2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: Ft   : Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A polgári repülésben is hódít a retro irányzat

JETfly  |  2008-10-20 19:17:00

A polgári légitársaságok körében – szerte a világban – újra reneszánszát éli az eredeti festésmintákhoz való visszatérés igénye. Ennek megfelelőn, számos repülő társaságnál, több repülőgépet is a régi jellegzetes retro színekben üzemeltetnek. Sőt, például a 85 éves Finnairnél még a személyzet tagjai is az 1950-es éveket idéző egyenruhákat viselik. Ez a múltidézés egyébként jó alkalom arra, hogy felhívják a közvélemény figyelmét a régóta létező, nagy múltú légitársaságokra. A világgazdasági válság idején ez utóbbi igen fontossá vált, hiszen az utasok és a befektetők is jobban bíznak a hosszú ideje létező cégekben…

A holland KLM után, a Finnair a világ egyik legrégebb óta müködő légitársasága, amely az idén ünnepelte fennállásának 85. évfordulóját. Ebből az alkalomból az eredeti mintáknak megfelelően átfestettek egy Airbus A319-es utasszállító repülőgépet. Ezzel a „retro madárral” július végén kezdték meg az első repüléseket. A korhüség kedvéért, a személyzet tagjai ekkor természetesen a régi, az 1950-es éveket idéző uniformist viselték. Az ezüstszínü gép oldalán, melyet egyszerüen csak „Silver Bird” -nek hívnak, jellegzetes kék csíkok vannak felfestve, valamint jól olvashatóan a Finnish Airlines felirat. Ezen kívül egy másik jubileumot is ünnepeltek egyidőben, hiszen a Helsinki-Amsterdam útvonalon éppen 60 éve indították el az első menetrendszerü járatokat.

Szintén patinás légitársaságnak számít az Iberia Airlines, melyet 1927-ben alapítottak és Madridban van a székhelye. Napjainkban már Európa negyedik legnagyobb légiközlekedési vállalata, mely ráadásul 1999-ben csatlakozott az Oneworld légiszövetséghez is. Az Iberia 2007-ben ünnepelte fennállásának 80. évfordulóját. A flotta egyik repülőgépe – az EC-KKS lajstromjelü Airbus A319-111 – mely rövid- és közép-hatótávolságon müködik, az „Iberia Retrojet” elnevezést viseli.

A kölni székhelyü, frankfurti bázisú Deutsche Lufthansa AG. a legnagyobb német, illetőleg a világ egyik legjelentősebb légitársasága. A mai vállalkozást 1953-ban, Kölnben alapították, majd 1955-től kezdte meg a rendszeres légi közlekedést. (A Lufthansa eredetijét ugyan 1926-ban hozták létre, de nem jogutódja az 1945-ben megszüntetett légitársaságnak.) A németek a 2005-ös 50. jubileum alkalmából mutatták be először a retro-színü D-AIRX lajstromjelü Airbus A321-131 típusú gépet. Ebből az alkalomból, 2005. április 1-jén, a müncheni légi kikötő 2-es termináljában, üzletemberek és politikusok, valamint a Lufthansa alkalmazottainak részvételével egy nagy hangárpartit rendeztek. A spotterek ekkor kaphatták lencsevégre a jól ismert külsőt viselő repülőgépet.

A hollandiai Amsterdamban, a Schiphol Airport bázisról müködő Martinair szintén 50 éves jubileumot ünnepelt az idei esztendőben. Az 1958-ban Martins Air Charter (MAC) néven alapított vállalkozás múltja előtt – a PH-MCL oldalszámú – Boeing 767-310ER géppel kívánnak tisztelegni, illetőleg az emberek figyelmét ráirányítani. Hollandiában is fontosnak tartják a repülő elődökre való emlékezés eme formáját.

A szomszédos Austrian Airlines légitársaságot 1957-ben, Österreichische Luftverkehrs AG. névvel alapították. Székhelye Bécsben, bázisrepülőtere Schwechatban van. Az osztrák repüléssel kapcsolatban feltétlenül meg kell említenünk, hogy a világ első rendszeres légiposta járatát 1918. április 1-jén Bécs és Kijev között ők indították. A szolgálatot a Monarchia hadserege tartotta fenn, és elsősorban küldeményeket, alkalmanként még utasokat is szállítottak. A retro-láz Ausztriát is elérte, ahol az OE-LBP lajstromjelü Airbus A320-214 gép kapott régi festésmintát. Az Austrian Airlines flottájához egyébként 6 darab hasonló típusú utasszállító repülőgép tartozik.

A Scandinavian Airlines System (SAS) egy nemzetközi légitársaság Dániában, Svédországban, valamint a SAS Braathens révén Norvégiában, továbbá a skandináv országok vezető vállalkozása. Központja Stockholmban található. Három bázisrepülőtere van: Stockholm-Arlanda, Koppenhága és Osló (Gardermoen). A retro repülőgépfestés természetesen a skandináv államokat sem hagyta hidegen, így náluk az OY-KBO Airbus A319-132-es viseli a SAS régi színeit.

1930-ban még American Airways névvel alapították meg az American Airlines Inc.-t. A világ legnagyobb utasszállító flottájával rendelkező amerikai légitársaság főhadiszállása a Texas-i Fort Worth-ban van. A 655 darab gép – 2008. májusi adatok szerint – összesen a világ 260 városába szállított utasokat. Az American Airlines egyébként az egyik alapító tagja is a Oneworld-nek. Természetesen a nagy vállalkozás szintén lépést tart retro téren is. Éppen ezért náluk az N951AA lajstromjelü Boeing 737-823 gépet „öltöztették fel”, melyet elsősorban rövid- és közepes-távolságokon használnak.

Hasonló a helyzet az Amerikai Egyesült Államok 5. legnagyobb légitársaságával is. Az 1939-ben még All American Aviation névvel alapított vállalkozás mára már US Airways Inc. néven müködik. Központja az arizonai Tempe-ben van. Náluk az N828AW lajstromjelü Airbus A319-132 gépet festették át. Az US Airways-nél az Airbus 319-es szériából jelenleg 93 darabot használnak, valamint további 9 példány van rendelés alatt. Az amerikai retrojet-tel 124 utast szállítanak, elsősorban Észak-Amerikába, illetőleg a Karib térségbe.

Az Alaska Airlines, melyet 1932-ben McGee Airways néven alapítottak, főhadiszállása a washingtoni, Seattle közelében lévő Sea Tac-ban van. A flotta gépei – elsősorban az USA, kanadai és mexikói célokkal – összesen 92 városba szállítják az utasokat. Az Alaska Airlines 75. születésnapjára az N569AS lajstromjelü, Boeing 737-890 gép kapott eredeti retro-festést. A vállalat ezekből a Boeingekből 40 darabot üzemeltet egyszerre, valamint 21 darabra van további érvényes rendelésük.

Végül, de nem utolsó sorban, említést érdemel még az a magyar kezdeményezés is, amelynek során felújítottak, és újra repülőképessé tettek egy Liszumov Li-2 Teve típusú utasszállító gépet. A Hajdú „Fedő” Károly által létrehozott Goldtimer Alapítvány – annak idején – azzal a céllal alakult, hogy régi repülőgépeket tegyenek müködőképessé. A vállalkozás egyik nagy eredménye az volt, amikor sikerült a Li-2-est ismét feltámasztani. A HA-LIX lajstromszámú veterán gépet a MALÉV egykori színére festették, és Kármán Tódor nevét viseli. A magyar származású Kármán egyébként éppen az eredeti amerikai típus (Douglas DC-3) kialakításához szükséges számításokat végezte el. A magyar Li-2-őt legutóbb éppen Kecskeméten, a jubileumi repülőnapon láthatta az érdeklődő közönség.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.