2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Jak-152-es lesz az orosz pilóták alap kiképzőgépe

JETfly  |  2016-01-15 14:23:47

Az Orosz Légierőben a közelmúltban bekövetkezett változások szükségessé tették egy új, a modern kor kihívásainak jobban megfelelő alap kiképzőgép rendszerbe állítását.

Az alap sugárhajtású kiképzésre már 2010 óta rendelkezésre áll a Jak-130-as, a légierő pilótái ezen a típuson kezdik meg a kiképzésüket a végleges harci típusra kerülésük előtt. A Jak-130-as kiválóan teljesített nem csak az Orosz Légierőnél, de külföldön is.

Az Orosz Légierő parancsnokságán azonban döntés született arról, hogy a kezdeti kiképzésnél és a pilóták kiválogatásánál célszerűbb egy egyszerűbb, könnyebben elsajátítható típus alkalmazása. Ez megszokott békeidős gyakorlat, mikor is a leendő pilóták (és nem csak a katonai, de a civil is) az első lépéseket az égbolt meghódításához egy könnyen kezelhető, jóindulatú iskolagépen teszik meg.

Az Orosz Védelmi Minisztérium által 2014 tavaszán kiírt pályázat nyertese a Jak-152-es lett: a nyílt pályázat egy olyan repülőgép megépítésére hívta be a jelentkezőket, amellyel a kezdő pilóták kiképzése a cél. Ennek a pályázatnak volt a neve a „Légierő Madárkája”. A Jak-152-est az „Irkut” vállalattal együttműködő Jakovlev tervezőiroda fejlesztette, a nyertes projekt a kiképző gépen kívül magában foglalja a szimulátort, a kiképzéshez használt segédanyagokat, tantermi felszereléseket és az objektív kontroll anyagokat is.

A tervek szerint a leendő pilóták a Jak-152-esen fogják elsajátítani a repülés alapjain kívül a műrepülést, a navigációs gyakorlatokat és a kötelékrepülés alapjait is. A „Madárka” alkalmas a műszerrepülés oktatására, akár függöny alatt, akár tényleges bonyolult időjárási viszonyok között útvonalon, műszeres leszállásnál, valamint a bonyolult helyzetek és különleges esetek gyakorlása során is. A szimulátor nagymértékben növeli a kiképzés hatékonyságát.

Rengeteg előnyös tulajdonsága van a Jak-152-esnek: nem igényli a hangárban tárolást, rövid és akár a füves fel-leszállópálya is elég neki, minden időjárási viszonyok között, bármely napszakban repülhető, a dízelmotor pedig olcsón üzemeltethető bárhol és megelégszik a nagy gépeknél használt kerozinnal. A fedélzeti műszerek kiváló lehetőséget nyújtanak a legmodernebb avionikai berendezések kezelésének elsajátítására.

Jak-152



A Jak-152-es megfelel a legszigorúbb repülésbiztonsági elvárásoknak. Kiválóan alkalmas a dugóhúzó, illetve a repülés bonyolult helyzeteiből történő kivétel gyakorlására. A repülőgép vészelhagyását a „Zvezda” által gyártott KSZAP-152-es berendezés könnyíti meg. A személyzet biztonságos gépelhagyása garantált 10 méternél nagyobb magasságokon, 70 és 400 km/h közötti sebességeken.

Az üzemeltetést nagyban könnyíti az ún. blokk-rendszer, illetve az állapot szerinti karbantartás. Ezeknek köszönhető, hogy az alapkiképzés összköltsége jelentősen lecsökkenthető. A két kiképző repülőgép – a dugattyús Jak-152 és a sugárhajtású Jak-130 – együttes alkalmazása jelentősen leegyszerűsíti a kiképzést: a dugattyús alap kiképzőgép kialakítása, műszerezettsége nagyban megegyezik a sugárhajtású „nagytestvérével”, így a kiképzendő pilóták lényegesen hamarabb és jóval nagyobb hatásfokkal képezhetők át a végleges harci típus előtt.

Az Irkutszki Repülőgépgyárban négy darab Jak-152-es gyártása van folyamatban kísérleti célokra: két géppel az éles gyakorló repüléseket végzik, egy a földi statikai vizsgálatokra kell, a negyedik pedig az üzemeltetési kísérletek célját szolgálja. Az állami berepülések után megkezdődhet a gépek sorozatgyártása.

Technikai adatok

A Jak-152-es egymotoros, alsó szárnyas klasszikus aerodinamikai elrendezésű, behúzható futóműves repülőgép. Vízszintes repülésben a maximális sebessége 500 km/h, csúcsmagassága 4 000 m, nekifutási úthossza 300 méter, max. repülési távolsága 1 500 km. Élettartama 10 000 repült óra, 30 év ill. 30 000 leszállás – amelyiket hamarabb eléri. A repülőgépvezetők egymás mögött ülnek a nem hermetizált, ám fűtött kabinban. A maximális túlterhelés +9 és -7 g.

Az Orosz Köztársaság 150 darab repülőgép vásárlását tervezi, a gépeket 2020-ig kell leszállítani a gyárnak. Szakértők szerint a tényleges igény 250-300 darabra nőhet, illetve ehhez jön még a DOSZAAF 100 darabos igénye is. A külföldi megrendelések is növelik ezt a számot – már most élénk érdeklődés tapasztalható a FÁK-országok illetve Fehéroroszország részéről. A Jak-152 polgári célokra történő felhasználása is tervbe van véve.

Forrás: uacrussia.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.