2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére

Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére
JETfly  |  2022. 04. 12., 12:27
Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére

Az Egyesült Államok légierejének (USAF) 2023-as tervezett költségvetését nemrég küldték meg a Kongresszusnak és ez fontos változásokat hoz a repülőgép-flottát illetően is. Az USAF terve az, hogy több F-15EX vadászgépet állít hadrendbe, miközben deaktiválja az F-22 Raptor flotta egy részét.

A meglévő F-22-es flottából várhatóan 33 darab Block 20-as, kiképzésre használt változat lesz kivonva, ezeknek nincs harcképességük, összesen három Block 20-as maradna aktív. Az USAF egyébként azt tervezi, hogy 10 éven belül teljesen kivonja a Raptort a rendszerből. A jövőre kivonandó Raptorok helyett 24 darab F-15EX érkezhet, ezzel a lépéssel is felgyorsítva az elöregedett F-15C-k 2026-ra tervezett nyugdíjazását.

Ami az F-35-öst illeti, 2022-hez képest csökkenés volt tapasztalható, amikor is 48 darab gépet rendeltek meg. A következő pénzügyi évben 33 repülőgépre lesz csupán igény - a döntést azzal indokolták, hogy a Lightning II nem érte el a kitűzött célokat. Ehelyett az USAF inkább a 4,5 generációs F-15EX-be fektet be többet az NGAD program felgyorsítása mellett, amiből egy új, 6. generációs vadászgép születik majd.

Az USAF a vadászgépeken kívül 21 darab A-10-es csatarepülőgépet, 15 darab E-3 Sentry-t, 8 darab E-8-ast, 12 darab C-130H-t, 13 darab KC-135-öst és még nem közölt számú T-1-es kiképzőgépet is ki kíván vonni az aktív szolgálatból. A támogatásban részesülő programok között szerepel a B-21 Raider lopakodó bombázó (1,7 milliárd dolláros extra befektetéssel), valamint 15 darab KC-46A, 116 HH-60W helikopter és öt MH-139 beszerzése is.

Milyen sors vár a nyugdíjazandó Raptor példányokra?

A 2023-as nyugdíjazási tervekkel a Tyndall Légibázis F-22-esei búcsúznának, véget vetve ezzel a több mint három éve felfüggesztett, Virginiába költöztetési terveknek. A Raptorok a közeli, floridai Eglin Légibázisról települtek át ide, miután 2018 októberében egy hurrikán elpusztította Tyndallt.

Mint ahogy azt fentebb említettük, a legrégebbi F-22-esek közül 33-at akarnak leszerelni, a felszabaduló forrásokat a „Next-Generation Air Dominance” program keretében a legkorszerűbb harci repülőgép-konstrukciók kutatására fordítanák. Ha a Kongresszus jóváhagyja a tervezetet, három kivételével az összes Block 20 Raptort az arizonai Tucson állambeli Davis-Monthan Légibázis repülőgép-temetőjébe küldenék, a teljes flottát pedig ezáltal 186-ról 153 darabosra csökkentenék.

Az ok prózai: túl drága a lopakodó repülőgépeket a szokásos kiképzőrepülő státuszukról korszerűsíteni, hogy alkalmasak legyenek harci bevetésekre – mondta James Peccia vezérőrnagy, a légierő költségvetési titkárhelyettese. Ez a beruházás nyolc év alatt 1,8 milliárd dollárba kerülne, amit a légierő véleménye szerint jobb, ha az újabb F-22-esek korszerűsített érzékelőkkel való frissítésére és az F-35A Lightning II fejlesztésére költik.

„Teljes harcértékű repülőgépeket fogunk használni kiképzésre, amikkel éles bevetéseket is végrehajthatunk” – tette hozzá Peccia. „Valójában minden dollárt olyan okosan használunk fel, amennyire csak lehet, ezért megpróbáljuk modernizálni ezt a portfóliót.”

A légierő megmaradt F-22-eseit újraosztanák: a virginiai Langley-Eustis Légibázis, a Hickam Légibázis (Hawaii), az Elmendorf-Richardson Légibázis (Alaszka) és az Eglin Légibázis osztozna a Raptorokon. A Raptor flotta további csökkentésére várhatóan nem kerül sor a jövőben, így a végleges kivonásig továbbra is első számú levegő-levegő harci platformként számítanak rá.

Az Eglin Légibázis volt a házigazdája a 325. vadászrepülő ezrednek, mióta a Michael hurrikán elpusztította korábbi otthonukat a Tyndall Légibázison a floridai Panhandle-ben. Az ezredhez tartozik a légierő egyetlen F-22-es kiképző egysége, a 43. vadászrepülőszázad. Az 5-ös kategóriájú vihar után a katonai vezetés megígérte, hogy újjáépíti a Tyndallt, mint a „jövő bázisát”. Lépéseket is tettek az F-22 kiképzőközpont Langley-Eustis Légibázisra való áthelyezésére, de az ötlet a környezetvédelmi ellenőrzések során megbukott.

Különös aggodalomra adnak okot azok az esetek is, amikor az F-22 futóművek nem működnek megfelelően, vagy leszálláskor „berogynak”. Az F-22-esek átfogó ellenőrzése során (az Eglin Légibázison állomásozó Raptorok plusz a többi állomáshelyen települő gépek 10 %-a) kiderült, hogy a teljes F-22-es flotta minden ötödik repülőgépén nem megfelelően szerelték fel a futóművet.

Az elmúlt év során ellenőrzések kombinációját hajtották végre a flottán, hogy segítsenek meghatározni a kiváltó okot, felmérni a flotta állapotát, értékelni a rendszer teljesítményét, és megelőzni a jövőbeni eseményeket. Az adatok elemzése kimutatta, hogy az orrfutómű szerkezeti egységei idővel változhatnak, és ennek eredményeként frissítették a műszaki adatokat, hogy tisztázzák a karbantartási műveleteket követő eljárásokat.

Az Air Force Safety Center összefoglalója szerint a Raptor flotta 26 A osztályú és 36 B osztályú balesetet szenvedett el 2011 és 2021 között. Ez körülbelül nyolc A osztályú és 11 B osztályú balesetet jelent minden 100 000 repült órára. Az A osztályú események legalább 2 millió dollárba kerülnek, megsemmisült repülőgéppel járnak, halált vagy maradandó és teljes rokkantságot okoznak. A B osztályú balesetek azok, amelyek 500 000 és 2 millió dollár közötti összegbe kerülnek, maradandó, részleges rokkantsághoz vezetnek, vagy legalább három ember fekvőbeteg-kórházi kezelését okozzák.

Forrás: https://www.airforcetimes.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 11., 14:35
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024. 02. 29., 12:19
Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 18., 11:23
„Nyitott Égbolt” tanfolyamot tartott az MH 47. Bázisrepülőtéren a horvát székhelyű Zágrábi Biztonsági Együttműködési Központ március elején.
2024. 03. 11., 16:45
A hét minden napján, illetve a hónap minden hetében kiképzési repüléseket hajtanak végre a kecskeméti repülőbázison. A cél, hogy a JAS 39 repülőgépvezetői állomány minden tagját eljuttassák a „combat ready” szintre.
2024. 03. 08., 11:24
„Farkas Bertalan vadászpilóta, űrkutató, űrhajós az első magyar, aki az űrben járt – de nem az utolsó, hiszen a HUNOR Magyar Űrhajós Programnak köszönhetően hamarosan újra járhat magyar az űrben” – írta közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky honvédelmi miniszter.
2024. 03. 08., 10:15
Nemzetközi Professional Pilot képzés a Stipendium Hungaricum program keretében Debrecenben A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt.

  Legfrissebbek most

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.