2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó mentsvár

JETfly  |  2005-12-29 15:24:22

A 10. szállító/légi utántöltő század október 14-én történt feloszlatásával a Vickers VC.10-esek végső menedékévé a RAF 101. százada vált. A majd’ 40 éve csapatszolgálatba állt, négyfős személyzettel repülő, négy hajtóműves típus a RAF történetében az egyik legbiztonságosabbnak számít, hiszen napjainkig repülő esemény következtében egy sem veszett oda.

A felszámolt alakulat személyzeteiből hat a Lockheed TriStar típussal felszerelt 216. századhoz kerül típusátképzésre. A többi hajózó, müszaki és üzemképes repülőgép a Brize Norton légi bázison állomásozó 101. századot erősíti, mely ezután 27 teljes gépszemélyzete, 16 db VC.10-ese és összesen 550 fős személyi állománya révén a RAF legnagyobb első vonalbeli századává válik.

Feladat akad bőven, hiszen a 2003-as, „második Öböl-háború” tapasztalati azt bizonyították, hogy polgári chartergépeket és legénységüket esztelenség olyan veszélyes helyekre küldeni, mint amilyenek Bagdad vagy Kabul.

A RAF sosem bánta meg döntését, hogy szállító-flottájának felfrissítésére 1961-ben, még a tervezőasztalról megrendelt 14 db VC.10-est. A prototípus 1962-ben szállt fel. A RAF számára gyártott első gép 1966-ban állt szolgálatba. A civil életben a VC.10-es nem aratott sikert. Elsősorban azért, mert olyan típusoknál, mint a Boeing 707-es és Douglas DC-8-as később jelent meg a piacon, így lemaradt a komolyabb megrendelésekről. Ráadásul 150 fős befogadóképességét is kicsinek tartották. Bár a közönség csendes utastere miatt dicsérte, végül a civil szférából csupán 40 db-ra érkezett megrendelés. Ezeket a legfőbb vásárlón, a British Airways légitársaságon kívül, néhány afrikai és közel-keleti cég üzemeltette.

A RAF számára ideális tartálygéppé a T vezérsík és a hajtómüvek elhelyezése tették. A szárnyakra és a törzs alá szerelt gondolákból kibocsátott tömlők kosaras rendszerü üzemanyag-átadást biztosítottak. A csatlakozó gépek pilótáinak - a szokásos felépítésü gépekéhez képest - jóval kisebb turbulenciával kellett megbirkózniuk. Az átépítés szakaszokban folyt. 1982-ben kezdődött és 14 évig tartott. A K2, K3 és K4 jelzésü változatok az 1981-re polgári szolgálatból kivont gépek átalakításával készültek. Öt a Gulf Air, négy az East African Airways és öt a British Airways színeiben repült korábban. A C1K-jelü tankereket az eredetileg RAF szolgálatba állított C.1-es szállítógépekből alakították át.

A K2 és K3-as gépek utasterébe 15.900 literes üzemanyagtartályt is szereltek. Ezeken a változatokon 18 személy elhelyezésére alkalmas kabint alakítottak ki a törzs elején. A K4-es verzió a Super VC.10-esből készült. Ennek 187 férőhelyes utasterét nem alakították át, és jó hasznát vették függőleges vezérsíkba beépített 7.900 literes üzemanyagtartályának is. A legutolsónak átépített, C1K változat gépei az eredetitől csupán két, szárny alá szerelhető üzemanyagtartályukban különböznek. Ezzel a változattal repült megszünéséig a 10. század.Időközben az összes K2-est kiszuperálták, mert lejárt az üzemidejük. A 101. század 16 db-os gépállományában most vegyesen vannak K3, K4 és C1K változatok.

A feloszlatott 10. század tagjainak vigasztalására az ünnepélyes búcsúztatáskor csak annyit tudtak mondani, hogy az alakulat nem tünik el végleg a süllyesztőben, hiszen minden valószínüség szerint a 10. század kapja majd az új Airbus A.330-as légi-utántöltő gépeket. Erre a „feltámadásra” valamivel 2010 után kerül sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.