2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Holland Haditengerészeti Légierő története - I. rész

JETfly  |  2006-01-09 00:00:13

Hollandia és a tenger olyan szoros és elválaszthatatlan kapcsolatban áll egymással, mely meghatározó volt a múltban és a jelenben egyaránt. A Holland Királyi Haditengerészet az ország szempontjából midig is nagy jelentőséggel bírt, így napjainkban sem véletlen, hogy a flotta és annak repülő csapatai fontos szerepet játszanak az ország védelmében, érdekeinek érvényesítésében.

Az önálló Haditengerészeti Légierő létrejötte

A mai haditengerészeti légierő (Marineluchtvaartdienst – MLD) elődjének hivatalos megalakulása 1917-re tehető, ekkor kapta meg a flotta az első, hat, Martin gyártmányú hidroplánját és három, Farman típusú, szárazföldről üzemeltethető repülőgépét. A tengerészet azonban már korábban, 1914-ben elkezdett foglalkozni az akkor még gyermekcipőben járó aviatika vívmányainak megismerésével és a repülőgépek katonai alkalmazhatóságának vizsgálatával. Négy tengerésztisztet beírattak a hadsereg sosterbergi katonai iskolájába, ahol pilóta és megfigyelő képesítést szereztek 1915-ben. Ők képezték az alapját annak a gárdának, akik az Amszterdam melletti Schellingwoude-ban elkezdtek építeni egy haditengerészeti repülőbázist, mely később a hidroplánok állomáshelye lett, így a Haditengerészeti Légierő (Marine Luchtvaardienst) 1917. augusztus 18.-ai megalakulásakor már minden megvolt a sikeres kezdéshez.Mivel Hollandia az I. Világháború során semlegességi politikát folytatott, nem volt szüksége az anyaországban ezekre a gépekre, így hamarosan áthelyezték őket Dél-Ázsiába, ahol a holland Kelet-Indiai gyarmatokon teljesítettek szolgálatot. Ebben a térségben a kiterjedt szigetvilág miatt főleg a hidroplánoknak vették nagy hasznát, ezért a későbbi beszerzések során is elsősorban ezeket a gépeket részesítették előnyben. Az 1920-as években több mint 40 Hansa-Brandenburg W-12-est állítottak szolgálatba a gyarmatokon, de 1926-ban érkezett jónéhány korszerü, nagy hatótávolságú Dornier Wal is. Ez utóbbi gépek egészen 1942-ig üzemben álltak, a japán támadás azonban megpecsételte sorsukat. Az 1930-as években a holland politikai és katonai vezetés a nagyhatalmak gyorsuló fegyverkezési ütemét látva belekezdett egy modernizációs programba, mely érintette a flotta légierejét is. Főleg Németországból szereztek be repülőgépeket, melyek közül a Dornier Do-24K hidroplánok álltak legnagyobb számban szolgálatba.

A II. Világháborút megelőző időszakban 36 darab Do-24K hidroplánt állítottak szolgálatba a hollandok, melyek főleg a Távol-Keleti gyarmatokon teljesítettek szolgálatot.

Harc Európában és Ázsiában

A II. Világháború kitörésekor azonban egyrészt nem fejeződtek még be teljesen a modernizációs programok, másrészt az egész holland katonai erő nem állt olyan szinten, hogy a nagyhatalmak bármelyikével szemben meg tudja védeni hazáját. Bár a hadsereget mozgósították és a légierő egységei is teljes készültségben, a tábori repülőtereken széttelepülve állomásoztak, az 1940. május 10.-én bekövetkezett német támadást nem tudták feltartóztatni. A holland kormány végig bízott abban, hogy a deklarált semlegesség elegendő lesz az ország megszállásának elkerülésére, a meglepetésszerü német támadás azonban szertefoszlatta ezt a reményt. A légierő egységei mellett a flotta repülői is derekasan kivették a részüket a küzdelemből, azonban a nehézkes hidroplánokon repülő holland tengerészeti pilóták könnyü zsákmányai lettek a gyors német vadászgépeknek. A hiábavaló vérontást látva négy nappal később a kormány és a királyi család elhagyta az országot, a fegyveres erők pedig kapituláltak. A megmaradt repülőtechnikát a személyzetek Franciaországba, majd annak eleste után Angliába menekítették, hogy tovább harcolhassanak a németek ellen. A Royal Air Force Partvédelmi Parancsnokságának frissen megalakított 320. századába sorozták be a hollandokat, majd még egy századot, a 321-est is létrehozták erre a célra. A brit Haditengerészeti Légierő 860-as és 861-es torpedóvető századaiban is szolgáltak holland pilóták, akik öreg Swordfish kétfedelü gépeikkel számos alkalommal a kísérő repülőgéphordozók fedélzetéről hajtották végre bevetéseiket az Atlanti-óceán északi részén. Előrelátó módon az emigráns holland kormány megbízásából az USA területén is létesítettek kiképző táborokat, ahol - már a háború utáni időszakra készülve - fiatal pilóták alapkiképzését folytatták.Időközben a világ másik felén, főleg az USA-ból vásárolt haditechnikai eszközök felhasználásával a Kelet-Indiai gyarmatokon is újjászerveződött a Holland Haditengerészeti Légierő, azonban a Pearl Harbourt súlytó elsöprő erejü japán támadást követően az ottani helyőrségeknek és repülőszázadoknak sem lehettek túlzott illúzióik. 1942. januárjában - az értékes ásványkincsei miatt stratégiai fontossággal bíró - Jáva és Borneo szigetekre is csapást mértek a felkelő napot stilizáló felségjelet viselő harcigépek. A támadást túlélő gépek Ceylon szigetére menekültek, ahol az időközben feloszlatott, majd újra megalapított 321. század állományába kerültek. Felszerelésüket azok a megmaradt Catalina hidroplánok alkották, melyek még az amerikai fegyverszállításokból megmaradtak. Az újjászerveződés után főleg járőrözési és felderítési bevetéseket repültek a holland pilóták, ezzel segítve a szövetséges amerikai és brit flották hadmüveleteit, egészen a háború végéig.A normandiai partraszállást követően gyorsan előretörő szövetséges csapatok 1944 őszére felszabadították Hollandia nagy részét is a német megszállás alól, így megnyílt a lehetőség a hazatérésre. A háborús károk kijavítása után először a De Kooij légibázist vették használatba a haditengerészeti pilóták, a kiképzéseket azonban egy ideig még Nagy-Britanniában folytatták, mivel időközben bezárták a Mississippi államban található Jackson Field-i repülőteret.Az igazán nagy előrelépést azonban az jelentette, hogy a Royal Navy állományából egy kölcsönbérleti szerződés keretében hozzájutottak egy kisméretü, eredetileg kísérő repülőgéphordozónak épült hajóhoz, melyet az 1942-es, Távol-Keleti harcok legendás parancsnokáról, Karel Doorman-ról neveztek el. Ez a hajó eredetileg a HMS Nairana nevet viselte és egyike volt azoknak az egységeknek, melyet a britek a konvojok kísérésére alakítottak át már meglévő hajókból. Ennek a hordozónak az átvételével egy új korszak kezdődött a Holland Haditengerészet történetében, hiszen eddig csak szárazföldi gépeket illetve hidroplánokat használtak, a Karel Doorman révén azonban már a világ bármely részére eljuttatható hajófedélzeti repülőgépeket is szolgálatba állíthattak, jelentősen növelve a flottacsoportok harcértékét.

Karel Willem Frederik Marie Doorman admirális (1889 – 1942), a holland haditengerészet legendás alakja eredetileg pilóta volt. A flottában abban az időben ritkaságnak számított, hogy a repülő fegyvernemtől küzdje fel magát valaki parancsnoknak. 1942-ben a Jáva-tengeren harcoló egyesített amerikai-holland-brit-ausztrál cirkáló flotta rangidős parancsnokaként hősies küzdelmet folytatott a túlerőben lévő japánok ellen. Jelszava nem az volt, hogy „Előre!”, hanem az, hogy „Utánam, engem kövessetek!”. Amikor zászlóshajóját, a De Ruyter-t egy japán torpedó eltalálta, nem menekült el a süllyedő hajóról, hanem a régi tengerészhagyományok szerint a parancsnoki hídon maradva merült hullámsírba. Tettével örökre beírta magát a holland flotta és a haditengerészeti légierő történetébe, nevét számtalan intézmény mellett napjainkban is egy hadihajó osztály viseli.

A cikk második része:

A Holland Haditengerészeti Légierő története - II. rész A hidegháború kezdetétől napjainkig http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/legierok/rnnas2/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.