2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Indiai MiG-ek, hogyan tovább?

JETfly  |  2006-10-24 04:59:00

Ebben az évben az Indiai Légierő két MiG-29 és szintén két MiG-21 típusú repülőgépét vesztette el. 2005-ben nyolc darab indiai MiG semmisült meg. Ezen tények kapcsán néhány szakértő az indiai repülőgéppiac elvesztéséről beszél.

Szeptember 28-án Indiában, szokásos kiképzési repülés végrehajtása közben lezuhant az Indiai Légierő egy MiG-29 típusú vadászrepülőgépe. A repülőgép vezetője katapultált, és ejtőernyőjével szerencsésen földet ért. A légierőkben kialakult gyakorlatnak megfelelően az adott típus repülését a vizsgálat lezárásáig felfüggesztették. A nagyobb gond azonban nem a Fulcrumokkal van, hanem elsősorban az elöregedő MiG-21-flottával.

Indiában gyakorlatilag minden évben kérdésként merül fel az orosz repülőgépek száma. A kérdést egyik oldalról az Indiai Parlament ellenzéki képviselői vetik fel, míg a másik oldalról a média és ritkán maga az Indiai Légierő is feszegeti a kérdést. Utoljára ez év áprilisában érintették a témát, amikor többek között a Delhi News is foglalkozott a vadászrepülőgép-állomány csökkentésével, elsősorban a MiG-23, MiG-25 és MiG-21 típusok kivonásával.

Az újságok szerint a kérdést tovább bonyolítja egy potenciális ellenség - Pakisztán - megjelenése hasonló fegyverekkel, valamint az egyre tökéletesebb rádiólokációs fegyverek elterjedése. Első körben arról a 12 darab MiG-25 típusú, magassági felderítő repülőgépekről folyik a vita, amelyeket India 25 évvel ezelőtt - 1981-ben - vásárolt a Szovjetuniótól. Az év elején mindössze négy darab állt hadrendben ebből a típusból, azok is gyakorlatilag kirepülték a reszursz repülési idejüket.

Ami a MiG-21 típust illeti, az Indiai Légierő marsallja cáfolta azokat a híreszteléseket, amelyek a típus kivonásáról szóltak; a típus még kb. 10 évig képes szolgálatban állni a légierőben. A tízéves időtartamról orosz specialisták beszéltek, akik a MiG-21-93 modernizációja előtt vizsgálták a repülőgépeket. Itt azért érdemes megemlíteni, hogy Tyagi marsall 2004-ben a MiG-ek sorozatos katasztrófája után azt mondta, a típust kivonják a légierő kötelékéből.

A MiG-29 típust korábban nem érte kritika az indiai repülőgép-vezetők részéről. Sokkal rosszabb a "kapcsolatuk" a MiG-21 típussal, amit ma már "repülő koporsó" gúnynévvel illetnek. 1997 és 2001 között az Indiai Légierő 57 darab MiG-21 típusú, különböző modifikációjú vadászrepülőgépet vesztett el, és nem mellékesen az 1960-as évektől számolva ez a szám kb. 330 darab. Ez a borzasztó statisztika parlamenti vizsgálathoz vezetett. Kiderült, hogy az esetek közel felében a katasztrófák okozói a repülőgép-vezetők voltak. További okként jelentkezett a tartalék alkatrészek hiánya, amelyeket gyakran nem Oroszországból szereztek be, hanem Kelet-Európából; a reszursz idők meghosszabbításának nem megfelelő felügyelete; a nem megfelelő repülés előtti felkészülés. Ezenkívül 1984-ig az indiai HAL cég licenc alapján gyártott MiG-21 típusú repülőgépeket. Ezek, a licenc alapján, Indiában gyártott repülőgépek szenvedtek sorozatban katasztrófát. Az intézkedéseknek köszönhetően a katasztrófák száma csökkent, és 125 darab MiG-21 modernizációját kezdték meg, MiG-21-93 típusjelzéssel.

Az Indiai Légierő a repülőgépek számát tekintve a negyedik legnagyobb a világon az Egyesült Államok, Oroszország és Kína után. A repülőgéppark 70%-át a MiG család különböző típusai és azok modifikációi teszik ki, ami több mint ezer darab repülőgépet jelent. Az orosz típusokon kívül más országok repülőgépei is megtalálhatóak a légierőben, például francia Mirage-ok, valamint francia-brit együttmüködésben gyártott Jaguarok. Ezekkel a típusokkal is fordulnak elő repülőesemények, katasztrófák.

Napjainkban, éppúgy, mint Oroszországban, az Indiai Légierő gépparkjának egy része is katasztrofálisan elöregedett. Szakértők véleménye szerint Indiának 39-40 vadászrepülő-századdal kell rendelkeznie. Jelenleg ez a szám 32-35 közé tehető, és ez a közeljövőben 29 századra vagy még kevesebbre csökkenhet. A kiöregedő repülőgéppark cseréjére India 2005 elején tendert írt ki, 126 darab vadászrepülőgép beszerzésére, 9 milliárd dollár értékben.

A tenderen az amerikai F-16 és F-18 típusok mellett a svéd Gripen, az európai összefogással gyártott Typhoon, a francia Rafale és az orosz MiG-29M2 (MiG-35) vesz részt. Az Indiai Légierő MiG-szeretete közismert. Annak köszönhetően, hogy meghívást kaptak az ötödik generációs repülőgép fejlesztési munkálataiba, a MiG-konzorciumot előnyben részesítik a szintén orosz Szuhoj céggel szemben.

A közeljövőben az indiai Karaputban megkezdődik az RD-33 típusú hajtómüvek gyártása a MiG-29 különböző modifikációi számára. Az első időben 120 darab hajtómü előállításáról van szó, amely a kifutott idejü hajtómüvek cseréjét lenne hivatott biztosítani, valamint a meglévők javítását végeznék a gyárban. A távolabbi jövő azonban biztosítaná a MiG-29M2 (MiG-35) típus számára készülő hajtómüvek gyártását, ami nagyban növeli az orosz vadászrepülőgép esélyeit a tenderen.

A harc kiéleződése várható a 9 milliárd dolláros üzlet elnyeréséért. A konkurensek sem tétlenkednek. Az amerikaiak kifejezték abbéli szándékukat, hogy repülőgépgyárat építenek Indiában. Az európai EADS konszern - a Typhoon előállítója - 2 milliárd eurót szándékozik befektetni az indiai repülőgépiparba. A svéd Saab konszern - a Gripen gyártója - repülőgépeit 10 éves lízingszerződés keretében kínálja.

A győzelem érdekében az ellenfelek igyekeznek alkalmatlanként bemutatni a MiG típust a vásárlók számára. Ennek tükrében várható, hogy az Indiai Légierő MiG-29 típusú repülőeseményei, katasztrófái komoly visszhangokat fognak kiváltani a tömegtájékoztatásban, valamint a politikai csatározás színterén.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.