2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Don\'t cry for me, Argentina

JETfly  |  2004-11-09 09:35:16

Napjainkban a katonai repülés fő sajátságává az alakulatok megszűntetése, a géptípusok kiselejtezése és légitámaszpontok bezárása vált. A Magyar Légierőt sújtó, ilyen intézkedések közismertek. A haza fegyveres szolgálatát vállalók azonban a világ gazdagabb felében sincsenek „biztonságban”. Idén tavasszal a leépítés a brit királyi haditengerészet a Royal Navy (röviden RN) Sea Harrierrel repülő állományának éppen 1/3-át érintette. A felszámolás kétes dicsősége az 1980 végén Sea Harrier FRS.1-eket rendszeresített, 800-as NAS-t, vagyis tengerészeti repülőszázadot érte, mely 1995 óta a korszerűsített FA.2 változattal repült.

Az ottaniak – a politikusokat leszámítva – máig is értetlenül állnak a döntés előtt. A világ ugyanis szemmel láthatóan olyan, egyre veszélyesebb hellyé válik, ahol a brit fegyveres erők mind nagyobb erőkkel vesznek részt a béketeremtő és -fenntartó missziókban.

Tavaly decemberben mégis védelmi képességüket jelentősen csökkentő döntés született. A 800-asok feloszlatásával a hadiflottánál egyetlen harcba küldhető vadászrepülő-század maradt, a 801-es, melynek gépeit könnyü felismerni pepita oldalkormányukról. Ez a repülőgép-hordozóra telepített alakulat még két évig lesz szolgálatban, aztán ők is megválnak Sea Harrierjeiktől. A flotta pedig az új típus, a JSF rövidítésü közös vadászbombázó, vagyis a Lockheed Martin F-35-ös - valamikor 2012 táján várható - hadrendbe kerüléséig gyakorlatilag védtelen marad az ellenség légi csapásaival szemben. 899-es típusátképző és harcászati kiképző századnak, mely 1979-ben - elsőként a RN kötelékében – megkapta a helyből felszálló típust, azt a sorsot szánják, hogy majd az bocsátja szárnyra – a RAF 20. átképző-századával történő, 2005-ös egybeolvasztását követően – az új pilótagenerációkat. Az alakulat előbb az egységesítés jegyében kifejlesztett és tavaly május óta prototípusként repülő Harrier GR.9-es típust kapja, aztán pedig a JSF-et.

A 2000-ben napvilágot látott tervek szerint az egyesített brit Harrier erők 138 géppel rendelkeztek volna, az első vonalban három RAF és két RN repülőszázaddal, melyek számára a közös kiképző központ, két további százada (egy RAF és egy RN) biztosítja a pilóta-utánpótlást. A hordozókon egy Sea Harrier század látta volna el a harci kötelék légvédelmét és Sea Eagle, levegő-vízfelszín osztályú rakétákkal a támadó hajók elleni oltalmat, egy Harrier GR.7-es alakulat meg a parton harcoló csapatok támogatását. Mára ez a szám mindössze 40 db, reménybeli Harrier GR.9-re olvadt. A három „Invincible”-osztályú hordozóból ugyanis eddig kettő a tengereket járta, egy pedig tartalékba helyezve várta, hogy leváltsa valamelyik frontvonalbeli testvérhajót. Mostanra viszont csak egy maradt az első vonalban.

A karcsúsítás legfőbb oka az iraki háború, melynek feneketlen gyomra egyre nagyobb összegeket emészt fel a költségvetésből. A védelmi minisztérium szóvivője mégis inkább azzal magyarázta az alig 10 éve korszerüsített Sea Harrier vadászok kiselejtezését, hogy napjainkra nem maradt olyan ellenség a láthatáron, amelyik repülőgépeket tudna küldeni a királyi flotta hajói ellen. A hajófedélzeti, sugárhajtású merevszárnyúak számára ezért kizárólagos feladattá a szárazföldre tett erők közvetlen támogatása vált. Erre a szerepre szerinte jobbak a RAF, éjszaka is bevethető Harrier GR.7-es csapásmérői. Ezeknek bár nincs fedélzeti radarjuk, de gond nélkül modernizálhatók GR.9-ekké. Indoklása szerint a „45-ös típusú”, ASTER légvédelmi rendszerrel felszerelt első „légelhárító romboló” 2007-es szolgálatba állásáig azért nem tartják meg a kitünő, „Blue Wixen” lokátorral ellátott Sea Harriereket, mert szükség esetén a flotta hajóinak légvédelmét a szövetségesek vadászrepülői látják el.

A terv kiötlői azt sem vették figyelembe, hogy az AMRAAM és Sidewinder rakétákkal felfegyverzett Sea Harrier nem csupán eszményi légi harcos, hanem 30 mm-es Aden gépágyúival, továbbá 454 vagy 245 kg-os bombákkal alacsonytámadásra is remekül bevált. Előbbit a RAF Tornado F3-as és az USAF F-15C Eagle elfogó-vadászgépeinek személyzetei tanúsíthatják, utóbbit pedig a RAF GR.7 valamint az USAF F-15E Strike Eagle csapásmérőiben ülők, akik a legutolsó közös gyakorlatokon csúnyán lemaradtak a RN pilótáitól. A flotta Harrierje, F95-ös típusú kamerájával korlátozott felderítő képességekkel is rendelkezik. Sokoldalúsága ellenére azért ítéltetett halálra a RN számára készült variáns, mert egyszerüen nincs pénz az egymástól jelentős mértékben eltérő két változat üzemeltetéséhez. A Harriereknek ugyanis igazából csak a nevük közös maradéktalanul. Sárkányuk és avionikájuk alig 10%-ban egyezik meg. Ráadásul az FA.2-es szerkezete alkalmatlan az új, erősebb Rolls-Royce Pegasus Mk.107-es hajtómü beépítésére.

A 800-as század úszó reptere, az „Ark Royal” hordozó március 17-én futott be Portsmouthba, hogy megkezdjék tartalékba helyezését. A hajó felett elköszönésként egy magányos Sea Harrier húzott el, melyet a század parancsnoka, Stone fregattkapitány vezetett. A repülőalakulat búcsúztatásra március 31-én, Yeoviltonban került sor. A szerelők hét gépet készítették fel az eseményre.

Az admiralitás első lordja ünnepi beszédében felemlítette az 1933-ban életrehívott, és 2004-ig 15 különféle típussal repült század dicsőséges történetét. Nem felejtette ki, hogy a II. világháborúban aratott 37 légi győzelem mellett pilótáik lőtték le a Falkland-szigetek visszafoglalása során megsemmisített argentin gépek majd’ 2/3-át, összesen 15 db-ot. Aztán a század parancsnoka szólt, aki azzal bíztatta embereit, hogy ha minden a tervek szerint megy, akkor 2006 tavaszán, a GR.9-es, korszerüsített csapásmérők szolgálatba lépésével újjászülethetnek a 800-asok. A négyszázadnyi, egyesített Harrier erő személyzetének felét ugyanis a RN adja. Stone végül átvette a 2003-as évi teljesítményért a századnak ítélt repülésbiztonsági trófeát.

A hét kijelölt pilóta ezután ült be gépébe. A különleges festés a Falklandi-háború előtti időkre emlékeztetett, akkor voltak utoljára ilyen élénk színek a RN harci gépein. Biztonsági tartaléknak a 899-es század két madarát is kihúzták, de nem volt rájuk szükség, hiszen a tervezett kötelék hat gépe, plusz a repülő tartalék rendben felszálltak. A felsorakozottak pedig, egy hátraarcot követően várták az ünnepélyes áthúzást. A dübörögve érkező formáció a pálya végén szétvált és a Sea Harrierek egymás után földet értek.

Miután egyéni mürepülését követően a századparancsnok is leszállt, az állóhelyekről pukkanások sorozata hallatszott. A földi személyzet nyitogatta serényen a pezsgősüvegeket. A búcsúzóul megöntözött hajózók arcán lecsorgó pezsgő jótékonyan elleplezte a könnyeket. A 800-asok kilenc gépéből kettőre várt azonnali kiselejtezés. A többin a két megmaradt század osztozott. Az 1978-cal kezdődött, tízéves időszak alatt 57 FRS.1-es Sea Harrier készült. Ezekből 22 semmisült meg a háborúkban vagy balesetekben. A ’90-es évek első harmadát megért valamennyi Sea Harriert, összesen 35-öt modernizálták FA.2-essé. Ehhez a gyár még 18 db, vadonatúj FA.2-es gépet is leszállított a flottának.

A harci változatokon kívül további 14 db kétkormányos, T.8N gyakorlógép került a RN állományába. Ezeket eredetileg a RAF számára gyártották T.4-es jelzéssel és módosításként a Sea Harrier néhány rendszerét kapták, köztük a pilótafülkét. Jelenleg öttel repülnek a 899-es századnál, mely alakulat még tíz FA.2-sel is rendelkezik.

            

A 800., a 801. és a 899. század jelvényei 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin