2017. 04. 24. hétfő
György
: 314 Ft   : 293 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sorozatgyártásban a kínai J-15?

JETfly  |  2013-09-24 10:15:46

A közelmúltban a kínai állami média részéről számos olyan beszámoló látott napvilágot, amelyből katonai szakértők arra következtetnek, hogy megkezdődött a J-15 vagyis Kína első hajófedélzetről üzemeltethető többfeladatú vadászrepülőgépének sorozatgyártása. 

A Shenyang J-15 (más néven Flying shark vagyis Repülő cápa), Kína első hajófedélzeti vadászrepülőgépe, alapjául egy Ukrajnából beszerzett orosz Szu-33-as szolgált, bár a kínaiak állítása szerint saját fejlesztésü fedélzeti berendezésekkel, fegyverzettel és egyéb rendszerekkel van felszerelve, ami nagyban javítja képességeit az eredeti orosz típushoz képest. A repülőgép hajtómüve a Kína által épített Taihang WS-10, amely ugyan az orosz AL-31F másolatának tünik, ám van néhány különbség a két erőforrás között. A J-15 prototípusa 2009-ben végezte el szüzfelszállását és 2012 novemberében került sor első ízben arra, hogy a Kínai Légierő (PLAAF) egy pilótája fel- és leszállási gyakorlatokat végezzen az egyik tesztpéldánnyal Kína első repülőgép-hordozójának, a Liaoning-nek fedélzetéről. 

Taihang WS-10 hajtómü, amelyet rokoni szálak füznek az orosz AL-31F-hez

Az első sikeres hajófedélzeti teszteket követően a légierő pilótái az idei évben már folyamatosan gyakorolják a hajófedélzetről történő fel- és leszállásokat a típussal. A kínai állami televízióban (CCTV)  a napokban megjelent képes beszámolókon az eddigi sárga színü tesztpéldányok helyett, immáron festett szürke és kínai felségjellel felruházott repülőgépeket lehetett látni, amely olyan feltételezésre vezetett a katonai szakértők részéről, hogy megkezdődött a típus sorozatgyártása. Ugyan hivatalos bejelentés még nem érkezett a repülőgép tömegtermelésének beindításáról, de az, hogy a repülőgépek megkapták a haditengerészeti festést azt sugallja, hogy formálisan már szolgálatba állt a típus a Kínai Haditengerészetnél. Ezek a jelentések egyfelől viszont azt is sugallhatják, hogy a kínai vezetés szeretné elhitetni a világgal miszerint az új repülőgépük már rendszerben áll.

A Shenyang J-15 le sem tagadhatja, hogy az orosz Szu-33 (27K) típusból született

A mostani beszámolók némileg egybevághatnak ez utóbbi feltételezéssel, hiszen a napokban került sor a Kínai Haditengerészet parancsnokának, Wu Shengli admirálisnak az Egyesült Államokba történő látogatására, amelyen a Liaoning repülőgép-hordozó parancsnoka és az első fel- és leszállásokat végző pilóta is kíséretének tagjai között volt. Washingtonban Zhang Zheng, a Liaoning kapitánya, a jelenlévő újságíróknak elmondta, hogy jelenleg 36 darab repülőeszköz üzemel a hajó fedélzetén, de továbbra is a gyakorlás és a különböző rendszerek és berendezések tesztelése folyik. Wu Shengli admirális emellett elmondta, hogy a Liaoning-et egyfajta tesztágynak tekintik, amely gyakorlásra és különböző rendszerek kikísérletezésére szolgál és ezek tapasztalatainak felhasználásával kerül majd sor egy új kínai repülőgép-hordozó megépítésére. 

Hajófedélzeti gyakorlat a Liaoning fedélzetén

Amerikai hírportálok egy másik kínai katonai vezetőt, Yin admirálist idézve arról számoltak be, hogy a kínaiak elmondása szerint a J-15 képességei elérik a hasonló amerikai F-18C/D változatokét, ugyanakkor a repülőgép egyik tervezőjét, Sun Cong-ot idézve, a Liaoning-ről üzemelve a típus jelenleg nem alkalmas sem hajó, sem pedig szárazföldi célpontok elleni támadásra. Ennek oka, hogy a kínai repülőgép-hordozó (akárcsak az orosz Admiral Kuznyecov), a nyugati gőzkatapultos indító rendszerrel rendelkező repülőgép-hordozókkal szemben úgynevezett síugró sánccal rendelkezik és ez erősen korlátozza az amúgy is jelentős össztömegü J-15 által hordozható fegyverek típusát és mennyiségét. Mindezek következtében kijelenthető, hogy amíg nem kerül megépítésre az új, már gőzkatapulttal rendelkező kínai repülőgép-hordozó, addig a J-15 hiába többfeladatú vadászrepülőgép, mégis csak erősen korlátozottan és elsősorban légvédelmi feladatok ellátására lesz alkalmazható. Mindemellett figyelemre méltó tény, hogy a J-15 orrfutóján észrevehető a kínai tervezők előrelátása, hiszen már eleve gőzkatapultos üzemeltetéshez van kialakítva.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
2017-04-10 14:15:34
Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!
2017. 04. 18., 12:07
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy nemzet, intézmény, szervezet vagy éppen katonai alakulat életében nagy jelentőséggel bírnak a jeles évfordulók.