2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az év légitársasága: a JAL

JETfly  |  2002-12-30 14:14:00

A repülési szakma rangos folyóirata, az Air Transport World (ATW) indoklása szerint a JAL sikeres megújulási programjával érdemelte ki az elismerést. A tavaly félszázadik jubileumát ünneplô légitársaság legnagyobb erénye, hogy szakított a konzervatív irányítási módszerekkel. Újrafogalmazott vállalati filozófiájával és üzleti stratégiájával pedig a nemzetközi piac meghatározó szereplôjévé lépett elô.

A JAL sikertörténete 1998-ban kezdödött, amikor új vezérigazgató került a vállalat élére, aki elödétöl nyomasztó örökséget vett át: 1,3 milliárd dolláros hiányt és egy légi baleseteiröl, illetve késéseiröl elhíresült légitársaságot. Isao Kaneko tehát a JAL talpraállítását kapta feladatául. A nyugati vezetési módszerekben jártas, elismert szakember elöször is megfogalmazta a vállalat új filozófiáját: tartsd mindenkor szem elött a cég érdekeit, közölj azonnal minden rossz hírt, vállald minden cselekedetedért a felelösséget, s végül ne versenyezz, ha nem származik belöle elönyöd! Ami a gazdálkodást illeti, a vezérigazgató szigorú takarékosságot hirdetett meg, beleértve a létszám, valamint az üzemeltetési és a fenntartási költségek drasztikus csökkentését. A stratégiai elképzelések között pedig a gazdaságtalan gépek cseréje, az agresszív üzletpolitika és a piaci terjeszkedés szerepelt. S mindezt el is fogadtatta a felsö vezetéssel és a szakszervezetekkel, meggyözve öket arról, hogy ez az egyetlen kiút a válságból.

A drákói intézkedések pozitív hatása már az elsö év végén megmutatkozott. A személyzeti költségek terén 48 százalékos megtakarítást sikerült elérniük, a fajlagos üzemeltetési költség is 38 százalékkal csökkent, s a vállalat gazdálkodása nyereségessé vált. Mivel a biztonsági statisztika és a menetrendszerüség is látványosan javult, a JAL visszanyerte korábbi elismertségét. Ennek ellenére mind a vezetök, mind a földi, a légi, valamint a müszaki személyzet számára kötelezövé tették a továbbképzésnek nevezett „agymosáson” való részvételt. Mégpedig azért, hogy beléjük sulykolják a vállalat stratégiai célkitüzéseit.

Az MD-11-eseket rövidesen kivonják a forgalombólAz immár 51 éves múltra visszatekintö légitársaság alapításánál annak idején a Northwest Orient Airlines bábáskodott. Az amerikaiak 1947-ben indították elsö járatukat Tokióba, ahol hamarosan kiépítették ázsiai forgalmi központjukat. Az 1951. augusztus 1-jén 100 millió jenes (277 ezer dolláros) alaptökével bejegyzett magántársaság, a Japan Air Lines bérelt az amerikaiaktól – személyzettel együtt – öt kétmotoros Martin 202-est. A nyitójárat október 25-én Tokióból Oszakába repült, de még aznap útra kelt egy-egy gép Sapporóba, illetve Fukuoka érintésével Oszakába is. A JAL egy éven belül megteremtette saját müszaki háttérbázisát, és megkezdödött a japán hajózók kiképzése. 1952-ben már vissza is adták a kölcsöngépeket, s helyettük tíz DC–4-est vásároltak. Az állam 1953-ban 50 százalékos részesedést szerzett a légitársaságban (ekkor nevét is Japan Airlinesra változtatták), s ez végül jótékony hatással volt a cég növekedésére. Még ugyanabban az évben beszereztek egy DC–6-ost, majd egy DC–6B-t. 1954. február 2-án indult az elsö interkontinentális járat, mégpedig San Franciscóba. A társaság ekkor látványos terjeszkedésbe kezdett. Elöször megalapozták ázsiai vonalhálózatukat (Hongkong, Bangkok, Szingapúr) és irodákat nyitottak világszerte.

a JAS A300-600R típusú gépeS amikor hosszú távú repülésre alkalmas DC– 7C-ket szereztek be, felvették Los Angelest és Seattle-t is a menetrendjükbe.

A JAL elsö sugárhajtású gépe, egy DC–8-32-es 1960. július 22-én érkezett meg Tokióba. Ezzel a vállalat belépett a jetkorszakba, s felgyorsult az élete. Hamarosan járatok indultak az Északi-sark fölött repülve Európába: Londonba, Párizsba és Koppenhágába. 1962-ben újabb típust, egy Convair 880-ast állítottak forgalomba, amely Délkelet-Ázsián keresztül a Közel-Keletre és Európába járt. Söt, 1967-ben a Tokió–Honolulu–San Francisco–New York–Európa–Közel-Kelet–Tokió útvonalon még Föld körüli járatot is indítottak.

A társaság történetében az 1970-es év több szempontból is mérföldkövet jelentett. Ekkor létesült ugyanis az elsö rendszeres Moszkva és Tokió közötti légi összeköttetés. Az Aeroflot Tu–114-essel repülte az üzemközösségben fenntartott járatot, ennek fejében megengedték a japánoknak, hogy európai járataik a jóval rövidebb transzszibériai útvonalat használják. Ugyanabban az évben állt forgalomba a B 747-es is, ami hosszú távra meghatározta a JAL jövöjét. A gép Észak-Amerikába és Európába repült, ám kérésükre a gyár kifejlesztett egy rövid hatótávolságú, belföldön használható, 516 üléses SR-változatot is. A közepes hatósugarú ázsiai vonalakon 1976-ban álltak forgalomba a modern DC–10-40-esek. Az évtized végén a JAL már nemzetközi viszonylatban is rangos társaságnak számított. Flottája 62 gépet (43 B 747-est és 19 DC–10-est) számlált, s a társaság több mint 15 millió utast szállított.

A teljes cikk az AERO magazin 2002/12 számának 18-19. oldalán olvasható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
2017-02-03 09:53:37
Az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Northrop T-38 Talonok leváltására kiírt kiképző-repülőgép tenderén korábban több komoly cég is jelezte indulási szándékát, de az elmúlt napokban közülük többen is kiszálltak a programból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.