Tavaly november végén, az Andok lábainál négy latin-amerikai ország részvételével rendeztek hadgyakorlatot. A „Ceibo 2005” argentin szervezői a Mendoza melletti légitámaszponton közel félszáz katonai gépet számolhattak meg, melyeket nap, mint nap összesen 800 főnyi földi kiszolgáló személyzet készített elő a feladatok végrehajtására.
Dél-Amerika - az ottani lakosság szerencséjére - mindig kimaradt a világháborúkból. Területén legfeljebb vitatott országhatárok miatt törtek ki csetepaték, határvillongások. A térségbeli légierők többségének felszereltségén látszik is az általában békés beállítottság.
Az anyagiak persze szintén közrejátszanak abban, hogy ott a frontvonalban olyan repülőeszközökkel lehet találkozni, melyeket az Atlanti-óceánnak ezen a felén már rég kiselejteztek. A kontinens országainak méretei miatt Dél-Amerikában nagy mennyiségben alkalmaznak szállító, valamint futár/összekötő gépeket, mivel a légitámaszpontok hatalmas területeken elszórva helyezkednek el.
A hadgyakorlat célja az argentin, a chilei, a brazil és az uruguayi légierők együttmüködésének szorosabbá tétele volt. Ezeket az országokat amúgy a dél-amerikai közös piaci tagság is összeköti. Az ilyen nemzetközi gyakorlatok eddig mégis ritkák voltak, hiszen csak Chile és Brazília szervezett korábban néhányat. Argentína a november 14-e és 25-e között, először lebonyolított „Ceibo 2005”-tel csatlakozott hozzájuk, melyet az elképzelések szerint kétévente meg fognak ismételni.
A legnépesebb csapat természetesen a házigazdáké volt. Vadászerőiket kilenc Mirage III.-as képviselte, három változatban.
A gyakorlat csapásmérői között a nyolc egy és kétüléses McDonnellDouglas A-4AR Fightinghawk mellett még öt FMA IA.58A Pucara is ott repült.
Az argentin kontingens a helyi repülőakadémia Morane-Saulnier MS.760 Paris iskola/futárgépeivel és FMA IA.63 Pampa gyakorló/könnyü támadóival egészült ki.
Brazília új együléses AMX A-1A-kal és kétüléses B-kel képviseltette magát. Az összesen fél tucat gép a csapásmérőket erősítette.
Chile öt Mirage V.-öse korábban a belga légierő állományába tarozott. A jelentős korszerüsítésen átesett „Elkan” vadászok földi lépcsőjét egy C-130-as Hercules szállította.A legkisebb erőt a legkisebb ország küldte. Uruguayból három Cessna A-37 Dragonfly könnyü csapásmérő és a szerelőkkel, alkatrészekkel megrakott C-130-as érkezett.
A gépek légi utántöltésére a házigazdák egy KC-130H Herculest biztosítottak. Az időjárás végig kiváló volt. Talán túlságosan is, hiszen ha november 22-én a 38 fokos hőmérséklet csupán egy fokkal emelkedik, le kellett volna tiltani a Mirage-ok felszállását. A gépek számos kismagasságú, csapásmérő bevetést teljesítettek, de ez ellen a jobbára lakatlan környéken senki sem tiltakozott. Baleset, rep. esemény nem történt, így a kutató/mentő feladattal megbízott Aerospatiale SA.315 Lama helikopter munka nélkül maradt.
A gyakorlat közepére eső hétvégén a résztvevők repülőnapot is tartottak. A „Ceibo 2005”-re megfigyelőket küldött Paraguay, Bolívia és Venezuela is, ami a 2007-re tervezett esemény kibővülését ígéri.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.