2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Don\'t cry for me, Argentina

JETfly  |  2004-11-09 09:35:16

Napjainkban a katonai repülés fő sajátságává az alakulatok megszűntetése, a géptípusok kiselejtezése és légitámaszpontok bezárása vált. A Magyar Légierőt sújtó, ilyen intézkedések közismertek. A haza fegyveres szolgálatát vállalók azonban a világ gazdagabb felében sincsenek „biztonságban”. Idén tavasszal a leépítés a brit királyi haditengerészet a Royal Navy (röviden RN) Sea Harrierrel repülő állományának éppen 1/3-át érintette. A felszámolás kétes dicsősége az 1980 végén Sea Harrier FRS.1-eket rendszeresített, 800-as NAS-t, vagyis tengerészeti repülőszázadot érte, mely 1995 óta a korszerűsített FA.2 változattal repült.

Az ottaniak – a politikusokat leszámítva – máig is értetlenül állnak a döntés előtt. A világ ugyanis szemmel láthatóan olyan, egyre veszélyesebb hellyé válik, ahol a brit fegyveres erők mind nagyobb erőkkel vesznek részt a béketeremtő és -fenntartó missziókban.

Tavaly decemberben mégis védelmi képességüket jelentősen csökkentő döntés született. A 800-asok feloszlatásával a hadiflottánál egyetlen harcba küldhető vadászrepülő-század maradt, a 801-es, melynek gépeit könnyü felismerni pepita oldalkormányukról. Ez a repülőgép-hordozóra telepített alakulat még két évig lesz szolgálatban, aztán ők is megválnak Sea Harrierjeiktől. A flotta pedig az új típus, a JSF rövidítésü közös vadászbombázó, vagyis a Lockheed Martin F-35-ös - valamikor 2012 táján várható - hadrendbe kerüléséig gyakorlatilag védtelen marad az ellenség légi csapásaival szemben. 899-es típusátképző és harcászati kiképző századnak, mely 1979-ben - elsőként a RN kötelékében – megkapta a helyből felszálló típust, azt a sorsot szánják, hogy majd az bocsátja szárnyra – a RAF 20. átképző-századával történő, 2005-ös egybeolvasztását követően – az új pilótagenerációkat. Az alakulat előbb az egységesítés jegyében kifejlesztett és tavaly május óta prototípusként repülő Harrier GR.9-es típust kapja, aztán pedig a JSF-et.

A 2000-ben napvilágot látott tervek szerint az egyesített brit Harrier erők 138 géppel rendelkeztek volna, az első vonalban három RAF és két RN repülőszázaddal, melyek számára a közös kiképző központ, két további százada (egy RAF és egy RN) biztosítja a pilóta-utánpótlást. A hordozókon egy Sea Harrier század látta volna el a harci kötelék légvédelmét és Sea Eagle, levegő-vízfelszín osztályú rakétákkal a támadó hajók elleni oltalmat, egy Harrier GR.7-es alakulat meg a parton harcoló csapatok támogatását. Mára ez a szám mindössze 40 db, reménybeli Harrier GR.9-re olvadt. A három „Invincible”-osztályú hordozóból ugyanis eddig kettő a tengereket járta, egy pedig tartalékba helyezve várta, hogy leváltsa valamelyik frontvonalbeli testvérhajót. Mostanra viszont csak egy maradt az első vonalban.

A karcsúsítás legfőbb oka az iraki háború, melynek feneketlen gyomra egyre nagyobb összegeket emészt fel a költségvetésből. A védelmi minisztérium szóvivője mégis inkább azzal magyarázta az alig 10 éve korszerüsített Sea Harrier vadászok kiselejtezését, hogy napjainkra nem maradt olyan ellenség a láthatáron, amelyik repülőgépeket tudna küldeni a királyi flotta hajói ellen. A hajófedélzeti, sugárhajtású merevszárnyúak számára ezért kizárólagos feladattá a szárazföldre tett erők közvetlen támogatása vált. Erre a szerepre szerinte jobbak a RAF, éjszaka is bevethető Harrier GR.7-es csapásmérői. Ezeknek bár nincs fedélzeti radarjuk, de gond nélkül modernizálhatók GR.9-ekké. Indoklása szerint a „45-ös típusú”, ASTER légvédelmi rendszerrel felszerelt első „légelhárító romboló” 2007-es szolgálatba állásáig azért nem tartják meg a kitünő, „Blue Wixen” lokátorral ellátott Sea Harriereket, mert szükség esetén a flotta hajóinak légvédelmét a szövetségesek vadászrepülői látják el.

A terv kiötlői azt sem vették figyelembe, hogy az AMRAAM és Sidewinder rakétákkal felfegyverzett Sea Harrier nem csupán eszményi légi harcos, hanem 30 mm-es Aden gépágyúival, továbbá 454 vagy 245 kg-os bombákkal alacsonytámadásra is remekül bevált. Előbbit a RAF Tornado F3-as és az USAF F-15C Eagle elfogó-vadászgépeinek személyzetei tanúsíthatják, utóbbit pedig a RAF GR.7 valamint az USAF F-15E Strike Eagle csapásmérőiben ülők, akik a legutolsó közös gyakorlatokon csúnyán lemaradtak a RN pilótáitól. A flotta Harrierje, F95-ös típusú kamerájával korlátozott felderítő képességekkel is rendelkezik. Sokoldalúsága ellenére azért ítéltetett halálra a RN számára készült variáns, mert egyszerüen nincs pénz az egymástól jelentős mértékben eltérő két változat üzemeltetéséhez. A Harriereknek ugyanis igazából csak a nevük közös maradéktalanul. Sárkányuk és avionikájuk alig 10%-ban egyezik meg. Ráadásul az FA.2-es szerkezete alkalmatlan az új, erősebb Rolls-Royce Pegasus Mk.107-es hajtómü beépítésére.

A 800-as század úszó reptere, az „Ark Royal” hordozó március 17-én futott be Portsmouthba, hogy megkezdjék tartalékba helyezését. A hajó felett elköszönésként egy magányos Sea Harrier húzott el, melyet a század parancsnoka, Stone fregattkapitány vezetett. A repülőalakulat búcsúztatásra március 31-én, Yeoviltonban került sor. A szerelők hét gépet készítették fel az eseményre.

Az admiralitás első lordja ünnepi beszédében felemlítette az 1933-ban életrehívott, és 2004-ig 15 különféle típussal repült század dicsőséges történetét. Nem felejtette ki, hogy a II. világháborúban aratott 37 légi győzelem mellett pilótáik lőtték le a Falkland-szigetek visszafoglalása során megsemmisített argentin gépek majd’ 2/3-át, összesen 15 db-ot. Aztán a század parancsnoka szólt, aki azzal bíztatta embereit, hogy ha minden a tervek szerint megy, akkor 2006 tavaszán, a GR.9-es, korszerüsített csapásmérők szolgálatba lépésével újjászülethetnek a 800-asok. A négyszázadnyi, egyesített Harrier erő személyzetének felét ugyanis a RN adja. Stone végül átvette a 2003-as évi teljesítményért a századnak ítélt repülésbiztonsági trófeát.

A hét kijelölt pilóta ezután ült be gépébe. A különleges festés a Falklandi-háború előtti időkre emlékeztetett, akkor voltak utoljára ilyen élénk színek a RN harci gépein. Biztonsági tartaléknak a 899-es század két madarát is kihúzták, de nem volt rájuk szükség, hiszen a tervezett kötelék hat gépe, plusz a repülő tartalék rendben felszálltak. A felsorakozottak pedig, egy hátraarcot követően várták az ünnepélyes áthúzást. A dübörögve érkező formáció a pálya végén szétvált és a Sea Harrierek egymás után földet értek.

Miután egyéni mürepülését követően a századparancsnok is leszállt, az állóhelyekről pukkanások sorozata hallatszott. A földi személyzet nyitogatta serényen a pezsgősüvegeket. A búcsúzóul megöntözött hajózók arcán lecsorgó pezsgő jótékonyan elleplezte a könnyeket. A 800-asok kilenc gépéből kettőre várt azonnali kiselejtezés. A többin a két megmaradt század osztozott. Az 1978-cal kezdődött, tízéves időszak alatt 57 FRS.1-es Sea Harrier készült. Ezekből 22 semmisült meg a háborúkban vagy balesetekben. A ’90-es évek első harmadát megért valamennyi Sea Harriert, összesen 35-öt modernizálták FA.2-essé. Ehhez a gyár még 18 db, vadonatúj FA.2-es gépet is leszállított a flottának.

A harci változatokon kívül további 14 db kétkormányos, T.8N gyakorlógép került a RN állományába. Ezeket eredetileg a RAF számára gyártották T.4-es jelzéssel és módosításként a Sea Harrier néhány rendszerét kapták, köztük a pilótafülkét. Jelenleg öttel repülnek a 899-es századnál, mely alakulat még tíz FA.2-sel is rendelkezik.

            

A 800., a 801. és a 899. század jelvényei 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.