2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai helikopterek segítik az Országos Mentőszolgálatot

JETfly  |  2006-01-13 08:28:10

Pápa Bázisrepülőtéren január 10-én mutatták be a sajtó képviselőinek azt a két Mi–8 helikoptert, melyek – a Honvédelmi és az Egészségügyi Minisztérium stratégiai együttműködési megállapodása értelmében – a jövőben az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkáját segítik.

További két Mi–17-es áll az OMSZ rendelkezésére Szolnokon; azok az ország keleti részének lefedettségét biztosítják, a pápai gépek pedig a nyugati területen történő mentésében kapnak szerepet. A szerződés szerint a Magyar Honvédség balesetek, betegszállítás, továbbá átültetésre váró szerv célba juttatása esetén áll a polgári légimentés rendelkezésére. A megegyezés március 31-ig szól, a felek a tapasztalatok elemzése után döntenek a folytatásról.

Buczkó Imre dandártábornok, a légierő törzsfőnöke Pápán sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy január 10-étől a Magyar Honvédség és az OMSZ közösen biztosítja Magyarországon a légi mentést. A két-két Mi–8-as és Mi–17-es (pápai, illetve szolnoki központtal) már évek óta úgynevezett légi kutató-mentő szolgálatot lát el. Feladatuk a repülőgép-balesetek mentési munkáiban történő részvétel volt, ami most kiegészült a polgári célú felhasználással. A szakszemélyzetet, továbbá az egészségügyi felszereléseket, hordágyakat az OMSZ biztosítja. Riasztás esetén a gépek 15 percen belül indulhatnak a baleset helyszínére, tevékenységüket – az OMSZ rendszeréhez igazodva – napkeltétől napnyugtáig végzik. A honvédség és a mentőszolgálat kapcsolata egyébként már közel hatéves múltra tekint vissza – mutatott rá a tábornok. A két szervezet minden évben több közös gyakorlatot tart, elősegítve ezzel a harmonikus együttmüködést, ami egy katasztrófa esetén sok életet menthet. Buczkó tábornok elmondta, hogy a szerződés alapdíjat nem tartalmaz; az OMSZ-nak csak a repült üzemóra után kell fizetni, nagyságrendileg egymillió forintot.

A Mi–8-as (12 tonnás súlya miatt) nem landolhat a kórházak tetején kialakított leszállópályán, ugyanakkor hazánkban viszonylag kevés egészségügyi intézmény rendelkezik saját leszállóhellyel; az OMSZ gépei is legtöbbször sportpályákon érnek földet, onnan rohamkocsi viszi tovább a beteget a kórházba. Nagy méretéből adódóan viszont akár 6–8 sérült szállítására is alkalmas, ellentétben az OMSZ Mi–2-eseinek 1-2 fős kapacitásával. Szintén fontos szempont, hogy bár minőségében nem, mennyiségében lényegesen több felszerelés telepíthető a gépre. A Mi–8-asok 250–260 kilométer/órás sebességgel képesek haladni, hatótávolságuk pedig – a gépbe épített póttartálynak köszönhetően – elérheti a 600 kilométert is. Ennek köszönhetően az általuk lefedett terület lényegesen nagyobb lesz; a pápai telepítésü gépek a nyugati, a Szolnokról felszálló Mi–17-esek pedig a keleti országrészt látják el a jövőben – természetesen a polgári légimentő-szolgálattal együttmüködésben – jelentette ki Buczkó Imre.

A Pápán állomásozó két Mi–8-as helikopterről dr. Gorove László, az OMSZ általános igazgatóhelyettese elmondta, hogy azok – a méretükből adódóan – az OMSZ Mi–2-eseihez képest több felszerelést és gyógyszert hordozhatnak. Egy helyett például három vákuummatrac és hordágy telepíthető a fedélzetre, ami egy tömeges balesetnél létfontosságú, hiszen már az első helikopterrel több eszköz jut a helyszínre. Ezzel a típussal egyidejüleg három fekvő, illetve legalább ugyanennyi ülőbeteg szállítása lehetséges, szemben a Mi–2-essel, melyben csak két sérült számára van elegendő hely. A gép személyzete egyébként két pilótából, egy hajózószerelőből, továbbá egy felcserből áll; őket a honvédség biztosítja, a létszámot pedig az OMSZ állományából kikerülő egy-egy orvos és mentőápoló egészíti ki. Hasonló együttmüködésre számos nemzetközi példa akad – jegyezte meg az igazgatóhelyettes. Több országban a mentési feladatokat eleve katonai helikopterek látják el, de rendkívüli események során szinte mindenütt besegít a hadsereg a civil szolgálatnak. A hazaihoz nagyon hasonló rendszer müködik többek között Németországban, ahol az 1998-as eschedei vonatkatasztrófa mentési munkálatainál (ami egyébként a német történelem legsúlyosabb vasúti szerencsétlensége volt) a Bundeswehr két helikoptere is jelen volt.

„A Magyar Honvédséggel kötött szerződés (a tömeges balesetek, katasztrófák következményeinek felszámolása szempontjából) mindenképpen nagy segítséget jelent számunkra, ezért remélem, hogy a mostani együttmüködésnek március 31. után is lesz folytatása” – tette hozzá dr. Gorove László.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági profilú Saab újabb Carl-Gustaf többcélú fegyverrendszerre vonatkozó megrendelést írt alá. 2014-es bevezetése óta a mostani a negyedik ügyfél, aki megrendeli a terméket a Saabtól. A szállítások 2017-ben várhatóak.