2017. 03. 25. szombat
Irén, Írisz
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai helikopterek segítik az Országos Mentőszolgálatot

JETfly  |  2006-01-13 08:28:10

Pápa Bázisrepülőtéren január 10-én mutatták be a sajtó képviselőinek azt a két Mi–8 helikoptert, melyek – a Honvédelmi és az Egészségügyi Minisztérium stratégiai együttműködési megállapodása értelmében – a jövőben az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkáját segítik.

További két Mi–17-es áll az OMSZ rendelkezésére Szolnokon; azok az ország keleti részének lefedettségét biztosítják, a pápai gépek pedig a nyugati területen történő mentésében kapnak szerepet. A szerződés szerint a Magyar Honvédség balesetek, betegszállítás, továbbá átültetésre váró szerv célba juttatása esetén áll a polgári légimentés rendelkezésére. A megegyezés március 31-ig szól, a felek a tapasztalatok elemzése után döntenek a folytatásról.

Buczkó Imre dandártábornok, a légierő törzsfőnöke Pápán sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy január 10-étől a Magyar Honvédség és az OMSZ közösen biztosítja Magyarországon a légi mentést. A két-két Mi–8-as és Mi–17-es (pápai, illetve szolnoki központtal) már évek óta úgynevezett légi kutató-mentő szolgálatot lát el. Feladatuk a repülőgép-balesetek mentési munkáiban történő részvétel volt, ami most kiegészült a polgári célú felhasználással. A szakszemélyzetet, továbbá az egészségügyi felszereléseket, hordágyakat az OMSZ biztosítja. Riasztás esetén a gépek 15 percen belül indulhatnak a baleset helyszínére, tevékenységüket – az OMSZ rendszeréhez igazodva – napkeltétől napnyugtáig végzik. A honvédség és a mentőszolgálat kapcsolata egyébként már közel hatéves múltra tekint vissza – mutatott rá a tábornok. A két szervezet minden évben több közös gyakorlatot tart, elősegítve ezzel a harmonikus együttmüködést, ami egy katasztrófa esetén sok életet menthet. Buczkó tábornok elmondta, hogy a szerződés alapdíjat nem tartalmaz; az OMSZ-nak csak a repült üzemóra után kell fizetni, nagyságrendileg egymillió forintot.

A Mi–8-as (12 tonnás súlya miatt) nem landolhat a kórházak tetején kialakított leszállópályán, ugyanakkor hazánkban viszonylag kevés egészségügyi intézmény rendelkezik saját leszállóhellyel; az OMSZ gépei is legtöbbször sportpályákon érnek földet, onnan rohamkocsi viszi tovább a beteget a kórházba. Nagy méretéből adódóan viszont akár 6–8 sérült szállítására is alkalmas, ellentétben az OMSZ Mi–2-eseinek 1-2 fős kapacitásával. Szintén fontos szempont, hogy bár minőségében nem, mennyiségében lényegesen több felszerelés telepíthető a gépre. A Mi–8-asok 250–260 kilométer/órás sebességgel képesek haladni, hatótávolságuk pedig – a gépbe épített póttartálynak köszönhetően – elérheti a 600 kilométert is. Ennek köszönhetően az általuk lefedett terület lényegesen nagyobb lesz; a pápai telepítésü gépek a nyugati, a Szolnokról felszálló Mi–17-esek pedig a keleti országrészt látják el a jövőben – természetesen a polgári légimentő-szolgálattal együttmüködésben – jelentette ki Buczkó Imre.

A Pápán állomásozó két Mi–8-as helikopterről dr. Gorove László, az OMSZ általános igazgatóhelyettese elmondta, hogy azok – a méretükből adódóan – az OMSZ Mi–2-eseihez képest több felszerelést és gyógyszert hordozhatnak. Egy helyett például három vákuummatrac és hordágy telepíthető a fedélzetre, ami egy tömeges balesetnél létfontosságú, hiszen már az első helikopterrel több eszköz jut a helyszínre. Ezzel a típussal egyidejüleg három fekvő, illetve legalább ugyanennyi ülőbeteg szállítása lehetséges, szemben a Mi–2-essel, melyben csak két sérült számára van elegendő hely. A gép személyzete egyébként két pilótából, egy hajózószerelőből, továbbá egy felcserből áll; őket a honvédség biztosítja, a létszámot pedig az OMSZ állományából kikerülő egy-egy orvos és mentőápoló egészíti ki. Hasonló együttmüködésre számos nemzetközi példa akad – jegyezte meg az igazgatóhelyettes. Több országban a mentési feladatokat eleve katonai helikopterek látják el, de rendkívüli események során szinte mindenütt besegít a hadsereg a civil szolgálatnak. A hazaihoz nagyon hasonló rendszer müködik többek között Németországban, ahol az 1998-as eschedei vonatkatasztrófa mentési munkálatainál (ami egyébként a német történelem legsúlyosabb vasúti szerencsétlensége volt) a Bundeswehr két helikoptere is jelen volt.

„A Magyar Honvédséggel kötött szerződés (a tömeges balesetek, katasztrófák következményeinek felszámolása szempontjából) mindenképpen nagy segítséget jelent számunkra, ezért remélem, hogy a mostani együttmüködésnek március 31. után is lesz folytatása” – tette hozzá dr. Gorove László.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.