2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ legkisebb légierői

JETfly  |  2013-07-30 12:45:08

A világ különböző hadseregeinek részeként a légierők olyan bonyolult feladatokat hajtanak végre, mint az adott ország légtere biztonságának védelme, különleges szállítási feladatok vagy akár a felderítés. Az egyes államok légierői általában bonyolult felépítésűek, különböző speciális fegyvernemeket, szolgálatokat foglalnak magukba. Az köztudott, hogy a legnagyobb légierőkkel többek között az Egyesült Államok, Oroszország, Németország, Kína, Izrael és Szaúd-Arábia rendelkezik. Az orosz Lenta.ru jóvoltából most a világ legkisebb légierőit mutatjuk be Olvasóinknak.

A légierő az esetek nagytöbbségében mintegy képe az adott ország fegyveres erőinek, sőt helyenként az államnak, amelyek távolsági-, front-, katonai szállító- és egészségügyi repülőerőket foglalnak magukba. Azonban, ha az igazán nagy légierőkről beszélünk, akkor meg kell említeni, hogy azok felelnek az ürhadviselésért, az ellenséggel a levegőben-, a szárazföldön- és vízen megvívott harcokért. Mindezek mellett irányításuk alá tartoznak légiszállítások, a felderítő-, terepfelderítő- és légtérellenőrzési feladatok. Az országok többségében a légierő és a légvédelem közös parancsnokság alá tartozik. A legnagyobb légierővel az USA és Oroszország rendelkezik, nem hivatalos adatok szerint állományukban mintegy 4200 illetve 3150 különböző repülőeszköz található.A „nagyok” mellett azonban a világon vannak olyan légierők, amelyek repülőgép- és helikopterflottájának számbavételéhez elegendőek az ujjaink. A Lenta.ru az ilyen légierők felkutatásakor alkalmazott néhány kritériumot. Először is csak aktív légierőket vette figyelembe, amelyek létszáma az elmúlt három évben nem változott, vagy esetleg emelkedett.

Jamaikai helikopter bevetésen

Második kritériumként olyan országok jöhettek szóba, amelyeknél a légierő önálló fegyvernemként szerepel. Utolsó feltétel volt, hogy az ország légiereje nem rendelkezhet 20-nál több repülést végrehajtó repülőgéppel és helikopterrel.A kritériumoknak kilenc ország felelt meg, amelyek közül az öt legkisebbet mutatjuk be. Közép-Afrikai KöztársaságA Közép-Afrikai Köztársaság légierejét 1961-ben hívták életre és napjainkban a világ legkisebb légierő a világon. A légierő aktív repülőeszközei között két BN-2 Islander típusú katonai szállító repülőgép és ugyanilyen mennyiségü AS350 Ecureuil típusú, többcélú helikopter található. A légierő nyilvántartásában található még hat AL-60 típusú szállító repülőgép is, amelyek azonban alkatrészhiány, valamint finanszírozási gondok miatt nem képesek levegőbe emelkedni. Ma a Közép-Afrikai Köztársaság védelmi minisztériuma a fegyveres erők modernizációs programján dolgozik. A programnak köszönhetően 2012-ben a légierő technikai állománya egy AS350 típusú helikopterrel gyarapodott.ÉsztországAz Észt Légierő hivatalosan 1918-ban alakult meg. Napjainkban a légierő aktív állományában öt repülőeszköz található; egy L-39 Albatros kiképző repülőgép, valamint négy R44 típusú könnyü, többcélú helikopter. A nyilvántartás szerint azonban a légierő sokkal „nagyobb”, a már említett gépek mellett megtalálható még két An-2 repülőgép, egy L-39, két L-410UVP Turbolet szállító repülőgép és egy Wilga 95 kiképző repülőgép. 2011-ben az Észt Légierő aktív állományába mindössze négy repülőeszköz tartozott. Hivatalosan a légierő felel az ország légterének védelméért, ugyanakkor ezt a feladatot ténylegesen NATO tagországok légierői látják el, váltásos rendszerben. Az észt légtér védelme mellett a NATO felügyeli Lettország és Litvánia légterét is.Trinidad és TobagoA szigetország légierejének alapjait 1966-ban rakták le. Akkor a megnevezés Repülőwing volt és a parti őrség alárendeltségébe tartozott, majd 1977-ben a légierő önálló fegyvernem lett az ország hadseregének szervezetében. 2005-ben a Trinidad és Tobago Repülőwinget átkeresztelték Légi Őrségre. Napjainkban az állományába hat repülőeszköz tartozik: két Metro 23 típusú, parti őrjárati repülőgép és négy AW139 típusú többcélú helikopter. 2011-ben az ország légiereje mindössze két repülőképes géppel rendelkezett. A szigetország Légi Őrségének feladata az ország tengeri határainak megfigyelése, kutató-mentő, egészségügyi kiürítési, szállítási feladatok végrehajtása, valamint a légi őrjáratozás.

Meg kell említeni, hogy Trinidad és Tobago azon kevés országok egyike, amelynek légiereje annyi repülőgépet tart nyilván, amennyi repüléseket végrehajt.DzsibutiA Dzsibuti Légierőt 1977-ben, közvetlenül az ország függetlenségének kivívása után alapították. A kezdeti időkben állományában mindössze három szállító repülőgép és egy többcélú helikopter volt található. Azóta azonban nagyon sok minden változott. Napjainkban a Dzsibuti Légierő aktív állományában nyolc repülőeszköz található: egy Cessna 208 és egy L-410 típusú szállító repülőgép, egy AS355 Ecureuil többcélú helikopter, két Mi-8 szállító- és három Mi-24 harci helikopter. A légierő nyilvántartásában szerepel még egy, Cessna 206 típusú szállítógép. Egy évvel korábban az afrikai ország légiereje hét repülőgépet és helikoptert számlált. A Dzsibuti Légierő feladata az ország határainak védelme, szállítási feladatok – köztük állami vezetők szállítása, és nem utolsó sorban a lázadók elleni harcokban való részvétel.JamaicaA Jamaikai Légierő 1963 júliusában alakult meg, közvetlenül az ország függetlenné válása után. Napjainkban a légierő aktív állományában nyolc repülőeszköz található: egy BN-2 típusú szállító repülőgép, két Bell 206, három Bell 407 és egy Bell 412 többcélú helikopter, valamint egy DA40 Diamond Star kiképző repülőgép. A nyilvántartásban a már említett gépeken kívül megtalálható egy Cessna 210M szállító repülőgép és négy AS355N többcélú helikopter. Napjainkban ezeket a gépeket javítják, illetve modernizálják, visszatérésük időpontja az aktív állományba nem ismert. 2011-ben a Jamaikai Légierő kötelékében mindössze négy repülőeszköz volt. 1982 óta a légierő legfontosabb feladata a kábítószer ellenes harc: a marihuána ültetvények megsemmisítése.LuxemburgLuxemburg nem felelt meg a követelményeknek, mivel jelenleg nem rendelkezik önálló légierővel. Információk szerint azonban néhány éven belül megkezdődik a Luxemburgi Légierő kialakítása, amelynek első repülőgépe egy A400M Atlas szállító repülőgép lehet, amelyet 2019-ben vehetnek át. Mindazonáltal a németországi Geilenkirchenben található NATO légi bázis állományába tartozó repülőgépek – két CT-49A kiképző katonai szállító repülőgép, valamint 17 darab E-3A Sentry légtérellenőrző repülőgép – Luxemburgban kerültek regisztrálásra, azokat azonban NATO személyzetek irányítanak.

   A világ legkisebb légierői

 Ország

  Típus és darabszám

  Össz mennyiség

 Közép-Afrikai Köztársaság

BN-2 (2),

AS350 (2)

4

 Észtország

L-39 (1),

R44 (4)

5

 Trinidad és Tobago

Metro 23 (2),

AW139 (4)

6

 Dzsibuti

Cessna 208 (1),

L-410 (1),AS355 (1), Mi-8 (2),

Mi-24 (3)

8

 Jamaica

BN-2 (1),

Bell 206 (2),

Bell 407 (3),Bell 412 (1)

DA40 (2)

9

 Egyenlítői Guinea

Szu-25 (4), An-32 (1), Mi-24 (5),L-39 (2)

12

 Mozambik

 An-26 (6), Mi-8 (4), Mi-24 (2)

12

 Montenegró

 G-4 (9),

SA341 (4)

13

 Kirgízia

 Mi-8 (9), Mi-24 (6),

L-39 (3)

18

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.