2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Don\'t cry for me, Argentina

JETfly  |  2004-11-09 09:35:16

Napjainkban a katonai repülés fő sajátságává az alakulatok megszűntetése, a géptípusok kiselejtezése és légitámaszpontok bezárása vált. A Magyar Légierőt sújtó, ilyen intézkedések közismertek. A haza fegyveres szolgálatát vállalók azonban a világ gazdagabb felében sincsenek „biztonságban”. Idén tavasszal a leépítés a brit királyi haditengerészet a Royal Navy (röviden RN) Sea Harrierrel repülő állományának éppen 1/3-át érintette. A felszámolás kétes dicsősége az 1980 végén Sea Harrier FRS.1-eket rendszeresített, 800-as NAS-t, vagyis tengerészeti repülőszázadot érte, mely 1995 óta a korszerűsített FA.2 változattal repült.

Az ottaniak – a politikusokat leszámítva – máig is értetlenül állnak a döntés előtt. A világ ugyanis szemmel láthatóan olyan, egyre veszélyesebb hellyé válik, ahol a brit fegyveres erők mind nagyobb erőkkel vesznek részt a béketeremtő és -fenntartó missziókban.

Tavaly decemberben mégis védelmi képességüket jelentősen csökkentő döntés született. A 800-asok feloszlatásával a hadiflottánál egyetlen harcba küldhető vadászrepülő-század maradt, a 801-es, melynek gépeit könnyü felismerni pepita oldalkormányukról. Ez a repülőgép-hordozóra telepített alakulat még két évig lesz szolgálatban, aztán ők is megválnak Sea Harrierjeiktől. A flotta pedig az új típus, a JSF rövidítésü közös vadászbombázó, vagyis a Lockheed Martin F-35-ös - valamikor 2012 táján várható - hadrendbe kerüléséig gyakorlatilag védtelen marad az ellenség légi csapásaival szemben. 899-es típusátképző és harcászati kiképző századnak, mely 1979-ben - elsőként a RN kötelékében – megkapta a helyből felszálló típust, azt a sorsot szánják, hogy majd az bocsátja szárnyra – a RAF 20. átképző-századával történő, 2005-ös egybeolvasztását követően – az új pilótagenerációkat. Az alakulat előbb az egységesítés jegyében kifejlesztett és tavaly május óta prototípusként repülő Harrier GR.9-es típust kapja, aztán pedig a JSF-et.

A 2000-ben napvilágot látott tervek szerint az egyesített brit Harrier erők 138 géppel rendelkeztek volna, az első vonalban három RAF és két RN repülőszázaddal, melyek számára a közös kiképző központ, két további százada (egy RAF és egy RN) biztosítja a pilóta-utánpótlást. A hordozókon egy Sea Harrier század látta volna el a harci kötelék légvédelmét és Sea Eagle, levegő-vízfelszín osztályú rakétákkal a támadó hajók elleni oltalmat, egy Harrier GR.7-es alakulat meg a parton harcoló csapatok támogatását. Mára ez a szám mindössze 40 db, reménybeli Harrier GR.9-re olvadt. A három „Invincible”-osztályú hordozóból ugyanis eddig kettő a tengereket járta, egy pedig tartalékba helyezve várta, hogy leváltsa valamelyik frontvonalbeli testvérhajót. Mostanra viszont csak egy maradt az első vonalban.

A karcsúsítás legfőbb oka az iraki háború, melynek feneketlen gyomra egyre nagyobb összegeket emészt fel a költségvetésből. A védelmi minisztérium szóvivője mégis inkább azzal magyarázta az alig 10 éve korszerüsített Sea Harrier vadászok kiselejtezését, hogy napjainkra nem maradt olyan ellenség a láthatáron, amelyik repülőgépeket tudna küldeni a királyi flotta hajói ellen. A hajófedélzeti, sugárhajtású merevszárnyúak számára ezért kizárólagos feladattá a szárazföldre tett erők közvetlen támogatása vált. Erre a szerepre szerinte jobbak a RAF, éjszaka is bevethető Harrier GR.7-es csapásmérői. Ezeknek bár nincs fedélzeti radarjuk, de gond nélkül modernizálhatók GR.9-ekké. Indoklása szerint a „45-ös típusú”, ASTER légvédelmi rendszerrel felszerelt első „légelhárító romboló” 2007-es szolgálatba állásáig azért nem tartják meg a kitünő, „Blue Wixen” lokátorral ellátott Sea Harriereket, mert szükség esetén a flotta hajóinak légvédelmét a szövetségesek vadászrepülői látják el.

A terv kiötlői azt sem vették figyelembe, hogy az AMRAAM és Sidewinder rakétákkal felfegyverzett Sea Harrier nem csupán eszményi légi harcos, hanem 30 mm-es Aden gépágyúival, továbbá 454 vagy 245 kg-os bombákkal alacsonytámadásra is remekül bevált. Előbbit a RAF Tornado F3-as és az USAF F-15C Eagle elfogó-vadászgépeinek személyzetei tanúsíthatják, utóbbit pedig a RAF GR.7 valamint az USAF F-15E Strike Eagle csapásmérőiben ülők, akik a legutolsó közös gyakorlatokon csúnyán lemaradtak a RN pilótáitól. A flotta Harrierje, F95-ös típusú kamerájával korlátozott felderítő képességekkel is rendelkezik. Sokoldalúsága ellenére azért ítéltetett halálra a RN számára készült variáns, mert egyszerüen nincs pénz az egymástól jelentős mértékben eltérő két változat üzemeltetéséhez. A Harriereknek ugyanis igazából csak a nevük közös maradéktalanul. Sárkányuk és avionikájuk alig 10%-ban egyezik meg. Ráadásul az FA.2-es szerkezete alkalmatlan az új, erősebb Rolls-Royce Pegasus Mk.107-es hajtómü beépítésére.

A 800-as század úszó reptere, az „Ark Royal” hordozó március 17-én futott be Portsmouthba, hogy megkezdjék tartalékba helyezését. A hajó felett elköszönésként egy magányos Sea Harrier húzott el, melyet a század parancsnoka, Stone fregattkapitány vezetett. A repülőalakulat búcsúztatásra március 31-én, Yeoviltonban került sor. A szerelők hét gépet készítették fel az eseményre.

Az admiralitás első lordja ünnepi beszédében felemlítette az 1933-ban életrehívott, és 2004-ig 15 különféle típussal repült század dicsőséges történetét. Nem felejtette ki, hogy a II. világháborúban aratott 37 légi győzelem mellett pilótáik lőtték le a Falkland-szigetek visszafoglalása során megsemmisített argentin gépek majd’ 2/3-át, összesen 15 db-ot. Aztán a század parancsnoka szólt, aki azzal bíztatta embereit, hogy ha minden a tervek szerint megy, akkor 2006 tavaszán, a GR.9-es, korszerüsített csapásmérők szolgálatba lépésével újjászülethetnek a 800-asok. A négyszázadnyi, egyesített Harrier erő személyzetének felét ugyanis a RN adja. Stone végül átvette a 2003-as évi teljesítményért a századnak ítélt repülésbiztonsági trófeát.

A hét kijelölt pilóta ezután ült be gépébe. A különleges festés a Falklandi-háború előtti időkre emlékeztetett, akkor voltak utoljára ilyen élénk színek a RN harci gépein. Biztonsági tartaléknak a 899-es század két madarát is kihúzták, de nem volt rájuk szükség, hiszen a tervezett kötelék hat gépe, plusz a repülő tartalék rendben felszálltak. A felsorakozottak pedig, egy hátraarcot követően várták az ünnepélyes áthúzást. A dübörögve érkező formáció a pálya végén szétvált és a Sea Harrierek egymás után földet értek.

Miután egyéni mürepülését követően a századparancsnok is leszállt, az állóhelyekről pukkanások sorozata hallatszott. A földi személyzet nyitogatta serényen a pezsgősüvegeket. A búcsúzóul megöntözött hajózók arcán lecsorgó pezsgő jótékonyan elleplezte a könnyeket. A 800-asok kilenc gépéből kettőre várt azonnali kiselejtezés. A többin a két megmaradt század osztozott. Az 1978-cal kezdődött, tízéves időszak alatt 57 FRS.1-es Sea Harrier készült. Ezekből 22 semmisült meg a háborúkban vagy balesetekben. A ’90-es évek első harmadát megért valamennyi Sea Harriert, összesen 35-öt modernizálták FA.2-essé. Ehhez a gyár még 18 db, vadonatúj FA.2-es gépet is leszállított a flottának.

A harci változatokon kívül további 14 db kétkormányos, T.8N gyakorlógép került a RN állományába. Ezeket eredetileg a RAF számára gyártották T.4-es jelzéssel és módosításként a Sea Harrier néhány rendszerét kapták, köztük a pilótafülkét. Jelenleg öttel repülnek a 899-es századnál, mely alakulat még tíz FA.2-sel is rendelkezik.

            

A 800., a 801. és a 899. század jelvényei 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.