2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép nélkül a Szerb Hadsereg?

JETfly  |  2014-06-10 10:53:01

Az idei árvizek kapcsán Szerbiában kételyek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a fegyveres erők képesek-e ellátni azt a feladatot, hogy segítsenek a természeti katasztrófák esetén a lakosságnak, azonban a harci eszközök állapotát felmérve az a kérdés is felmerülhet, hogy egyáltalán az ország védelmére képesek-e?

A szerb sajtó a közelmúltban közölte, hogy a hadsereg jelenleg nem rendelkezik repülőképes repülőgéppel, ezt egyes, a légierőhöz közel álló források is megerősítették. A légtér védelméért felelős MiG-21 és MiG-29-es típusok számára egyelőre nincs akkumulátor, ezek beszerzése pedig egyrészt forráshiány, másrészt a bürokratikus rendszer akadályai miatt csúszik.

A probléma azonban nem csak ez, általánosan hiány van a repülőgépek, illetve ezek alkatrészei, üzemanyag, sőt még kiképzett személyzet terén is. Papíron ez nem látható, ugyanis két repülőbrigád állomásozik Batajnicán, Kraljevoban illetve Nisben, sokféle típussal, melyek közül azonban jelenleg csak a Gazelle helikopterek repülnek.

Szerb MiG-29 (Fotó: Krasimir Grozev)

A vadászgépek múlt hónapban szálltak fel utoljára, azonban előtte sem volt sokkal jobb a helyzet, Batajnicán összesen három MiG-21-es (két harci és egy kétüléses) és három MiG-29-es volt üzemképes, melyekkel a Szerb Légierő képességei csak az alapokat tudta teljesíteni, most azonban azt sem, ugyanis a második világháború óta talán első alkalommal nincsenek vadászgépek készültségi szolgálatban. A MiG-21-esek nagy része a naptári üzemidő lejárta miatt nem repül, két példány kapott üzemidő hosszabbítást, melyek közül az egyiké a napokban jár le, így a gép a földre kényszerül.

Az Orao-k körülbelül fél éve nem repülnek, miután tavaly novemberben az egyik példány lezuhant. A baleset és a megmaradt gépállomány kivizsgálása még nem fejeződött be, addig az Orao-k nem emelkedhetnek a levegőbe. Ennek ellenére nemrég egy kétüléses példánnyal végeztek repüléseket, azonban ez nem a repülőegység állományába tartozott, hanem többéves földön állás után végeztek rajta felújítást, most pedig a berepülésére került sor.

Szerb J-22 Orao (Fotó: Srðan Popoviæ)

A G-4 Supergaleb típus bejelentett modernizációja évek óta csúszik, pedig ez elengedhetetlen lenne, hogy 2020 után is képesek legyenek a pilóták modern típusokra történő felkészítésére. Az alap kiképzőgép jelenleg még mindig az Utva-75, melyek azonban már a végét húzzák, lassan kivonásra kell, hogy kerüljenek. A Lasta 95 lehet a váltótípus, azonban ez a program is késésben van, a gép konstrukciós átalakításokra vár, amelyeket még nem végeztek el, azonban a 2012 szeptemberében lezuhant Goran Savic őrnagy életét megmenthették volna, ha már akkor is azzal a kialakítással repült volna a típus.

Nem sokkal jobb a helyzet a szállítógépeknél sem. A légierő két üzemképes An-26-ossal rendelkezik, melyek közül az egyik üzemideje idén, a másiké jövőre jár le, nagyjavításukra pedig a költségvetés nem biztosít forrást, ezért a jövőjük bizonytalan.

A helikoptereket igen intenzíven használták az árvízi segédkezésben, azonban a néhány rendelkezésre álló példány nem mondható fiatalnak. A két Mi-17-es átlagéletkora 24 év, míg a hat Mi-8-asé pedig 34.

Forrás: inserbia.info

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.