2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Búcsúrepülés Luftwaffe pilótákkal Kecskeméten

JETfly  |  2008. 04. 01., 12:41

Kevesen tudják, hogy négy évig (2004-2008) a Luftwaffe pilótája, Ronald Triegel alezredes, tanácsadóként dolgozott a kecskeméti repülőbázison. Ron, ahogy a kecskeméti pilóták hívták, 2008. március 19-én utolsó felszállásával elbúcsúzott kollégáitól, a magyarországi katonai repülőterektől, irányítópontoktól és Magyarországtól. Az Albatrosz hátsó ülésében Jürgen Erbeck, a német katonai attasé ült, aki maga is pilóta volt, Phantom és Tornado gépeken repült szolgálati ideje alatt. Külön érdekesség, hogy az L-39 Albatrosz egykoron az NDK Néphadseregében szolgált és onnan került hazánkba, illetve Ron 1982-ben a kelet-német légierő ezen gépein kezdte el hajózó pályafutását.

A főiskolai évek után 1986-ban került a Preschen-i JG3-as alakulathoz. Az egységnél 1988-tól állították csapatszolgálatba a MiG-29-es típust és Ron elkezdte gyüjteni rajta repült óráit, és meg sem állt az 1400 óráig. A történelem beleszólt az életébe, mert a német újraegyesítés után átkerült mint egykori „keleti” pilóta az újjászerveződött Luftwafféba. Az új Luftwaffe összesen három volt MiG-29-es pilótát vett át az NDK hadseregéből és ezek egyike volt Ron.

Laage-ba, a JG73-as alakulat MiG-29-es századához került és 2004-ig ott tanulta, gyakorolta immár a NATO harceljárásokat. A MiG-század a készültségi feladatok mellett az „Agresszor” szerepet vállalta magára a NATO gyakorlatokon. Az alakulathoz Eurofighterek érkeztek és ezzel párhuzamosan a MiG-29-esek háttérbe szorultak, majd kivonták őket a rendszerből. Ezzel nem fejezték be pályafutásukat, mert az elhíresült „Egy Eurós” árért leltek gazdára a lengyel légierőnél, amely napjainkban Litvániában készültségi feladatokat lát el a típussal.

Magyarország NATO csatlakozása kapcsán német tanácsadó tiszt érkezett az egykori Légierő Parancsnokságra, Veszprémbe, illetve a 2003. évi NATO Air Meet után merült fel, hogy kellene egy tapasztalt pilóta a magyar hajózók számára. A német felajánlás meghallgatásra talált, majd Ron megérkezett hozzánk, de hazánkban csak az L-39 Albatroszra kapta meg a repülési engedélyt az 1400 órás MiG-29-es pilóta. Még készültséget is adhatott volna, mint az ahogy bevett szokás cserepilóták esetén a NATO-ban. (Ron érkezése előtt Kovács Péter MiG-29-es pilótánk repült kint pár hónapig a Laage-i JG73-as alakulatnál)

Ron négy évig repült a hazai Albatroszokon, miközben levegőben és földön oktatta a fiainkat a NATO harceljárásokra, de segített a gyakorlatokra való felkészülésben, azok kiértékelésében. A MiG-29-eseink által végrehajtott 2006-os lengyelországi éles rakétalövészeten személyesen is segítette pilótáinkat.

Azonban Ron-tól nem lehet elvitatni a legjelentősebb szakmai munkát, Ő képezte ki Albatroszon a manőverező légiharc lényeges elemeire mind a 29-es, mind a Gripenre átképzett pilótákat.

Eljött az utolsó felszállás ideje, végigrepülte az országunkat, elbúcsúzott a Dunától, Tihanytól, a Balatontól, Pápától, Pannonhalmától, Visegrádtól, a Mátrától, Szolnoktól és végül Kecskeméttől is, ahol két Gripen, egy MiG-29-es és egy Albatrosz fedélzetén a számára legközelebbi barátok repültek Vele búcsúköteléket…

Leszállás után a zónában családja, pilótakollégái, barátok és a gépeket előkészítő müszakiak várták. Valami szomorúság és meghatottság bujkált Ron szemében, de kemény német katonaként tartotta magát és örök mosolya ott volt arcán. A magassági állomáson tartott állófogadáson utoljára köszönte meg mindenkinek a munkáját és barátságát, majd egy dohányzópadot is ajándékozott az épületnek, legyen hova leülni az itt maradóknak egy szál cigarettával a repülések után.Őszintén köszönjük Ron az áldozatos munkádat, és reméljük visszalátogatsz hozzánk amikor csak teheted!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin