2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az év légitársasága: a JAL

JETfly  |  2002-12-30 14:14:00

A repülési szakma rangos folyóirata, az Air Transport World (ATW) indoklása szerint a JAL sikeres megújulási programjával érdemelte ki az elismerést. A tavaly félszázadik jubileumát ünneplô légitársaság legnagyobb erénye, hogy szakított a konzervatív irányítási módszerekkel. Újrafogalmazott vállalati filozófiájával és üzleti stratégiájával pedig a nemzetközi piac meghatározó szereplôjévé lépett elô.

A JAL sikertörténete 1998-ban kezdödött, amikor új vezérigazgató került a vállalat élére, aki elödétöl nyomasztó örökséget vett át: 1,3 milliárd dolláros hiányt és egy légi baleseteiröl, illetve késéseiröl elhíresült légitársaságot. Isao Kaneko tehát a JAL talpraállítását kapta feladatául. A nyugati vezetési módszerekben jártas, elismert szakember elöször is megfogalmazta a vállalat új filozófiáját: tartsd mindenkor szem elött a cég érdekeit, közölj azonnal minden rossz hírt, vállald minden cselekedetedért a felelösséget, s végül ne versenyezz, ha nem származik belöle elönyöd! Ami a gazdálkodást illeti, a vezérigazgató szigorú takarékosságot hirdetett meg, beleértve a létszám, valamint az üzemeltetési és a fenntartási költségek drasztikus csökkentését. A stratégiai elképzelések között pedig a gazdaságtalan gépek cseréje, az agresszív üzletpolitika és a piaci terjeszkedés szerepelt. S mindezt el is fogadtatta a felsö vezetéssel és a szakszervezetekkel, meggyözve öket arról, hogy ez az egyetlen kiút a válságból.

A drákói intézkedések pozitív hatása már az elsö év végén megmutatkozott. A személyzeti költségek terén 48 százalékos megtakarítást sikerült elérniük, a fajlagos üzemeltetési költség is 38 százalékkal csökkent, s a vállalat gazdálkodása nyereségessé vált. Mivel a biztonsági statisztika és a menetrendszerüség is látványosan javult, a JAL visszanyerte korábbi elismertségét. Ennek ellenére mind a vezetök, mind a földi, a légi, valamint a müszaki személyzet számára kötelezövé tették a továbbképzésnek nevezett „agymosáson” való részvételt. Mégpedig azért, hogy beléjük sulykolják a vállalat stratégiai célkitüzéseit.

Az MD-11-eseket rövidesen kivonják a forgalombólAz immár 51 éves múltra visszatekintö légitársaság alapításánál annak idején a Northwest Orient Airlines bábáskodott. Az amerikaiak 1947-ben indították elsö járatukat Tokióba, ahol hamarosan kiépítették ázsiai forgalmi központjukat. Az 1951. augusztus 1-jén 100 millió jenes (277 ezer dolláros) alaptökével bejegyzett magántársaság, a Japan Air Lines bérelt az amerikaiaktól – személyzettel együtt – öt kétmotoros Martin 202-est. A nyitójárat október 25-én Tokióból Oszakába repült, de még aznap útra kelt egy-egy gép Sapporóba, illetve Fukuoka érintésével Oszakába is. A JAL egy éven belül megteremtette saját müszaki háttérbázisát, és megkezdödött a japán hajózók kiképzése. 1952-ben már vissza is adták a kölcsöngépeket, s helyettük tíz DC–4-est vásároltak. Az állam 1953-ban 50 százalékos részesedést szerzett a légitársaságban (ekkor nevét is Japan Airlinesra változtatták), s ez végül jótékony hatással volt a cég növekedésére. Még ugyanabban az évben beszereztek egy DC–6-ost, majd egy DC–6B-t. 1954. február 2-án indult az elsö interkontinentális járat, mégpedig San Franciscóba. A társaság ekkor látványos terjeszkedésbe kezdett. Elöször megalapozták ázsiai vonalhálózatukat (Hongkong, Bangkok, Szingapúr) és irodákat nyitottak világszerte.

a JAS A300-600R típusú gépeS amikor hosszú távú repülésre alkalmas DC– 7C-ket szereztek be, felvették Los Angelest és Seattle-t is a menetrendjükbe.

A JAL elsö sugárhajtású gépe, egy DC–8-32-es 1960. július 22-én érkezett meg Tokióba. Ezzel a vállalat belépett a jetkorszakba, s felgyorsult az élete. Hamarosan járatok indultak az Északi-sark fölött repülve Európába: Londonba, Párizsba és Koppenhágába. 1962-ben újabb típust, egy Convair 880-ast állítottak forgalomba, amely Délkelet-Ázsián keresztül a Közel-Keletre és Európába járt. Söt, 1967-ben a Tokió–Honolulu–San Francisco–New York–Európa–Közel-Kelet–Tokió útvonalon még Föld körüli járatot is indítottak.

A társaság történetében az 1970-es év több szempontból is mérföldkövet jelentett. Ekkor létesült ugyanis az elsö rendszeres Moszkva és Tokió közötti légi összeköttetés. Az Aeroflot Tu–114-essel repülte az üzemközösségben fenntartott járatot, ennek fejében megengedték a japánoknak, hogy európai járataik a jóval rövidebb transzszibériai útvonalat használják. Ugyanabban az évben állt forgalomba a B 747-es is, ami hosszú távra meghatározta a JAL jövöjét. A gép Észak-Amerikába és Európába repült, ám kérésükre a gyár kifejlesztett egy rövid hatótávolságú, belföldön használható, 516 üléses SR-változatot is. A közepes hatósugarú ázsiai vonalakon 1976-ban álltak forgalomba a modern DC–10-40-esek. Az évtized végén a JAL már nemzetközi viszonylatban is rangos társaságnak számított. Flottája 62 gépet (43 B 747-est és 19 DC–10-est) számlált, s a társaság több mint 15 millió utast szállított.

A teljes cikk az AERO magazin 2002/12 számának 18-19. oldalán olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.