2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyre problémásabb az FGFA projekt India számára

JETfly  |  2014-09-02 10:27:51

Indiai források szerint az ország illetékesei egyre nagyobb fenntartásokkal kezelik az oroszokkal közös FGFA projekt lassú haladását. Ennek egyik fő oka a nyár elején kigyulladt PAK FA prototípus, amely az incidens időpontjában éppen az indiaiaknak tartott bemutató repülést Zsukovszkijban. A probléma okait és megoldásait azóta sem ismertették az indiai féllel, mint ahogy számos más felmerülő műszaki kérdés megoldását sem. A hírek szerint Újdelhiben kifejezetten nem örülnek annak a ténynek, hogy bár elvileg egyenrangú felek a fejlesztésben, az oroszok nem szívesen osztják meg velük a PAK-FA-val kapcsolatos technológiai részleteket, melyek az indiai gép alapját jelentik a jövőben.

Az indiai pénzre viszont nagy szüksége van a projektnek, egyes források szerint eddig mintegy 295 millió dollárral szálltak be a fejlesztés első szakaszába. Ezért cserébe természetesen minél jobban szerették volna figyelemmel követni a részleteket, végül az oroszok némileg engedtek a nyomásnak, és beleegyeztek egy demonstrációs célú repülés végrehajtásába, amely számukra igen szerencsétlenül végződött, ráadásul az ázsiai ország szakemberei még csak a gép közelébe sem mehettek.

Az indiaiak egyelőre úgy érzik, hogy egy megoldatlan problémahalmazon kívül gyakorlatilag semmijük nincs a repülőgéppel kapcsolatban, így érthető az aggodalmuk. Kérdések merültek fel bennük a karbantartással, a hajtómüvel, a lopakodó képességgel, a fegyverrendszerrel illetve repülésbiztonsággal kapcsolatban, melyekre többnyire nem kaptak válaszokat, ők viszont addig nem is szeretnének tovább lépni a programban.

PAK FA

A hajtómü esetében is, az indiaiak jelezték, hogy nem elégedettek a Szu-30-as hajtómüvének továbbfejlesztett változatával, ami a PAK FA-ba került, Oroszország válaszában a módosítást többlet összegekért cserébe vállalta.

Arról, hogy idegen ország tesztpilótái repülhessenek a géppel, az oroszok egyelőre hallani sem akarnak, ráadásul Indiát fejlesztőpartnerből finanszírozó partnerré minősítették vissza, akik így állítólag a 10,5 milliárd dolláros projekt 50%-os költségviselése ellenében a munkából 13%-os részesedést kaphatnak. Így az állami kézben lévő Hindustan Aeronautics Limited futómü abroncsok, az alap navigációs berendezések, a radarhütés, a lézeres célmegjelölő berendezés és a head-up display (HUD) gyártásában müködhet közre, a hazai gyártású alkatrészek száma pedig minimális lesz, a többséget ők is külföldről szerezhetik be.

A megoldatlan kérdésekkel és a többletköltségekkel egyelőre nem látni, hogy mikor is lehet Indiának ötödik generációs vadászrepülőgépe, azonban úgy tünik, hogy erre a következő évtizedig mindenképpen várniuk kell.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.