2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép nélkül a Szerb Hadsereg?

JETfly  |  2014-06-10 10:53:01

Az idei árvizek kapcsán Szerbiában kételyek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a fegyveres erők képesek-e ellátni azt a feladatot, hogy segítsenek a természeti katasztrófák esetén a lakosságnak, azonban a harci eszközök állapotát felmérve az a kérdés is felmerülhet, hogy egyáltalán az ország védelmére képesek-e?

A szerb sajtó a közelmúltban közölte, hogy a hadsereg jelenleg nem rendelkezik repülőképes repülőgéppel, ezt egyes, a légierőhöz közel álló források is megerősítették. A légtér védelméért felelős MiG-21 és MiG-29-es típusok számára egyelőre nincs akkumulátor, ezek beszerzése pedig egyrészt forráshiány, másrészt a bürokratikus rendszer akadályai miatt csúszik.

A probléma azonban nem csak ez, általánosan hiány van a repülőgépek, illetve ezek alkatrészei, üzemanyag, sőt még kiképzett személyzet terén is. Papíron ez nem látható, ugyanis két repülőbrigád állomásozik Batajnicán, Kraljevoban illetve Nisben, sokféle típussal, melyek közül azonban jelenleg csak a Gazelle helikopterek repülnek.

Szerb MiG-29 (Fotó: Krasimir Grozev)

A vadászgépek múlt hónapban szálltak fel utoljára, azonban előtte sem volt sokkal jobb a helyzet, Batajnicán összesen három MiG-21-es (két harci és egy kétüléses) és három MiG-29-es volt üzemképes, melyekkel a Szerb Légierő képességei csak az alapokat tudta teljesíteni, most azonban azt sem, ugyanis a második világháború óta talán első alkalommal nincsenek vadászgépek készültségi szolgálatban. A MiG-21-esek nagy része a naptári üzemidő lejárta miatt nem repül, két példány kapott üzemidő hosszabbítást, melyek közül az egyiké a napokban jár le, így a gép a földre kényszerül.

Az Orao-k körülbelül fél éve nem repülnek, miután tavaly novemberben az egyik példány lezuhant. A baleset és a megmaradt gépállomány kivizsgálása még nem fejeződött be, addig az Orao-k nem emelkedhetnek a levegőbe. Ennek ellenére nemrég egy kétüléses példánnyal végeztek repüléseket, azonban ez nem a repülőegység állományába tartozott, hanem többéves földön állás után végeztek rajta felújítást, most pedig a berepülésére került sor.

Szerb J-22 Orao (Fotó: Srðan Popoviæ)

A G-4 Supergaleb típus bejelentett modernizációja évek óta csúszik, pedig ez elengedhetetlen lenne, hogy 2020 után is képesek legyenek a pilóták modern típusokra történő felkészítésére. Az alap kiképzőgép jelenleg még mindig az Utva-75, melyek azonban már a végét húzzák, lassan kivonásra kell, hogy kerüljenek. A Lasta 95 lehet a váltótípus, azonban ez a program is késésben van, a gép konstrukciós átalakításokra vár, amelyeket még nem végeztek el, azonban a 2012 szeptemberében lezuhant Goran Savic őrnagy életét megmenthették volna, ha már akkor is azzal a kialakítással repült volna a típus.

Nem sokkal jobb a helyzet a szállítógépeknél sem. A légierő két üzemképes An-26-ossal rendelkezik, melyek közül az egyik üzemideje idén, a másiké jövőre jár le, nagyjavításukra pedig a költségvetés nem biztosít forrást, ezért a jövőjük bizonytalan.

A helikoptereket igen intenzíven használták az árvízi segédkezésben, azonban a néhány rendelkezésre álló példány nem mondható fiatalnak. A két Mi-17-es átlagéletkora 24 év, míg a hat Mi-8-asé pedig 34.

Forrás: inserbia.info

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.