2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyre problémásabb az FGFA projekt India számára

JETfly  |  2014-09-02 10:27:51

Indiai források szerint az ország illetékesei egyre nagyobb fenntartásokkal kezelik az oroszokkal közös FGFA projekt lassú haladását. Ennek egyik fő oka a nyár elején kigyulladt PAK FA prototípus, amely az incidens időpontjában éppen az indiaiaknak tartott bemutató repülést Zsukovszkijban. A probléma okait és megoldásait azóta sem ismertették az indiai féllel, mint ahogy számos más felmerülő műszaki kérdés megoldását sem. A hírek szerint Újdelhiben kifejezetten nem örülnek annak a ténynek, hogy bár elvileg egyenrangú felek a fejlesztésben, az oroszok nem szívesen osztják meg velük a PAK-FA-val kapcsolatos technológiai részleteket, melyek az indiai gép alapját jelentik a jövőben.

Az indiai pénzre viszont nagy szüksége van a projektnek, egyes források szerint eddig mintegy 295 millió dollárral szálltak be a fejlesztés első szakaszába. Ezért cserébe természetesen minél jobban szerették volna figyelemmel követni a részleteket, végül az oroszok némileg engedtek a nyomásnak, és beleegyeztek egy demonstrációs célú repülés végrehajtásába, amely számukra igen szerencsétlenül végződött, ráadásul az ázsiai ország szakemberei még csak a gép közelébe sem mehettek.

Az indiaiak egyelőre úgy érzik, hogy egy megoldatlan problémahalmazon kívül gyakorlatilag semmijük nincs a repülőgéppel kapcsolatban, így érthető az aggodalmuk. Kérdések merültek fel bennük a karbantartással, a hajtómüvel, a lopakodó képességgel, a fegyverrendszerrel illetve repülésbiztonsággal kapcsolatban, melyekre többnyire nem kaptak válaszokat, ők viszont addig nem is szeretnének tovább lépni a programban.

PAK FA

A hajtómü esetében is, az indiaiak jelezték, hogy nem elégedettek a Szu-30-as hajtómüvének továbbfejlesztett változatával, ami a PAK FA-ba került, Oroszország válaszában a módosítást többlet összegekért cserébe vállalta.

Arról, hogy idegen ország tesztpilótái repülhessenek a géppel, az oroszok egyelőre hallani sem akarnak, ráadásul Indiát fejlesztőpartnerből finanszírozó partnerré minősítették vissza, akik így állítólag a 10,5 milliárd dolláros projekt 50%-os költségviselése ellenében a munkából 13%-os részesedést kaphatnak. Így az állami kézben lévő Hindustan Aeronautics Limited futómü abroncsok, az alap navigációs berendezések, a radarhütés, a lézeres célmegjelölő berendezés és a head-up display (HUD) gyártásában müködhet közre, a hazai gyártású alkatrészek száma pedig minimális lesz, a többséget ők is külföldről szerezhetik be.

A megoldatlan kérdésekkel és a többletköltségekkel egyelőre nem látni, hogy mikor is lehet Indiának ötödik generációs vadászrepülőgépe, azonban úgy tünik, hogy erre a következő évtizedig mindenképpen várniuk kell.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.