2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bázistúra Romániában - 2. rész

JETfly  |  2006-10-14 05:00:00

Cikksorozatunk második részében a Fetesti, a Deveselu és a Craiova légibázisokat mutatjuk be.

Fetesti 86. Légibázis

A légibázison Capt. Commander Liliane Tanese és Major Cristian Popovic kalauzolt bennünket. A vendégszeretet jeleként külön fedezéket ürítettek ki részünkre, ami elé müanyag székeket, asztalokat, napernyőket helyeztek el, valamint ingyen enni- és innivalókat adtak. A program ismertetését követően sem hagyott magunkra Popovic őrnagy, hanem néhány perccel a különféle repülőesemények előtt tengerészgyalogos módon kiabálva jelezte, merről jönnek a helikopterek, repülőgépek, és honnan lehet ezeket fényképezni. Repülésben pedig nem volt hiány.

A fetesti bázisra vonták össze a román légierő RoIAS 2006 repülőnapra készülő eszközeit. Statikusan MiG-21 LanceR A és LanceR C, előttük az összes kompatibilis függesztménnyel, AIR-99 Soim és kivont Shenyang Harbin H-5-ös repülőgépeket lehetett megtekinteni.

A levegőbe időjárás-felderítő LanceR és Soim rugaszkodott, majd felemelkedett utánuk a modernizált Soimok nagy része, 6-7 darab, és utánuk 2-3 L-39 Alba. Néhány további LanceR is levegőbe emelkedett. Aztán díszfestéses JaK-52 iskolagépek köteléke szállt fel – ők alakzatban húztak el a beton felett. Némi folyadékfelvétel után Popovic őrnagy hívó szavára láthattuk, hogy az IAR-99 Soimok és L-39 Albák egy AN-24 szállítógéppel kötelékben gyakorolják a díszelgő alakzatot. Egymás után kétszer húztak át a pálya tengelyében. Az áthúzások után a gyakorló- és iskolagépek leszálltak. Körülbelül fél óra múlva – amit a statikus gépek fotózására használtunk fel – feldübörögtek a Tumanskii R-13-300 hajtómüvek, és tíz „kólásüveg” harci gép gördült a kifutópályára, majd utánégetéssel tört a levegőbe.

A LanceR-ek először V alakzatban mennydörögtek el a kifutó felett, majd néhány perc múlva egy négyes és egy ötös kötelékben tették meg ugyanezt. Fetesti látogatásunk végét a leszálló LanceR-ek hajtómüzaja kísérte.

Deveselu bázis

A müködő bázisok mellett Deveselu támaszpontra is invitálást kaptunk. Deveselun kivont MiG-21-es repülőgépek és egyetlen Orao bombázó állt. A támaszpont aktív idejében fontos szerepet játszott az ország légvédelmében. Helyi vezetőnk szerint az itt állomásozó alakulat kapta az új technikát, és itt voltak a legjobb pilóták. Kicsit tamáskodtunk, de ennyi volt a bemutató. Utána oda lehetett menni a kivont gépekhez, és engedtek minket fényképezni.

A MiG-ek közül F-13-as, USZ, USZ600, UM, USZM, valamint MF változatokat ismertünk fel. Sajnos a repülőgépek folyamatosan szabad téren, kannibalizáció alatt állnak. Pápán álló gépeink sokszor újnak néznek ki ezekhez az öreg madarakhoz képest. Azt hittük, hogy ez lesz a legszomorúbb élményünk a bázistúrán. Tévedtünk.

Craiova repülőtér

A repülőtér és a hozzátartozó gyár a román gyártású repülőgépek szülőhelye. Magába a repülőgépgyárba nem mehettünk be, valamint a hangárokat is lezárták előttünk. A repülőtér nyílt részein azonban mindent fényképezhettünk. A hangárok mögül kilépve tágas gurulóút és állóhelyek tárultak szemünk elé. A látvány azonban nagyon lehangoló volt. A guruló két oldalán, az állóhelyeken, és köztük a füben egymás mellé dobálva hevertek a kivont Orao vadászbombázók. Legalább 70 valaha repült gépmadár roncsa hevert szerteszét. A hajtómüvek bennük voltak, ezért szinte mindegy orrésze a magasba meredt, a müszerek egy része bent a fülkében, a többi szétszedve, a futómüvek kicsavartan, törötten. Mint egy mechanikai hullahegy. Néhány repülőgépnek hiányzott a szárnya, a festék már nyomokban foszlott le a fémtestekről. Néhány MiG-21-es is hasonló látványt nyújtott. Egyetlen örömhír az ürömben, hogy az egyik hangárba belesve egy Orao-t találtunk, melyen nem látszott az idő vasfoga. Lehet, hogy kiállítási darab lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.