2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó mentsvár

JETfly  |  2005-12-29 15:24:22

A 10. szállító/légi utántöltő század október 14-én történt feloszlatásával a Vickers VC.10-esek végső menedékévé a RAF 101. százada vált. A majd’ 40 éve csapatszolgálatba állt, négyfős személyzettel repülő, négy hajtóműves típus a RAF történetében az egyik legbiztonságosabbnak számít, hiszen napjainkig repülő esemény következtében egy sem veszett oda.

A felszámolt alakulat személyzeteiből hat a Lockheed TriStar típussal felszerelt 216. századhoz kerül típusátképzésre. A többi hajózó, müszaki és üzemképes repülőgép a Brize Norton légi bázison állomásozó 101. századot erősíti, mely ezután 27 teljes gépszemélyzete, 16 db VC.10-ese és összesen 550 fős személyi állománya révén a RAF legnagyobb első vonalbeli századává válik.

Feladat akad bőven, hiszen a 2003-as, „második Öböl-háború” tapasztalati azt bizonyították, hogy polgári chartergépeket és legénységüket esztelenség olyan veszélyes helyekre küldeni, mint amilyenek Bagdad vagy Kabul.

A RAF sosem bánta meg döntését, hogy szállító-flottájának felfrissítésére 1961-ben, még a tervezőasztalról megrendelt 14 db VC.10-est. A prototípus 1962-ben szállt fel. A RAF számára gyártott első gép 1966-ban állt szolgálatba. A civil életben a VC.10-es nem aratott sikert. Elsősorban azért, mert olyan típusoknál, mint a Boeing 707-es és Douglas DC-8-as később jelent meg a piacon, így lemaradt a komolyabb megrendelésekről. Ráadásul 150 fős befogadóképességét is kicsinek tartották. Bár a közönség csendes utastere miatt dicsérte, végül a civil szférából csupán 40 db-ra érkezett megrendelés. Ezeket a legfőbb vásárlón, a British Airways légitársaságon kívül, néhány afrikai és közel-keleti cég üzemeltette.

A RAF számára ideális tartálygéppé a T vezérsík és a hajtómüvek elhelyezése tették. A szárnyakra és a törzs alá szerelt gondolákból kibocsátott tömlők kosaras rendszerü üzemanyag-átadást biztosítottak. A csatlakozó gépek pilótáinak - a szokásos felépítésü gépekéhez képest - jóval kisebb turbulenciával kellett megbirkózniuk. Az átépítés szakaszokban folyt. 1982-ben kezdődött és 14 évig tartott. A K2, K3 és K4 jelzésü változatok az 1981-re polgári szolgálatból kivont gépek átalakításával készültek. Öt a Gulf Air, négy az East African Airways és öt a British Airways színeiben repült korábban. A C1K-jelü tankereket az eredetileg RAF szolgálatba állított C.1-es szállítógépekből alakították át.

A K2 és K3-as gépek utasterébe 15.900 literes üzemanyagtartályt is szereltek. Ezeken a változatokon 18 személy elhelyezésére alkalmas kabint alakítottak ki a törzs elején. A K4-es verzió a Super VC.10-esből készült. Ennek 187 férőhelyes utasterét nem alakították át, és jó hasznát vették függőleges vezérsíkba beépített 7.900 literes üzemanyagtartályának is. A legutolsónak átépített, C1K változat gépei az eredetitől csupán két, szárny alá szerelhető üzemanyagtartályukban különböznek. Ezzel a változattal repült megszünéséig a 10. század.Időközben az összes K2-est kiszuperálták, mert lejárt az üzemidejük. A 101. század 16 db-os gépállományában most vegyesen vannak K3, K4 és C1K változatok.

A feloszlatott 10. század tagjainak vigasztalására az ünnepélyes búcsúztatáskor csak annyit tudtak mondani, hogy az alakulat nem tünik el végleg a süllyesztőben, hiszen minden valószínüség szerint a 10. század kapja majd az új Airbus A.330-as légi-utántöltő gépeket. Erre a „feltámadásra” valamivel 2010 után kerül sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.