazásról. Úttörő munkát végzünk, hiszen jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban” – jegyezte meg Wolfgang Mayrhuber. “Az általunk használt üzemanyag fenntartható. Egyetlen fát sem vágunk ki az esőerdőkben csak azért, hogy a Lufthansának legyen bioüzemanyaga. A bioüzemanyag gyártásánál ügyelünk arra, hogy olyan beszállítótól kapjuk, aki igazolni tudja gyártási folyamatainak és a felhasznált anyagoknak a fenntarthatóságát” – tette hozzá.

A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyag kizárólag biomasszából nyert folyadékon alapul (BTL). Az üzemanyag gyártója egy finn üzemanyaggyártó és marketing cég, a Neste Oil. A vállalatnak évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban és már hosszú ideje együttmüködik a Lufthansával.  Az általa gyártott bioüzemanyag hivatalos jóváhagyásának kibocsátása 2011 márciusában várható.

A bioüzemanyag használata csak egy része a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő stratégia négy elemének. A kitüzött környezeti célok csak további intézkedésekkel érhetők el, így a folyamatos flotta-megújítással, a müködés területén szükséges intézkedésekkel, mint például a hatékonyabb hajtómümosás, illetve infrastrukturális fejlesztésekkel. Az ezeket a területeket célzó egyéb kísérletek már folyamatban vannak. A Lufthansa például 1991 óta 30%-kal növelte üzemanyag-felhasználási hatékonyságát, így 100 utaskilométerre már csak 4,3 liter kerozint használ a légitársaság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
2017-02-03 09:53:37
Az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Northrop T-38 Talonok leváltására kiírt kiképző-repülőgép tenderén korábban több komoly cég is jelezte indulási szándékát, de az elmúlt napokban közülük többen is kiszálltak a programból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.